Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 110 Bilag 6, L 110 A Bilag 6, L 110 B Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, revisorloven og forskellige andre love
(Kontrolpakken og gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn) (L 110)
Af erhvervsministeren (Simon Kollerup):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, revisorloven og forskellige andre love (Kontrolpakken)« omfattende §§ 1-3, § 4,
nr. 1-15, 17 og 18, §§ 5, 6, 8 og 9.
B.
»Forslag til lov om ændring af revisorloven og lov om formidling af fast ejendom m.v. (gebyrfi-
nansiering af hvidvasktilsyn)« omfattende § 4, nr. 16, § 7, § 8, stk. 1, og § 9, stk. 1 og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 6
foreslåede af ændring af
§ 155 b, stk., 1, 2. pkt.,
ændres »af offentliggørelsen«
til: »fra offentliggørelsen«.
[Sproglig ændring]
3)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 159
ændres i
stk. 1, 1. pkt.,
»og som modtages« til:
»som modtages«.
[Præcisering]
4)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
§ 159 a
ændres i
stk. 1, 1. pkt.,
»eller af regler « til: »og
af regler«.
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
[Præcisering]
5)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 159 e
ændres i
stk. 1, 1. pkt.,
»når det findes hensigtsmæssigt« til:
»når styrelsen finder det hensigtsmæssigt«.
[Præcisering]
6)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 160, 1. og 2. pkt.,
ændres »dens nuværende eller tidli-
gere ledelse eller revisor« til: »dens nuværende ledelse eller revisor, eller dens tidligere ledelse
eller revisor«.
[Sproglig ændring]
7)
I den under
nr. 15
foreslåede affattelse af
§ 161
ændres i
stk. 2
»og« til: »eller«.
[Præcisering]
8)
I den under
nr. 19
foreslåede
§ 162 a
ændres i
stk. 1, nr. 3.,
»§ 161, nr. 2 og 3« til: »§ 161, stk. 1,
nr. 2 eller 3«.
[Præcisering]
Til § 2
9)
Efter
nr. 1
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 5, nr. 24,
ændres stk. 2» « til: »stk. 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag 10]
10)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 23 d
ændres i
stk. 3, 2. pkt.,
»hertil« til: »til at foretage sådan
identifikation«.
[Præcisering]
11)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 23 i
ændres i
stk. 1, 1. pkt.,
»når det findes hensigtsmæssigt« til:
»når styrelsen finder det hensigtsmæssigt«.
[Præcisering]
12)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 225, stk. 1,
ændres i
nr. 6,
», eller selskabet har opbe-
varet mangelfuld dokumentation i henhold til § 17« til: » i henhold til § 17, eller opbevaringen
eller dokumenterne er mangelfulde,«.
[Præcisering]
13)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 225, stk. 1,
ændres i
nr. 7,
»§ 23 b, stk. 1,« til: »§ 23 h,
stk. 1«.
[Ændring af henvisning]
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
14)
I den under
nr. 17
foreslåede ændring af
§ 371, stk. stk. 2,
ændres »§ 23 h, stk. 1,« til: »§ 23 h,
stk. 1, samt afgørelser efter«.
[Sproglig ændring]
Til § 3
15)
I den under
nr. 12
foreslåede ændring af § 15 j, stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»§ 15 c, stk. 1, og § 15 g, stk. 5« ændres til: »§ 15 g, stk. 5, og § 17 b«.
[Lovteknisk ændring]
16)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 17 d
ændres i
stk. 3, 2. pkt.,
»hertil« til: »til at foretage sådan
identifikation«.
[Præcisering]
17)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 17 f,
ændres i
stk. 1, nr. 2,
»stk. 1« til: »stk. 2«.
[Ændring af henvisning]
18)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 17 i
ændres i
stk. 1, 1. pkt.,
»når det findes hensigtsmæssigt« til:
»når styrelsen finder det hensigtsmæssigt«.
[Præcisering]
19)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 20 a
udgår i
stk. 1, nr. 2,
»efter årsregnskabsloven«.
[Sproglig ensretning]
20)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 20 a
ændres i
stk. 1, nr. 6,
»Virksomheden ikke har opbevaret
virksomhedsdokumenter, eller virksomheden har opbevaret mangelfuld dokumentation i henhold
til § 15 c« til: »Virksomheden har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i henhold til § 15 c,
eller opbevaringen eller dokumenterne er mangelfulde.«.
[Præcisering]
21)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 20 a
ændres i
stk. 1, nr. 7,
»§ 17 b, stk. 1,« til: »§ 17 h, stk. 1«.
[Ændring af henvisning]
22)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 21
indsættes i
stk. 1, nr. 2,
efter »modtaget«: »virksomhedens«.
[Præcisering]
23)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 21
ændres i
stk. 1, nr. 6,
»Virksomheden ikke har opbevaret virk-
somhedsdokumenter, eller virksomheden har opbevaret mangelfuld dokumentation i henhold til
§ 17« til: »Virksomheden har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i henhold til § 15 c, eller
opbevaringen eller dokumenterne er mangelfulde.«.
[Præcisering]
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
24)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 21
ændres i
stk. 1, nr. 7,
»§ 17 b, stk. 1,« til: »§ 17 h, stk. 1«.
[Ændring af henvisning]
Til § 4
25)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 43 a
ændres i
stk. 1
og
2, 1. pkt.
»eller en revisionsvirksomhed«
til: », en revisionsvirksomhed eller en udenlandsk revisionsvirksomhed, der er omfattet af § 13
a,«.
[Præcisering]
26)
Efter
nr. 13
indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 47, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 43, stk. 6, 2. og 3. pkt.,«: »§ 43 a, stk. 1,«.
[Gebyrfritagelse for klage til Revisornævnet]
Til § 8
27)
I
§ 8
ændres i
stk. 2,
», § 3, § 4, nr. 16, og § 7« til: »og § 3«.
[Lovteknisk ændring]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 8
28)
§ 8
affattes således:
§ 8.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
[Lovteknisk ændring]
Til § 9
29)
I
§ 9
udgår i
stk. 1,
»2 og«.
[Lovteknisk ændring]
30)
I
§ 9
ændres i
stk. 3,
»§§ 1-5« til: »§ 4«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse erhvervs-
drivende virksomheder, revisorloven og forskellige andre love (Kontrolpakken og gebyrfinansiering
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
af hvidvasktilsyn) (L 110) deles i to lovforslag. Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser
om kontrolpakken, der omfatter årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, revisorloven, lov om kapitalmarkeder og lov om Det Centrale Virksomhedsregister.
Den anden del (B) omfatter forslaget om gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn, der omfatter revisorlo-
ven og lov om fast ejendom m.v.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 6, i det foreslåede § 155 b, stk. 1, 2. pkt., foretages en sproglig ændring, hvor
»af offentliggørelse« ændres til »fra offentliggørelse«. Ændringsforslaget betyder, at der er overens-
stemmelse med ordlyden af det foreslåede § 154, stk. 1, 2. og 3. pkt., om tilbagetrækning af årsrap-
porter m.v. fra offentliggørelse.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 10, i det foreslåede § 159, stk. 1, 1. pkt., præciseres, at »og som modtages«
ændres til »som modtages«. Ændringen tydeliggør, at det er årsrapporten m.v., som modtages med
henblik på offentliggørelse.
Der foretages ikke nogen materiel ændring
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 12, i det foreslåede § 159 a, stk. 1, 1. pkt., præciseres, at »eller af regler«
ændres til »og af regler«. Det fremgår herefter klart af lovteksten, at Erhvervsstyrelsen skal have
adgang til både at kontrollere overholdelse af bestemmelser i loven og regler udstedt i medfør heraf.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 5
Af lovforslagets § 1, nr. 13, i det foreslåede § 159 e, stk. 1, 1. pkt., fremgår det ikke klart, at der med
ordlyden »når det findes hensigtsmæssigt« menes, at det er Erhvervsstyrelsen, der vurderer, om det
er hensigtsmæssigt at offentliggøre, at en kontrol iværksættes eller er blevet iværksat. Med ændrings-
forslaget præciseres det, at det er Erhvervsstyrelsen, som vurderer, om det er hensigtsmæssigt at of-
fentliggøre, at en kontrol efter den foreslåede § 159 b iværksættes eller er blevet iværksat.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 14, i det foreslåede § 160, 1. og 2. pkt., foretages en sproglig ændring, idet
»dens nuværende eller tidligere ledelse eller revisor« ændres til »dens nuværende ledelse eller revisor,
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
eller dens tidligere ledelse eller revisor«. Det fremgår herefter tydeligt, at Erhvervsstyrelsen kan for-
lange de i § 160 nævnte oplysninger af både den nuværende ledelse eller revisor eller den tidligere
ledelse eller revisor.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 15, i det foreslåede § 161, stk. 2, præciseres, at »og« ændres til »eller«, således
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte en frist for efterlevelsen af et påbud efter den foreslåede § 161, stk.
1, nr. 2 eller 3.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 8
I lovforslagets § 1, nr. 19, i det foreslåede § 162 a, stk. 1, nr. 3, præciseres, at »§ 161, nr. 2 og 3«
ændres til »§ 161, stk. 1, nr. 2 eller 3«. Det er en fejl, at der ikke henvises til § 161, stk. 1, nr. 2 eller
3, men alene til § 161, nr. 2 og 3, i den foreslåede § 162 a, stk. 1 nr. 3.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 9
Den gældende § 5, nr. 24, definerer et rederiaktieselskab som et aktieselskab, der driver rederiaktie-
virksomhed, jf. § 112, stk. 2. Ved en fejl er henvisningen til § 112, stk. 2, ikke blevet ændret. Æn-
dringen er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 10, hvor der i § 112 indsættes et nyt stykke 2.
Henvisningen i § 5, nr. 24, til § 112, stk. 2, der bliver stk. 3, skal derfor ændres i overensstemmelse
hermed.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 10
I lovforslagets § 2, nr. 8, i den foreslåede § 23 d, stk. 3, 2. pkt., fremgår det ikke tydeligt, hvad »hertil«
dækker over. Derfor foretages en præcisering, så det fremgår, at det efter bestemmelsen kan kræves
fysisk fremmøde hos Erhvervsstyrelsen eller andre, om styrelsen har bemyndiget til at foretage sådan
identifikation.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 11
I lovforslagets § 2, nr. 8, i den foreslåede § 23 i, stk. 1, 1. pkt., fremgår det ikke klart, at det med
ordlyden »når det findes hensigtsmæssigt« menes, at det er Erhvervsstyrelsen, der vurderer, om det
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
er hensigtsmæssigt at offentliggøre, at en kontrol iværksættes eller er blevet iværksat. Med ændrings-
forslaget præciseres det, at det er Erhvervsstyrelsen, som vurderer, om det er hensigtsmæssigt at of-
fentliggøre, at en kontrol efter de foreslåede §§ 23 g og 23 h iværksættes eller er blevet iværksat.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 12
I lovforslagets § 2, nr. 14, i nr. 6, der foreslås indsat i § 225, stk. 1, ændres », eller selskabet har
opbevaret mangelfuld dokumentation i henhold til § 17« til: »i henhold til § 17, eller opbevaringen
eller dokumenterne er mangelfulde,«. Ved en fejl fremgår det ikke klart, at bestemmelsen både angår
mangelfuld opbevaring af selskabsdokumenter og selskabsdokumenter, der er mangelfulde. Med æn-
dringsforslaget præciseres dette.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 13
I lovforslagets § 2, nr. 14, i nr. 7, der foreslås indsat i § 225, stk. 1, henvises ved en fejl til § 23 b, stk.
1, og ikke til § 23 h, stk. 1. Efter den gældende § 17, stk. 2, 1. pkt., kan Erhvervsstyrelsen indtil 3 år
fra registreringstidspunktet kræve bevis for, at en registrering eller anmeldelse er lovligt foretaget, og
efter § 17, stk. 2, 4. pkt., om fornødent kræve kapitalselskabet opløst efter reglerne i § 226, hvis
dokumentation ikke indsendes inden for den af styrelsen fastsatte frist. Den foreslåede § 23 h, stk. 1,
viderefører den gældende § 17, stk. 2, 1. pkt., idet fristen dog foreslås ændret fra 3 til 5 år, hvorfor
der rettelig skal henvises til denne bestemmelse. Dette gør sig også gældende i bemærkningerne til
bestemmelsen, hvor der ved en fejl henvises til § 23 b, stk. 1, men hvor der rettelig menes, at Er-
hvervsstyrelsen i indtil 5 år fra registreringstidspunktet kan kræve, at der indsendes bevis for, at regi-
streringen er lovligt foretaget, idet det fremgår af bemærkningerne, at bestemmelsen svarer til den
gældende § 17, stk. 2, 3. og 4. pkt. Med ændringsforslaget ændres henvisningen til § 23 h, stk. 1.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 14
I lovforslagets § 2, nr. 17, i den foreslåede ændring af § 371, stk. 2, er ordene », samt afgørelser efter«
ved en fejl udgået, og der henvises ved en fejl til § 23 b, stk. 1, og ikke til § 23 h, stk. 1. Efter den
gældende § 17, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen om nødvendigt foranledige kapitalselskabet opløst efter
reglerne i § 226, hvis oplysninger ikke indsendes til styrelsen. Den foreslåede § 23 h, stk. 1, videre-
fører den gældende § 17, stk. 2, 1. pkt., idet fristen dog foreslås ændret fra 3 til 5 år, hvorfor der
rettelig skal henvises til denne bestemmelse. Med ændringsforslaget foretages en sproglig ændring
og henvisningen ændres til § 23 h, stk. 1.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 15
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
I lovforslagets § 3, nr. 12, i den foreslåede ændring af § 15 j, stk. 2, 1. pkt., er henvisningen til § 17 b
ved en fejl indsat før § 15 g, stk. 5. Med ændringsforslaget nyaffattes ændringen, så henvisningen til
§ 17 b indsættes efter § 15 g, stk. 5.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 16
I lovforslagets § 3, nr. 13, i den foreslåede § 17 d, stk. 3, 2. pkt., fremgår det ikke tydeligt, hvad
»hertil« dækker over. Derfor foretages en præcisering, så det fremgår, at det efter bestemmelsen kan
kræves fysisk fremmøde hos Erhvervsstyrelsen eller andre, om styrelsen har bemyndiget til at fore-
tage sådan identifikation.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 17
I lovforslagets § 3, nr. 13, i den foreslåede § 17 f, henvises ved en fejl til stk. 1. Med ændringsforslaget
ændres henvisningen til stk. 2.
Der foretages ingen materiel ændring.
Til nr. 18
I lovforslagets § 3, nr. 13, i den foreslåede § 17 i, stk. 1, 1. pkt., fremgår det ikke klart, at det med
ordlyden »når det findes hensigtsmæssigt« menes, at det er Erhvervsstyrelsen, der vurderer, om det
er hensigtsmæssigt at offentliggøre, at en kontrol iværksættes eller er blevet iværksat. Med ændrings-
forslaget præciseres det, at det er Erhvervsstyrelsen, som vurderer, om det er hensigtsmæssigt at of-
fentliggøre, at en kontrol efter de foreslåede §§ 17 g og 17 h iværksættes eller er blevet iværksat.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 19
I lovforslagets § 3, nr. 17, i nr. 2, der foreslås indsat i § 20 a, stk. 1, nr. 2, udgår »efter årsregnskabs-
loven« i § 20 a, stk. 1, nr. 2, i lovforslagets § 3, nr. 17. Med ændringsforslaget foretages en sproglig
ensretning med den tilsvarende bestemmelse i § 21, stk. 1, nr. 2.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 20
I lovforslagets § 3, nr. 17, i nr. 6, der foreslås indsat i § 20 a, stk. 1, ændres »Virksomheden ikke har
opbevaret virksomhedsdokumenter, eller virksomheden har opbevaret mangelfuld dokumentation i
henhold til § 15 c« til: »Virksomheden har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i henhold til § 15
c, eller opbevaringen eller dokumenterne er mangelfulde,«. Ved en fejl fremgår det ikke klart, at
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
bestemmelsen både angår mangelfuld opbevaring af virksomhedsdokumenter og virksomhedsdoku-
menter, der er mangelfulde. Med ændringsforslaget præciseres dette.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 21
I lovforslagets § 3, nr. 17, i nr. 7, der foreslås indsat i § 20 a, stk. 1, henvises ved en fejl til § 17 b,
stk. 1, og ikke til § 17 h, stk. 1. Efter den gældende § 15 c, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen i indtil 3 år
fra registreringstidspunktet kræve bevis for, at en registrering eller anmeldelse er lovligt foretaget, og
efter § 15 c, stk. 2, 4. pkt., om nødvendigt foranledige virksomheden opløst efter reglerne i § 21, hvis
dokumentation ikke indsendes inden for den af styrelsen fastsatte frist. Den foreslåede § 17 h, stk. 1,
viderefører den gældende § 15 c, stk. 2, 1. pkt., idet fristen dog foreslås ændret fra 3 til 5 år, hvorfor
der rettelig skal henvises til denne bestemmelse. Dette gør sig også gældende i bemærkningerne til
bestemmelsen, hvor der ved en fejl henvises til § 17 b, stk. 1, men hvor der rettelig menes, at Er-
hvervsstyrelsen i indtil 5 år fra registreringstidspunktet kan kræve, at der indsendes bevis for, at regi-
streringen er lovligt foretaget. Med ændringsforslaget ændres henvisningen til § 17 h, stk. 1.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 22
I lovforslagets § 3, nr. 18, i nr. 2, der foreslås indsat i § 21, stk. 1, mangler ordet »virksomhedens«.
Det er en fejl, at ordet er udeladt. Med ændringsforslaget indsættes det manglende ord.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 23
I lovforslagets § 3, nr. 18, i nr. 6, der foreslås indsat i § 21, stk. 1, ændres »Virksomheden ikke har
opbevaret virksomhedsdokumenter, eller virksomheden har opbevaret mangelfuld dokumentation i
henhold til § 17« til: »Virksomheden har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i henhold til § 15
c, eller opbevaringen eller dokumenterne er mangelfulde,«. Ved en fejl fremgår det ikke klart, at
bestemmelsen både angår mangelfuld opbevaring af virksomhedsdokumenter og virksomhedsdoku-
menter, der er mangelfulde. Med ændringsforslaget præciseres dette.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 24
I lovforslagets § 3, nr. 18, i nr. 7, der foreslås indsat i § 21, stk. 1, henvises ved en fejl til § 17 b, stk.
1, og ikke til § 17 h, stk. 1. Efter den gældende § 15 c, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen i indtil 3 år fra
registreringstidspunktet kræve bevis for, at en registrering eller anmeldelse er lovligt foretaget, og
efter § 15 c, stk. 2, 4. pkt., om nødvendigt foranledige virksomheden opløst efter reglerne i § 21, hvis
dokumentation ikke indsendes inden for den af styrelsen fastsatte frist. Den foreslåede § 17 h, stk. 1,
viderefører den gældende § 15 c, stk. 2, 1. pkt., idet fristen dog foreslås ændret fra 3 til 5 år, hvorfor
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
der rettelig skal henvises til denne bestemmelse. Dette gør sig også gældende i bemærkningerne til
bestemmelsen, hvor der ved en fejl henvises til § 17 b, stk. 1, men hvor der rettelig menes, at Er-
hvervsstyrelsen i indtil 5 år fra registreringstidspunktet kan kræve, at der indsendes bevis for, at regi-
streringen er lovligt foretaget. Med ændringsforslaget ændres henvisningen til § 17 h, stk. 1.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 25
I lovforslagets § 4, nr. 10, i det foreslåede § 43 a, ændres i stk. 1 og stk. 2, 2. pkt., »eller en revisions-
virksomhed« til: », en revisionsvirksomhed eller en udenlandsk revisionsvirksomhed, der er omfattet
af § 13 a,«. Der er alene tale om en præcisering, idet muligheden for at indbringe en udenlandsk
revisionsvirksomhed for Revisornævnet allerede fremgår af § 32, stk. 5.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 26
Den gældende § 47, stk. 1, 2. pkt., i revisorloven fastsætter, at der ikke betales gebyr for klager, der
af Erhvervsstyrelsen eller af anden offentlig myndighed er indbragt for Revisornævnet efter lovens §
43, stk. 6, 2. og 3. pkt., eller efter § 44 a, stk. 3.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der heller ikke skal betales gebyr for klager omfattet af § 43 a,
der af Erhvervsstyrelsen eller anden offentlig myndighed indbringes for Revisornævnet, jf. lovforsla-
gets § 4, nr. 10. Efter § 43 a kan Erhvervsstyrelsen eller anden offentlig myndighed indbringe en
revisor, en revisionsvirksomhed eller en udenlandsk revisionsvirksomhed, der er omfattet af § 13 a,
for Revisornævnet for tilsidesættelse af de pågældendes forpligtelser efter hvidvaskloven eller råd-
givning af en kunde i strid med kundens forpligtelser efter hvidvaskloven.
Til nr. 27
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets § 8, stk. 2.
Bestemmelserne om gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn udskilles i det under B nævnte forslag, hvor-
for henvisningen til lovforslagets § 4, nr. 16, og § 7, udgår af det under A nævnte forslag, der vedrører
lovforslagets øvrige elementer (kontrolpakken).
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 28
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets § 8. Bestem-
melserne om gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn udskilles i det under B nævnte forslag, mens lov-
forslagets øvrige elementer indgår i det under A nævnte forslag. Eftersom lovforslaget fastsætter for-
L 110a - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
skellige ikrafttrædelsestidspunkter, er det nødvendigt at foretage en teknisk ændring af ikrafttrædel-
sesbestemmelsen, således at det fremgår, at gebyrfinansieringen af hvidvasktilsyn træder i kraft den
1. januar 2021.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 29
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets § 9. Bestem-
melserne om gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn udskilles i det under B nævnte forslag, mens lov-
forslagets øvrige elementer indgår i det under A nævnte forslag.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 30
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets § 9. Bestem-
melserne om gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn udskilles i det under B nævnte forslag, mens lov-
forslagets øvrige elementer indgår i det under A nævnte forslag.
Der er tale om en lovteknisk ændring.