Kulturudvalget 2019-20
L 108 Bilag 1
Offentligt
2146049_0001.png
Notat
5. februar 2020
Høring over udkast til lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed og lov om film (Gennemførelse af
direktivet om audiovisuelle medietjenester m.v.)
Kulturministeriet sendte den 5. november 2019 et udkast til lovforslag om ændring
af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om film (Gennemførelse af
direktivet om audiovisuelle medietjenester m.v.) i offentlig høring.
Ministerrådet vedtog den 6. november 2018 en ændring af EU-direktivet om
audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet). Ændringsdirektivet skal
gennemføres i medlemslandene senest den 19. september 2020.
Lovforslaget har til hovedformål at gennemføre dele af ændringsdirektivet i lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om film.
Med lovforslaget foreslås det bl.a.:
at indføre en regulering af videodelingsplatformstjenester for så vidt angår
skadeligt eller ulovligt indhold og audiovisuel kommunikation (reklamer,
sponsorering, produktplacering mv.),
at etablere et system for aldersmærkning af programindhold på fjernsyn og
on demand-audiovisuelle medietjenester med henblik på beskyttelse af
mindreårige mod skadeligt indhold,
at indføre krav til udbydere af fjernsyn og on demand-audiovisuelle
medietjenester om at gøre programindhold tilgængeligt for personer med
handicap, og
at indføre pligt for udbydere af on demand-audiovisuelle medietjenester til
at lade sig registrere hos Radio- og tv-nævnet.
Høringsfristen var den 3. december 2019.
Ved fristens udløb var der indkommet 17 høringssvar. Efter fristens udløb har 2
fremsendt høringssvar den 4. december 2019. Der henvises til vedlagte bilag med
oversigt over indkomne høringssvar.
I det følgende redegøres for hovedbemærkningerne i de modtagne høringssvar og
Kulturministeriets kommentarer hertil. Forslag til sproglige forbedringer eller
lignende er ikke medtaget. Som udgangspunkt er forslag til indholdet af
kommende bekendtgørelser mv. eller forslag, der ikke vedrører gennemførelse af
AVMS-direktivet, ikke kommenteret.
Der henvises herudover til vedlagte høringssvar.
****
Jour. nr. 18/02123-179
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0002.png
Høringsnotatet er opdelt i følgende afsnit:
A. Regulering af videodelingsplatformstjenester
B. Beskyttelse af mindreårige på fjernsyn og on demand-audiovisuelle
medietjenester
C. Tilgængelighed af indhold for personer med handicap på fjernsyn og on
demand-audiovisuelle medietjenester
D. Registrering af udbydere af on demand-audiovisuelle medietjenester
E. Regulering af reklamer og produktplacering
F. Øvrigt.
Ad. A. Regulering af videodelingsplatformstjenester
Radio- og tv-nævnet bemærker, at Radio- og tv-nævnets opgave med registrering af
og tilsyn med udbydere af videodelingsplatformstjenester under dansk myndighed
potentielt kan vokse sig større som følge af ændringer i mediebilledet.
Medierådet for Børn og Unge ønsker at blive aktivt involveret i udformningen af de
detaljerede bestemmelser om regulering af videodelingsplatforme samt
spørgsmålet om behov for yderligere beskyttelsestiltag i forhold til børn og unges
brug af videodelingsplatforme og sociale medier generelt.
Dansk Annoncørforening finder, at videobloggeres markedsføring i tråd med
hensigten i direktivet bør reguleres på lige fod med reguleringen for øvrige
audiovisuelle medietjenesters markedsføring, dvs. i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed med Radio- og tv-nævnet som regulerende myndighed.
Danske Medier finder ikke, at det er ganske klart, hvilke udgivere af audiovisuelt
indhold på videodelingstjenester, der vil blive berørt af lovændringen, og at det for
så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør være klart, hvorvidt
det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.
Forbrugerrådet Tænk støtter, at der i bekendtgørelsesform kan fastsættes særlige
regler om, at mindreåriges personoplysninger, som indsamles eller genereres af
udbydere af videodelingsplatforme, ikke må behandles med henblik på
kommercielle formål.
Digitalt ansvar, Center for Digital Pædagogik og Børns Vilkår finder, at direktivets
regulering af videodelingsplatformstjenester generelt er tiltrængt og støtter
lovforslagets bemyndigelse til kulturministeren om at fastsætte regler om
brugerbeskyttelse. Digitalt ansvar, Center for Digital Pædagogik og Børns Vilkår
anbefaler, at den foreslåede bemyndigelse for kulturministeren til at fastsætte
regler om, at udbydere af videodelingsplatforme skal træffe passende
foranstaltninger for at beskytte mindreårige mod skadeligt indhold mv. og
offentligheden mod ulovligt indhold
ændres fra en ”kan”-bestemmelse til en ”skal”-
bestemmelse, som klart beskriver de krav mv., som
Side 2
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0003.png
videodelingsplatformstjenesterne skal leve op til. Desuden anbefaler Digitalt
ansvar, Center for Digital Pædagogik og Børns Vilkår, at der gøres en særlig
indsats for at formidle de kommende regler, herunder i forhold til, hvilke udbydere
af videodelingsplatformstjenester, der hører under dansk myndighed.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der i lovforslagets bemærkninger af
hensyn til ytrings- og informationsfriheden stilles visse krav til den kommende
bekendtgørelse vedrørende regulering af indhold på videodelingsplatforme, der er
skadeligt for børn eller indhold, der tilskynder til vold, had eller visse strafbare
handlinger. Overordnet finder Instituttet, at det skal anføres i bemærkningerne, at
bekendtgørelsen i videst muligt omfang tager højde for ytrings- og
forsamlingsfriheden, og at der konkret tages højde for resultaterne af
Ytringsfrihedskommissionens arbejde.
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at direktivets krav om ”passende
foranstaltninger” indebærer en vis uddelegering
til platformene af, hvad der skal
anses for ”skadeligt indhold” eller ”indhold, der tilskynder til vold eller had eller
hvis udbredelse udgør en strafbar handling”. Uddelegeringen af ansvaret kan føre
til overregulering af indhold, idet platformene ud fra et forsigtighedsprincip kan
vælge at begrænse indhold i højere grad end, hvad der er nødvendigt. IT-Politisk
Forening giver udtryk for tilsvarende betragtninger. Foreningen finder det
afgørende, at direktivets bestemmelser gennemføres på en sådan måde, at risikoen
for utilsigtede konsekvenser for borgernes ytrings- og informationsfrihed
minimeres.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det i lovforslagets bemærkninger
tilføjes, at der i bekendtgørelsen stilles krav om transparens og tilsyn med
platformenes gennemførelse af
”passende foranstaltninger”,
så risikoen for en
negativ påvirkning af ytrings- og informationsfriheden minimeres. Desuden
anbefaler Instituttet, at det i bemærkningerne tilføjes, at bekendtgørelsen som
minimum stiller krav til platformene om, at brugerne bliver informeret, når de har
fået indhold fjernet eller blokeret, at de oplyses om grundlaget for beslutningen, og
at de har mulighed for at gøre indsigelser inden for en rimelig tidsfrist.
Herudover finder Instituttet, at brugen af automatiset indholdsregulering skal
begrænses. I den forbindelse anbefaler Instituttet, at det tilføjes i lovforslagets
bemærkninger, at brugen af uploadfiltre til at gennemføre
”passende
foranstaltninger” forbydes, medmindre indholdet tidligere er blevet vurderet som
ulovligt, og at bekendtgørelsen skal stille krav om, at brug af andre typer af
indholdsfiltre er betinget af en reel og kontinuerlig menneskelig kontrol med
udviklingen og brugen af filtrene.
IT-Politisk Forening anbefaler, at en kommende bekendtgørelse fokuserer på
forhold, som tjenesten har en aktiv indflydelse på, og som kan medføre, at
brugerne af tjenesten møder indhold, som de ikke selv har bedt om, såsom
algoritmer, som viser anbefalet eller relateret indhold for platformens brugere.
Desuden finder IT-Politisk Forening, at en videodelingstjeneste i tilfælde af
Side 3
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0004.png
indberetning af ulovligt eller skadeligt indhold bør kunne overholde de foreslåede
krav ved moderate foranstaltninger såsom at forsyne indholdet med en passende
advarselsmarkering, og at det i videst muligt omfang skal undgås at regulere
videodelingsplatformstjenesternes betingelser og vilkår. Herudover anbefaler IT-
Politisk Forening, at der etableres en udenretlig klagemekanisme, som er
uafhængig af Radio- og tv-nævnet, og som med bindende virkning for parterne kan
tage stilling til alle relevante tvister mellem brugere og udbydere af
videodelingsplatforme, som direkte eller indirekte kan henføres til anvendelsen af
direktivets artikel 28b, stk. 1 og 3, herunder i forhold til tjenesteudbyderes sletning
af konkret indhold. Foreningen finder, at lovforslagets forslag om, at grove eller
gentagne overtrædelser af de foreslåede regler kan medføre indstilling af en
udbyders virksomhed, er en meget vidtgående sanktion, som vil være et indgreb i
borgernes ytringsfrihed efter EMRK artikel 10. IT-Politisk Forening anbefaler i
stedet, at udbyderes overtrædelser af den foreslåede lovgivning kan sanktioneres
med bøder på eksempelvis op til 4% af videodelingsplatformstjenestens globale
omsætning.
Datatilsynet forudsætter, at enhver eventuel behandling af personoplysninger
foranlediget af lovudkastet sker under iagttagelse af reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det følger af direktivets betragtninger, at det alene
er videobloggere mv., der udgør selvstændige on demand-audiovisuelle
medietjenester på videodelingsplatforme, som vil skulle overholde reglerne for on
demand-audiovisuelle medietjenester.
Det fremgår i den forbindelse af bemærkningerne til lovforslaget, at direktivets
kriterier for, hvornår en tjeneste udgør en on demand-audiovisuel medietjeneste, vil
skulle være opfyldt for at en videoblogger eller anden tjeneste på en
videodelingsplatform kan anses for en on demand-audiovisuel medietjeneste i
direktivets forstand og dermed blive reguleret efter reglerne for sådanne tjenester i
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og tilhørende bekendtgørelser, herunder
reglerne om reklamer, sponsorering mv. Det er desuden angivet i bemærkningerne,
at det er Kulturministeriets vurdering
jf. omtalen i bemærkningerne af direktivets
kriterier for, hvornår en tjeneste udgør en on demand-audiovisuel medietjeneste,
at kun ganske få kanaler eller andre audiovisuelle tjenester under en
tjenesteudbyders redaktionelle ansvar, der udbydes på en videodelingsplatform, i
det aktuelle mediebillede vil omfattes af afgrænsningen af en on demand-
audiovisuel medietjeneste i direktivets forstand.
Kulturministeriet bemærker desuden, at det er hensigten inden direktivets
implementeringsfrist den 19. september 2020 i bekendtgørelsesform at fastætte de
krav om beskyttelsesforanstaltninger mv., som udbydere af videodelingsplatforme
efter direktivet skal leve op til, og som Radio- og tv-nævnet foreslås at føre tilsyn
med, jf. omtalen heraf i lovforslagets bemærkninger. Det betyder, at
Kulturministeriet inden den 19. september 2020 skal udstede en bekendtgørelse
Side 4
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
indeholdende de nævnte krav. Kulturministeriet har i den forbindelse lagt op til, at
de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser til i en bekendtgørelse at fastsætte de
nævnte krav justeres så det fremgår, at
ministeren ”fastsætter” regler om kravene.
Det fremgår af bemærkningerne, at det er hensigten i bekendtgørelsen at
implementere direktivets komplette liste over de foranstaltninger, som udbyderne
skal træffe alt efter hvad der er relevant. De pågældende foranstaltninger for at
beskytte mindreårige og offentligheden vedrører tilrettelæggelsen af indholdet og
ikke selve indholdets art, jf. direktivets betragtninger. Direktivets krav i den
henseende gælder med forbehold af artikel 12-14 i e-handelsdirektivet, som rummer
fritagelse for ansvar for ulovlige oplysninger, der transmitteres eller oplagres
automatisk, mellemliggende og midlertidigt, eller oplagres af visse udbydere af
informationssamfundstjenester.
Ved implementering af direktivets komplette liste over foranstaltninger vil der ske
implementering af direktivets minimumsregler på området. Kulturministeriet
forudsætter i den forbindelse, at der i direktivet er foretaget en afvejning, der tager
hensyn til ytrings- og informationsfriheden. I direktivets præambelbetragtninger nr.
51 og 60 er det bl.a. anført, at direktivet respekterer de grundlæggende rettigheder
og overholder de principper, som navnlig anerkendes i chartret, og at der ved
foranstaltninger efter direktivet bør foretages en omhyggelig afvejning af de
gældende grundlæggende rettigheder, der er fastlagt i chartret.
Foranstaltningerne vedrører bl.a. brugerværktøjer til anmeldelse af skadeligt
indhold og systemer, hvorigennem udbydere af videodelingsplatforme over for deres
brugere redegør for, hvordan der er fulgt op på indberetninger om skadeligt
indhold. Foranstaltningerne vedrører også adgang for brugeren til at klage til
platformsudbyderen.
Det fremgår desuden af bemærkningerne, at Radio- og tv-nævnet i forbindelse med
registrering af en udbyder af en videodelingsplatform konkret vil kunne tage stilling
til, hvilke foranstaltninger, der er passende for den enkelte udbyder inden for
direktivets rammer, herunder om udbyderen skal træffe alle de i direktivet
opregnede foranstaltninger. Nævnet vil desuden
i overensstemmelse med
tilkendegivelser fra Kommissionen om tolkningen af direktivets krav om en
udenretlig klagemekanisme - kunne behandle klager og tvister mellem brugere og
udbydere i forhold til de foranstaltninger, som udbyderne er forpligtede til at træffe,
men ikke om selve indholdet på platformen. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne, at Radio- og tv-nævnets afgørelser ved tjenesteudbyderes grove
eller gentagne overtrædelser af loven eller bestemmelser fastsat i medfør af loven
beror på en konkret vurdering af overtrædelsens karakter. I tilfælde af afgørelser om
indstilling af virksomheden på videodelingsplatformstjenester lægges der i
lovforslaget op til særlig adgang til domstolsprøvelse af afgørelser, hvis afgørelsen
Side 5
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0006.png
er begrundet i foranstaltninger vedrørende indholdet af programmer og
brugergenererede videoer.
Kulturministeriet konstaterer, at Ytringsfrihedskommissionen, der skal kortlægge
de aktuelle rammer og vilkår for ytringsfriheden i Danmark, forventes at afslutte sit
arbejde primo 2020. Det fremgår af kommissoriet, at Ytringsfrihedskommissionens
arbejde skal danne grundlag for en politisk debat om ytringsfrihedens udfoldelse i
Danmark.
Kulturministeriet vil sende udkast til bekendtgørelse med forslag til de nærmere
regler om videodelingsplatformstjenester i høring.
Kulturministeriet bemærker desuden, at ministeriet har lagt op til, at det i
lovforslagets bemærkninger tilføjes, at Kulturministeriet de kommende år vil følge
Radio- og tv-nævnets tilsynspraksis i forhold til den foreslåede nye regulering af
videodelingsplatformstjenester med henblik på at vurdere om der er behov for
justeringer af det foreslåede regelgrundlag.
Ad. B. Beskyttelse af mindreårige på fjernsyn og on demand-
audiovisuelle medietjenester
Radio- og tv-nævnet bemærker, at det er afgørende, at kompetence- og
arbejdsdelingen mellem Radio- og tv-nævnet og Medierådet for Børn og Unge for så
vidt angår aldersmærkning af programindhold for fjernsyn og on demand-
audiovisuelle medietjenester fremstår klart.
Medierådet for Børn og Unge tilslutter sig den foreslåede model for
aldersmærkning, hvor der skabes vurderingsfaglig sammenhæng mellem
aldersmærkning af biograffilm og indhold på tjenesterne. Medierådet ser frem til
aktivt at deltage i udformningen af det detaljerede regelsæt på feltet.
Forbrugerrådet Tænk tilslutter sig det foreslåede system for aldersmærkning.
Medierådet bemærker, at lovforslaget forventes at have økonomiske konsekvenser
for Medierådet, og at man ønsker en snarlig afklaring af de økonomiske forhold for
Medierådet på klassifikationsområdet.
DR er enig i at det foreslåede nye system for aldersmærkning bør fastsættes i
samarbejde med branchen, Medierådet for Børn og Unge og Radio- og tv-nævnet,
og at aldersmærkningen bør samtænkes. DR
påpeger, at DR’s undersøgelser af
børn og unges medievaner viser, at de nuværende aldersopdelinger på film med 7,
11 og 15 år ikke i alle tilfælde passer til børns kognitive udvikling og mediebrug i
øvrigt, og at der derfor bør ses på hele børneudbuddet, når alderskategoriseringen
drøftes. DR finder, at aldersvurderinger i udgangspunktet bør være baseret på et
dansk børnesyn og dansk børnekultur. Desuden opfordrer DR til, at den kommende
ordning bliver fleksibel, så den kan administreres i praksis og uden væsentlige
meromkostninger, herunder at kravene til, hvor og hvordan aldersmærkningen af
programmerne skal ske, bør være fleksible.
Side 6
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0007.png
TV 2 DANMARK A/S forudsætter, at en kommende bekendtgørelse, hvori de
nærmere regler for beskyttelse af mindreårige fastsættes, sendes i høring inden
den udstedes. TV 2 DANMARK A/S foreslår, at programmer, der er egnet for alle,
ikke nødvendigvis skal mærkes, og at der i hvert fald ikke stilles krav om
mærkning, når sådanne programmer udsendes på tv. Herudover finder TV 2
DANMARK A/S, at der i en fremtidig ordning foretages en graduering af, på hvilke
tidspunkter indhold kan udsendes på TV.
Kulturministeriets bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at de foreslåede tilsynsopgaver for
Radio- og tv-nævnet vedr. tilgængeliggørelse af programmer for personer med
handicap, videodelingsplatformstjenester og registrering af udbydere af on demand-
audiovisuelle medietjenester og videodelingsplatformstjenester samt forslaget om, at
Medierådet for Børn og Unge skal vejlede om programmers egnethed for
mindreårige, umiddelbart skønnes samlet at ville medføre et ressourceforbrug i
størrelsesordenen ca. 1,5 - 2 årsværk. Kulturministeriet bemærker, at finansieringen
af ressourceforbruget vil ske inden for Kulturministeriets og Det Danske
Filminstituts egen ramme.
Som anført i bemærkningerne til lovforslaget vil der blive fastsat nærmere regler i
bekendtgørelsesform om såvel beskyttelsesforanstaltninger for fjernsyn og on
demand-audiovisuelle medietjenester (såsom valg af sendetidspunkt, værktøjer til
alderskontrol mv.) samt det nye system for aldersmærkning. Kulturministeriet vil i
den forbindelse sende udkast til bekendtgørelsesreguleringen i høring.
Kulturministeriet bemærker, at det med udgangspunkt i lovforslaget er hensigten at
etablere en enkel og fleksibel ordning på området.
Ad. C. Tilgængelighed af indhold for personer med handicap på
fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester
Radio- og tv-nævnet bemærker, at der med den foreslåede opgave for nævnet med
at føre tilsyn med, at udbydere af tv og on demand audiovisuelle-medietjenester
løbende og gradvis gør deres tjenester mere tilgængelige for personer med
handicap ved hjælp af forholdsmæssige foranstaltninger, er tale om en potentielt
meget omfangsrig opgave, som vil få betydning for en lang række aktører.
DR er enig i, at forpligtelsen til gradvist at gøre indhold mere tilgængeligt for
personer med handicap mest hensigtsmæssigt løses ved som hidtil at fastsætte de
nærmere
forpligtelser om tilgængelighed i DR’s public service-kontrakt.
DR lægger
vægt på, at der i den kommende bekendtgørelse om beredskabsmeddelelser alene
fastlægges et overordnet krav om at sikre tilgængelighed ifm. udsendelse af
beredskabsmeddelelser, dvs. at den konkrete løsning af opgaven, herunder hvilke
platforme, der benyttes i den henseende, ikke reguleres.
Danske Medier er enig i, at der i spørgsmålet om øget tilgængelighed bør skelnes
mellem reguleringen af public service-udbyderne og de øvrige udbydere af
audiovisuelle medietjenester. Danske medier finder, at de foreslåede tiltag mhp.
Side 7
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0008.png
øget tilgængelighed af indhold på on demand-audiovisuelle medietjenester må
indebære en vis proportionalitet, og at formålet med at tilstræbe en gradvis
tilgængelighed således bør kunne opnås uden at pålægge disse medietjenester en
decideret pligt til at udarbejde ressourcekrævende handlingsplaner. En evt.
oplysningspligt må ifølge Danske Medier kunne gennemføres fx i forbindelse med
et tilsyn eller løbende undersøgelser af området.
Høreforeningen finder, at det skal præciseres, at krav om tilgængelighed til
nationale programmer
uanset hvor disse bliver sendt fra
skal være baseret på
nationalsproget. I den forbindelse finder Høreforeningen, at Kulturministeriet skal
stille krav om andel af undertekster hos de kommercielle tv-kanaler alene fordi
disse sendes i Danmark.
Danske Døves Landsforbund opfordrer til, at direktivets tiltag om,
at
1)
medietjenesteudbyderne løbende og gradvis skal gøre deres tjenester mere
tilgængelige for personer med handicap,
at
2) udbyderne i den forbindelse skal
tilskyndes til at udvikle handlingsplaner for tilgængelighed og
at
3) oplysninger i
forbindelse med nødsituationer gives på en tilgængelig måde, inddrages i det
videre lovarbejde. Danske Døves Landsforbund opfordrer i den forbindelse til, at
dansk tegnsprog indtænkes i arbejdet.
Høreforeningen og Danske Døves Landsforbund støtter i øvrigt det høringssvar,
som Danske Handicaporganisationer har afgivet.
Danske Handicaporganisationer finder, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse til, at der i bekendtgørelsesform fastsættes
bestemmelser om, at programvirksomheden ved hjælp af forholdsmæssige
foranstaltninger løbende og gradvis gøres mere tilgængelig for personer med
handicap,
skal ændres fra en ”kan”-bestemmelse til en ”skal”-bestemmelse.
Desuden finder Danske Handicaporganisationer, at loven skal indeholde de
nærmere bestemmelser om, hvorledes udbyderne løbende og gradvis skal gøre
deres tjenester tilgængelige for personer med handicap.
Herudover finder Danske Handicaporganisationer, at det i lovforslagets
bemærkninger skal anføres, at lovens bemyndigelsesbestemmelse om
beredskabsmeddelelser
skal
anvendes til at fastætte krav om tilgængelighed i
forbindelse med udsendelse af beredskabsmeddelelser. Desuden skal det tilføjes,
hvilke krav, der skal være tale om.
Danske Handicaporganisationer finder det positivt, at Radio- og tv-nævnet skal
føre tilsyn på området. Dog mener Danske Handicaporganisationer, at det skal
specificeres yderligere, hvordan nævnet skal påse overholdelsen af forpligtelserne
og med hvilket interval.
Desuden finder Danske Handicaporganisationer, at der i lovgivningen skal stilles
krav om, at udbydernes handlingsplaner skal indeholde mere specifikke krav til
Side 8
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0009.png
medieudbyderen for at sikre en løbende udvikling, og at der skal stilles
vejledningsmateriale til rådighed for udbyderne.
Herudover mener Danske Handicaporganisationer, at det vil være en fordel, hvis
Radio- og tv-nævnet etablerer et advisory board, hvor mennesker med handicap
kan rådgive medietjenesteudbydere og Radio- og tv-nævnet. Desuden finder
Danske Handicaporganisationer, at det vil være en fordel at inddrage
DR’s og TV
2’s erfaringer
på området og handicaporganisationerne i forhold til udvælgelse af,
hvilke foranstaltninger/tjenester, der skal tilbydes.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at det er hensigten inden direktivets
implementeringsfrist den 19. september 2020 i bekendtgørelsesform at fastætte de
krav om tilgængelighed, som udbydere af fjernsyn og on demand-audiovisuelle
medietjenester efter direktivet skal leve op til, og som Radio- og tv-nævnet foreslås at
føre tilsyn med. Det betyder, at Kulturministeriet inden den 19. september 2020 skal
udstede en bekendtgørelse indeholdende de nævnte krav. Kulturministeriet har i
den forbindelse lagt op til, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse til i en
bekendtgørelse at fastsætte de nævnte krav justeres så det fremgår, at ministeren
”fastsætter” regler om kravene.
Der er i lovforslagets bemærkninger redegjort for elementerne i den foreslåede
ordning i bekendtgørelsesreguleringen, herunder i forhold til tilsyn, brug af
handlingsplaner, rapportering, klageadgang mv. Kulturministeriet kan alene
fastsætte regler om tilgængelighed for udbydere under dansk jurisdiktion.
Den foreslåede ordning skal ses i lyset af, at Kulturministeriet med udgangspunkt i
direktivet finder, at omfanget og typen af tilgængelighedsforanstaltninger bør
afhænge af hvilke udbydere, der er tale om set i forhold til udbydernes finansielle
forudsætninger mv., og den teknologiske udvikling. I forhold til prioritering af
tjenester vil det være hensigtsmæssigt at inddrage erfaringer og viden fra
handicaporganisationerne og DR’s og TV 2’s brugerråd.
Desuden skal ordningen ses
i lyset af principperne for agil, erhvervsrettet lovgivning, herunder særligt
principperne om mere enkel og formålsbestemt regulering og teknologineutralitet.
Forslaget om, at de nærmere bestemmelser om tilgængelighed fastsættes i
bekendtgørelsesform, flugter med reguleringsformen i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed i forhold til øvrige krav til programvirksomheden.
Kulturministeriet vil sende udkast til bekendtgørelsesreguleringen i høring.
Kulturministeriet bemærker desuden, at da der er tale om ny regulering har
ministeriet lagt op til, at det i lovforslagets bemærkninger tilføjes, at
Kulturministeriet de kommende år vil følge anvendelsen af den foreslåede nye
regulering af tilgængelighed med henblik på at vurdere om ordningen fungerer efter
hensigten.
Side 9
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0010.png
Ad. D. Registrering af udbydere af on demand-audiovisuelle
medietjenester
Radio- og tv-nævnet hilser den foreslåede registreringsordning for udbydere af on
demand-audiovisuelle medietjenester under dansk myndighed velkommen, idet
ordningen kan bidrage til at give et overblik over aktørerne på markedet, som
nævnet for nuværende ikke har.
Danske Medier finder, at det nye registreringskrav i praksis vil få begrænset
betydning for foreningens medlemmer. For så vidt angår selve kravene til
registreringen, herunder hvilke kriterier, der skal opfyldes for, at en registrering
kan henholdsvis godkendes eller afvises, finder Danske Medier det væsentligt, at
reglerne herom er enkle og forudsigelige.
Kulturministeriets bemærkninger:
Som anført i bemærkningerne til lovforslaget er det hensigten i bekendtgørelsesform
at fastsætte regler om, hvilke oplysninger, der skal meddeles i forbindelse med
registrering, hvornår der kan ske afvisning af registrering, ændringer af forhold,
der er oplyst i forbindelse med registreringen mv. Kulturministeriet vil i den
forbindelse sende udkast til bekendtgørelsesreguleringen i høring.
Ad. E. Regulering af reklamer og produktplacering
TV 2 DANMARK A/S opfordrer kraftigt til, at ændringerne af direktivets artikel 23
om større frihed for tv-stationer til at vælge, hvornår reklamer vises i løbet af
dagen, implementeres i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. TV 2 DANMARK
A/S bemærker, at TV 2 DANMARK A/S i forvejen er underlagt en mere byrdefuld
reklameregulering end virksomhedens kommercielle konkurrenter, da reklamer
efter dansk lovgivning som udgangspunkt kun må placeres i blokke mellem
programmerne. Hvis muligheden for en mere fleksibel placering af
reklameblokkene ikke implementeres i dansk ret øges denne forskel yderligere. TV
2 DANMARK A/S skønner, at lempelsen kunne have indbragt TV 2 DANMARK
A/S øgede reklameindtægter på mellem kr. 50 mio. og kr. 75 mio. årligt.
TV 2 DANMARK A/S foreslår, at der med udgangspunkt i direktivets artikel 19 og
20
af hensyn til tilfælde, hvor der udsendes programmer af over en times
varighed, og hvor der derved tabes reklametid som følge af den nuværende
regulering i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed om, at reklamer på tv højst må
udgøre 12 minutter pr. time,
sker en ændring af loven. TV 2 DANMARK A/S
foreslår, at loven ændres så man muliggør placering af reklameblokke i længere
programmer, hvor programmerne dramaturgisk er opdelt i flere dele.
Dansk Annoncørforening finder, at direktivets minimumsregler om den tilladte
reklametid bør implementeres i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Dansk
Annoncørforening henviser til, at den større frihed i planlægningen af
reklameblokke vil give danske kommercielle tv-stationer et stærkere økonomisk
Side 10
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0011.png
fundament ved at maksimere efterspørgslen hos annoncørerne, og at det vil
optimere flowet for seerne.
Herudover mener Dansk Annoncørforening, at produktplacering med de
undtagelser, der nævnes i direktivet, bør være tilladt i alle audiovisuelle
medietjenester og videodelingsplatformstjenester. Dette vil leve op til hensigten i
direktivet samt skabe lige konkurrencevilkår. Da den foreslåede regulering af
produktplacering og reklametid går videre end minimumskravene i EU-
reguleringen er Dansk Annoncørforening ikke enig i Kulturministeriets vurdering
af, at de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering samlet
set er overholdt.
Forbrugerrådet Tænk støtter forslagets forbud mod produktplacering og opfordrer
til, at der i bekendtgørelsesform udarbejdes konkrete regler om produktplacering
og om identifikation og indhold af reklamer.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet bemærker, at den foreslåede regulering af produktplacering og
reklametid er begrundet i forbrugerbeskyttelseshensyn. Dette hensyn ligger også til
grund for den nuværende regulering om forbud mod afbrydelse af tv-programmer
med reklamer, som ønskes opretholdt. Forslaget til implementering af det samlede
direktiv går som udgangspunkt ikke
videre end minimumskravene i EU-
reguleringen, og det forventes
med undtagelse af den foreslåede regulering af
produktplacering og reklametid -, at danske virksomheder ikke stilles dårligere i
den internationale konkurrence. Det er fortsat hensigten, at der i bekendtgørelse om
reklamer og sponsorering mv. af programmer i radio, fjernsyn og on demand-
audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber
(reklamebekendtgørelsen) fastsættes nærmere regler om
reklamers identifikation,
placering, omfang og indhold samt om sponsorering af programmer og
produktplacering.
Ad. F. Øvrigt
Radio- og tv-nævnet bemærker generelt, at nævnet med lovforslaget pålægges
mange nye opgaver, herunder navnlig i forhold til børnebeskyttelse og
tilgængelighed, og at dette vil betyde et yderligere træk på nævnets ressourcer.
Radio- og tv-nævnet bemærker desuden, at der generelt er tale om regulering, hvor
det påhviler nævnet og andre aktører at afgrænse kompetenceområdet, og at
afgrænsningen for så vidt angår on demand-audiovisuelle medietjenester kan have
relativt store konsekvenser for den aktørgruppe, som nævnet har
tilsynsforpligtelse over for.
Medierådet for Børn og Unge ser gerne, at den foreslåede tilføjelse til filmloven om
Medierådets opgaver vedrørende børn og unges digitale dannelse formuleres i
nutid, således at Medierådets ”kommissorium” fremstår så klart som
muligt i
forhold til brugere, interessenter og den bredere offentlighed.
Side 11
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2146049_0012.png
DR finder, at den foreslåede beskyttelse mod tredjemands anvendelse af såkaldte
overliggende indslag til kommercielle formål i programvirksomheden allerede er
implementeret i ophavsretsloven. DR stiller desuden spørgsmål ved, hvordan den
foreslåede mulighed for at undtage herfra, så der i visse situationer kan anvendes
overliggende indslag, kan harmonere med den ophavsretlige eneret.
TV 2 DANMARK A/S finder, at den foreslåede regulering af overliggende indslag
skal ses i sammenhæng med den beskyttelse, der er indeholdt i ophavsretsloven.
TV 2 DANMARK A/S
finder, at Kommissionens betragtninger om ”uberettiget
fremhævelse” i forhold til den fællesskabsretlige regulering af skjult reklame i
audiovisuelle medietjenester i Kommissionens fortolkningsmeddelelse 2004/C
102/02 om visse aspekter ved bestemmelserne i direktivet om
»fjernsyn uden grænser« i forbindelse med tv-reklamer ikke længere kan tillægges
betydning, og at det i bemærkningerne til lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
præciseres, at fortolkningsmeddelelsen ikke længere er gældende.
Dansk Annoncørforening finder, at sammensætningen af Radio- og tv-nævnet bør
ændres, så der er repræsentation fra en relevant forbrugerorganisation, fra danske
medier, fra reklamebranchen og fra annoncørsiden.
Copydan Verdens TV opfordrer regeringen til at benytte hjemlen i direktivets
artikel 13(2) til at indføre en ordning, hvor også udenlandske streamingtjenester og
andre medietjenesteudbydere skal bidrage økonomisk til danske film og tv-serier i
form af bidrag til en national fond. Desuden opfordrer Copydan Verdens TV til, at
der i lovforslagets bemærkninger redegøres mere udførligt for de udvidede krav i
direktivets artikel 13(1) om kvoter mv. for europæisk indhold på on-demand
audiovisuelle medietjenester og for, hvordan de påtænkes gennemført i dansk ret.
Copydan Verdens TV foreslår, at det i lovforslagets bemærkninger i forbindelse
med omtalen af direktivets forpligtelse til at sikre modtagefrihed/gensidig
anerkendelse for udenlandske fjernsynsudsendelser præciseres, at dette ikke
berører spørgsmål om ophavsrettigheder.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser
for erhvervslivet, som vurderes at være under 4 mio. kr. årligt.
Kulturministeriets bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at de foreslåede tilsynsopgaver for
Radio- og tv-nævnet vedr. tilgængeliggørelse af programmer for personer med
handicap, videodelingsplatformstjenester og registrering af udbydere af on demand-
audiovisuelle medietjenester og videodelingsplatformstjenester samt forslaget om, at
Medierådet for Børn og Unge skal vejlede om programmers egnethed for
mindreårige, umiddelbart skønnes samlet at ville medføre et ressourceforbrug i
størrelsesordenen ca. 1,5 - 2 årsværk. Kulturministeriet bemærker, at finansieringen
af ressourceforbruget vil ske inden for Kulturministeriets og Det Danske
Filminstituts egen ramme.
Side 12
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Erhvervsstyrelsens vurdering af lovforslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet er afspejlet i lovforslagets bemærkninger.
Forslaget til affattelsen af tilføjelsen til filmloven om Medierådets opgaver
vedrørende børn og unges digitale dannelse skal ses i lyset af filmaftalen 2019-2023.
Kulturministeriet bemærker, at den foreslåede beskyttelse mod tredjemands
anvendelse af overliggende indslag følger af ændringsdirektivets artikel 7b. Det er
Kulturministeriets vurdering, at der ikke er eksisterende lovgivning, der yder
tilstrækkelig beskyttelse mod ændring, afkortning eller afbrydelser af
programvirksomheden eller mod overliggende indslag til kommercielle formål som
omhandlet i direktivets artikel 7b. Den foreslåede beskyttelse og undtagelserne
herfra påvirker ikke den eksisterende lovgivning på det ophavsretlige område.
Kulturministeriet har på baggrund af høringssvarene fra DR og TV 2 DANMARK
A/S lagt op til, at lovforslagets bemærkninger vedrørende lovforslagets § 1, nr. 18,
præciseres, så det fremgår, at forslaget ikke påvirker den ophavsretlige lovgivning.
Desuden præciseres bemærkningerne, så det tydeliggøres, at de undtagelser fra
beskyttelsen, der forventes fastsat i bekendtgørelsesform, vedrører de undtagelser,
der er omtalt i direktivets præambelbetragtning nr. 26.
Kulturministeriet bemærker, at det tilkommer Kommissionen at beslutte, hvorvidt
Kommissionens fortolkningsmeddelelse 2004/C 102/02 om visse aspekter ved
bestemmelserne i direktivet om »fjernsyn uden grænser« i forbindelse med tv-
reklamer, skal ophæves eller erstattes af en ny meddelelse.
Kulturministeriet bemærker desuden, at Radio- og tv-nævnets sammensætning og
spørgsmålet om en fremtidig ordning, hvor også udenlandske streamingtjenester
skal bidrage til dansk indholdsproduktion, forventes at blive et emne i
forhandlinger om en kommende medieaftale.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det ikke er alle ændringer i
direktivet, der kræver lovændring, og at nogle af de nye direktivkrav vil blive
gennemført i bekendtgørelsesform med udgangspunkt i eksisterende
bemyndigelsesbestemmelser. Det gælder bl.a. for gennemførelsen af direktivets
udvidede krav om kvoter mv. for europæisk indhold på on-demand audiovisuelle
medietjenester. Kulturministeriet vil i den forbindelse sende udkast til
bekendtgørelsesreguleringen i høring.
Kulturministeriet bemærker, at direktivets forpligtelse til at sikre
modtagefrihed/gensidig anerkendelse for udenlandske fjernsynsudsendelser og on
demand-audiovisuelle medietjenester ikke berører spørgsmål om ophavsrettigheder.
Side 13
L 108 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Bilag 1
Oversigt over modtagne høringssvar
(De med kursiv angivne har ikke haft bemærkninger)
Copydan Verdens TV
Dansk Annoncørforening
Danske Døves Landsforbund
Danske Handicaporganisationer
Danske Medier
Datatilsynet
Det Danske Filminstitut
Digitalt ansvar, Center for Digital Pædagogik og Børns Vilkår
DR
Erhvervsstyrelsen
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet Tænk
Høreforeningen
Institut for Menneskerettigheder
IT-Politisk Forening
Medierådet for Børn og Unge
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Radio- og tv-nævnet
TV 2 DANMARK A/S
Side 14