Retsudvalget 2019-20
L 102 Bilag 8
Offentligt
2198093_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2020
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2019-7910-0026
1501739
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om tv-overvågning
(Styrkelse af trygheden og sikkerheden, herunder udvidelse af adgangen til
tv-overvågning for private og offentlige myndigheder samt obligatorisk re-
gistrering af tv-overvågning)
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af: …
Til § 2
x)
I
stk. 1
indsættes efter »1. juli 2020«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. y]
y)
Stk. 2
affattes således:
»Stk.
2.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 2 e i
lov om tv-overvågning, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10.«
[Bemyndigelsesbestemmelse om ikrafttrædelse af obligatorisk registrering
af tv-overvågning]
z)
Stk. 3
affattes således:
»Stk.
3.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, hvornår tv-overvågning
efter § 2 e, stk. 1, i lov om tv-overvågning, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 10, og som er etableret inden ikrafttræden af § 2 e, senest skal registreres
i politiets register over tv-overvågningskameraer (POLCAM).«
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 102 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag fra justitsministeren
[Bemyndigelsesbestemmelse om fastsættelse af seneste tidspunkt for ob-
ligatorisk registrering af tv-overvågning]
Bemærkninger
Til nr. x og y
Ændringsforslagene indebærer, at ikrafttrædelsen af den foreslåede § 2 e, jf.
lovforslagets § 1, nr. 10, ændres.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, var der oprindeligt lagt op til, at det samlede
lovforslag skulle træde i kraft den 1. juli 2020. Det har mod forventning ikke
været muligt at tilvejebringe den tilstrækkelige tekniske understøttelse af
politiets register over tv-overvågningskameraer (POLCAM) til, at der den
1. juli 2020 kan gennemføres en sådan ordning med obligatorisk registrering
af tv-overvågning, som lovforslaget lægger op til.
Det er derfor nødvendigt at udskyde ikrafttrædelsen af § 2 e til et senere
tidspunkt.
Med ændringsforslagene lægges der på den baggrund op til, at justitsmini-
steren bemyndiges til at bestemme, hvornår bestemmelsen i tv-overvåg-
ningslovens § 2 e skal træde i kraft. Dette indebærer, at det alene er over-
trædelser af § 2 e, der er begået efter bestemmelsens ikrafttræden, der vil
kunne straffes med bøde efter tv-overvågningslovens § 5, stk. 1, jf. lovfor-
slagets § 1, nr. 14.
Til nr. z
Ændringsforslaget indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at fast-
sætte regler om, hvornår tv-overvågning efter den foreslåede § 2 e, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 10, der er etableret inden ikrafttræden af § 2 e, senest skal
registreres i politiets register over tv-overvågningskameraer (POLCAM).
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med, at det foreslås, at ikrafttræ-
delsen af den foreslåede § 2 e ændres.
Med bemyndigelsesbestemmelsen er det hensigten, at justitsministeren på
et senere tidspunkt, efter at bestemmelsen i § 2 e er trådt i kraft, ligeledes
2
L 102 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag fra justitsministeren
kan bestemme, at allerede opsatte tv-overvågningskameraer skal registreres
i POLCAM inden for en bestemt frist. De regler, som kan fastsættes i medfør
af bestemmelsen, har dermed sigte på at fastsætte en frist for registrering af
de tv-overvågningskameraer i POLCAM, som er opsat inden den obligato-
riske ordning sættes i kraft efter § 2 e, jf. ændringsforslag nr. y.
3