Retsudvalget 2019-20
L 10
Offentligt
2112703_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
26. november 2019
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Rebekka Have Enevold-
sen
Sagsnr.: 2019-0037-0068
Dok.:
1308540
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår
om samfundstjeneste i sager om vold) (L 10), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 20. november 2019.
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om et ændringsforslag, der indeholder et krav om, at Kriminalforsorgen af egen drift skal orientere modtager af en person, der afsoner en voldsdom med vilkår om samfundstjeneste, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 15 (L 10) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsfor-
slag, der indeholder et krav om, at Kriminalforsorgen ad egen
drift skal orientere modtager af en person, der afsoner en volds-
dom med vilkår om samfundstjeneste, om, hvilken kriminalitet
den pågældende
har begået.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk
bistand til at udarbejde et ændringsforslag om, at kriminalforsorgen skal ori-
entere arbejdsstedet, hvor samfundstjeneste skal udføres, om personfarlig
kriminalitet, som den pågældende er blevet dømt for ved den betingede dom
med vilkår om samfundstjeneste.
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at en dom med vilkår om samfundstjeneste
sendes af retten til kriminalforsorgsområdet til fuldbyrdelse. Kriminalfor-
sorgsområdet indgår herefter aftale med et arbejdssted om afvikling af sam-
fundstjenesten. Kriminalforsorgsområdet indgår endvidere aftale med ar-
bejdsstedet og den dømte om afviklingstider.
For at sikre, at den dømte får afviklet samfundstjenesten i overensstemmelse
med den idømte straf, foretager kriminalforsorgsområdet en grundig match-
ning af den dømte og arbejdsstedet, inden afvikling af samfundstjeneste på-
begyndes.
Kriminalforsorgsområdet lægger vægt på oplysninger om den dømtes per-
sonlige forhold, herunder helbredsmæssige forhold og personlige kvalifika-
tioner, samt oplysninger om kriminalitetens art i forhold til at finde et pas-
sende arbejdssted til den pågældende. Endvidere lægges vægt på forholdene
på arbejdsstedet, hvilke kontaktpersoner der er på stedet, og hvilke krav ar-
bejdsstedet har til den, der skal afvikle samfundstjeneste. I den forbindelse
tages der højde for, om arbejdsstedet ikke ønsker samfundstjenere, der har
begået bestemte former for kriminalitet som for eksempel tyveri eller vold.
Det er således arbejdsstedet, der sætter rammerne for, hvilke samfundstje-
nere arbejdsstedet vil være samfundstjenestested for.
Hvis arbejdsstedet derudover helt konkret ønsker at få den dømtes krimina-
litet oplyst, kan dette ske med den dømtes samtykke. Såfremt den dømte
ikke samtykker, vil kriminalforsorgen finde et andet arbejdssted.
2
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om et ændringsforslag, der indeholder et krav om, at Kriminalforsorgen af egen drift skal orientere modtager af en person, der afsoner en voldsdom med vilkår om samfundstjeneste, til justitsministeren
3.
Samfundstjeneste kan være et vigtigt værktøj til at resocialisere dømte
kriminelle, men det er også vigtigt, at arbejdsstedet er tryg ved at modtage
personer, der er idømt betinget dom med vilkår om samfundstjeneste. Der
skal i processen tages højde for, at arbejdsstedet kan have en berettiget inte-
resse i ikke at modtage domfældte, der har begået bestemte former for kri-
minalitet, eksempelvis vold.
Som beskrevet ovenfor er det også allerede tilfældet i dag, og det er derfor
min opfattelse, at der allerede i dag tages tilstrækkeligt hensyn til arbejds-
stedet.
På den baggrund kan jeg ikke støtte et ændringsforslag om, at kriminalfor-
sorgen skal orientere arbejdsstedet om personfarlig kriminalitet, som den
pågældende er blevet dømt for ved den betingede dom med vilkår om sam-
fundstjeneste.
Det bemærkes i øvrigt, at det følger af straffuldbyrdelseslovens § 102, at
justitsministeren fastsætter regler om gennemførelse af vilkår om samfunds-
tjeneste. Hvis man måtte ønske at indføre den ordning, der efterspørges i
spørgsmålet, vil dette således kunne ske administrativt.
4.
Et ændringsforslag, som indebærer, at kriminalforsorgen skal orientere
arbejdsstedet om personfarlig kriminalitet, som den pågældende er blevet
dømt for ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste, kan for-
muleres på følgende måde:
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold) (L 10)
Af (…):
Til titlen
1) Titlen affattes således
»Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf
3
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om et ændringsforslag, der indeholder et krav om, at Kriminalforsorgen af egen drift skal orientere modtager af en person, der afsoner en voldsdom med vilkår om samfundstjeneste, til justitsministeren
(Begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i
sager om vold mv.)”
[Konsekvensændring som følge af indsættelsen af en ny § 2]
Ny paragraf
2) Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om fuldbyrdelse af straf, jf. lovbekendtgørelse nr. 1491 af 13. decem-
ber 2017, som ændret ved § 1 i lov nr. 713 af 8. juni 2018, § 2 i lov nr. 1540
af 18. december 2018, § 1 i lov nr. 1541 af 18. december 2018 og § 9 i lov
nr. 174 af 27. februar 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 101
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Forinden endelig aftale om afvikling af samfundstjeneste indgås
med arbejdsstedet, skal kriminalforsorgen orientere arbejdsstedet om per-
sonfarlig kriminalitet, som den pågældende er dømt for ved den betingede
dom med vilkår om samfundstjeneste.«
[Indførelse af pligt for kriminalforsorgen til at orientere et arbejdssted om
personfarlig kriminalitet, som den pågældende er blevet dømt for ved den
betingede dom med vilkår om samfundstjeneste]
Til § 3
3) Paragraffen affattes således:
Ȥ
3
Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne, men § 2 kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.«
[Konsekvensændring som følge af indsættelsen af en ny § 2]
Bemærkninger til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring af lovforslagets titel som følge af, at
der foreslås indsat en ny § 2 i lovforslaget, hvor der foretages en ændring
af lov om fuldbyrdelse af straf.
Bemærkninger til nr. 2
4
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om et ændringsforslag, der indeholder et krav om, at Kriminalforsorgen af egen drift skal orientere modtager af en person, der afsoner en voldsdom med vilkår om samfundstjeneste, til justitsministeren
Med ændringsforslaget fremgår det, at kriminalforsorgen skal orientere ar-
bejdsstedet om personfarlig kriminalitet, som den pågældende er dømt for
ved den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste.
Orienteringen skal således alene ske, hvis pågældende er dømt for person-
farlig kriminalitet, herunder vold.
Orienteringen vedrører alene information om kriminalitetens art i den dom,
der danner grundlag for den samfundstjeneste, der skal afvikles hos arbejds-
stedet. Kriminalitetens art kan f.eks. være oplysning om, at den pågældende
er dømt for vold efter straffelovens § 244, stk. 1.
Oplysningen skal gives til arbejdsstedet inden endelig aftale om afvikling af
samfundstjeneste indgås.
Bemærkninger til nr. 3
Lov om fuldbyrdelse af straf kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsi-
ger.
Det foreslås derfor, at territorialbestemmelsen i lovforslaget ændres som
konsekvens af, at der foreslås indsat en ny § 2 i lovforslaget.
5