Retsudvalget 2019-20
L 10
Offentligt
2112412_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. november 2019
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2019-0037-0068
1307455
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår
om samfundstjeneste i sager om vold) (L 10), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 19. november 2019.
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for Retsudvalget den 21/11-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 14 (L 10) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere præsentationsmateriale udleveret til
brug for foretræde for Retsudvalget den 21/11-19 fra Bodil Phi-
lip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, jf. L 10 -
bilag 5."
Svar:
1.
Den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete har i forbindelse med et
foretræde for Folketingets Retsudvalg den 21. november 2019 oversendt et
indlæg om sanktionsvalget ved gentagen simpel vold.
Forsete anfører, at den med lovforslaget foreslåede skærpelse, hvorefter der
som det helt klare udgangspunkt skal idømmes ubetinget fængsel i sager om
simpel vold i gentagelsestilfælde, går videre end retstilstanden før lovændrin-
gen i 2015, hvor reglerne om samfundstjeneste senest blev ændret. Forsete
finder således, at den foreslåede ændring i forhold til vold i gentagelsestil-
fælde udgør en markant skærpelse af hele samfundstjenesteinstituttet.
Forsete foreslår på den baggrund, at det i stedet indskærpes, at domstolene
skal være varsomme med at anvende betinget dom med vilkår om samfund-
stjeneste i sager om simpel vold i gentagelsestilfælde. Dette vil ifølge Forsete
svare til en tilbagerulning til retstilstanden før ændringen i 2015.
Alternativt foreslår Forsete, at den altovervejende hovedregel om ubetinget
fængsel kun skal gælde i de tilfælde, hvor den pågældende tidligere er idømt
en ubetinget fængselsstraf eller en betinget dom med vilkår om samfundstje-
neste.
2.
Det blev ved lovændringen i 1992, hvor reglerne om samfundstjeneste blev
lovfæstet, forudsat, at anvendelsen af betinget dom med vilkår om samfund-
stjeneste i sager om vold absolut skulle have undtagelsens karakter, jf. Folke-
tingstidende 1991-92, tillæg A, spalte 1853-55.
Dette udgangspunkt er videreført ved lovændringerne i 1997, 2000 og 2012,
idet det dog i pkt. 3.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 56
fra 2011-12, er præciseret, at:
”Der tilsigtes ingen ændringer i anvendelsesområdet for samfund-
stjeneste, når det gælder kriminalitetens art. Det forudsættes såle-
des, at det fortsat vil være berigelseskriminalitet, bortset fra rø-
veri, der er samfundstjenestens absolutte kerneområde, og at sam-
2
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for Retsudvalget den 21/11-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, til justitsministeren
fundstjeneste ved kriminalitet som f.eks. vold, røveri, narkotika-
sager og sædelighedsforbrydelser (varsomhedsområdet) også
fremover kun anvendes, hvis det efter en konkret, individuel vur-
dering findes forsvarligt.”
Reglerne om samfundstjeneste blev senest ændret med lov nr. 152 af 18. fe-
bruar 2015 om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
Formålet med lovændringen var bl.a. at udvide brugen af samfundstjeneste til
et bredere felt af kriminalitetsformer, og dermed skulle kriminalitetens art til-
lægges mindre betydning ved den samlede vurdering af, om samfundstjene-
ste burde anvendes i den konkrete sag. Det fremgår samtidig, at udvidelsen af
brugen af samfundstjeneste på straffelovens område i første række skulle ved-
røre førstegangsovertrædelser.
3.
Som oplyst i besvarelsen af 15. november 2019 af spørgsmål nr. 1 vedrø-
rende lovforslaget har Justitsministeriet som led i udarbejdelsen af lovforsla-
get foretaget en gennemgang af trykt retspraksis i Ugeskrift for Retsvæsen og
Tidsskrift for Kriminalret siden lovændringen i 2015 for så vidt angår domme,
hvor der er blevet idømt betinget dom med vilkår om samfundstjeneste for
overtrædelse af straffelovens § 244 (simpel vold) eller § 245 (grov vold), li-
gesom ministeriet har gennemgået Rigsadvokatens domsdatabase.
Justitsministeriet har i den forbindelse identificeret en række eksempler på
domme, hvor en gerningsmand, der tidligere er straffet for vold, er blevet
idømt en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Jeg mener helt generelt, at det i sager om vold i gentagelsestilfælde bør
komme til udtryk ved sanktionsvalget, at personen allerede er straffet for vold
eller anden personfarlig kriminalitet. I sådanne sager bør der derfor som det
helt klare udgangspunkt gives ubetinget fængsel.
Det gælder også i sager, hvor gerningsmanden alene har en enkelt tidligere
straf for personfarlig kriminalitet, herunder i sager hvor det tidligere forhold
f.eks. har medført en ren betinget dom eller helt undtagelsesvist en bødestraf.
Justitsministeriet har dog – bl.a. i lyset af Forsetes bemærkninger i forbin-
delse med høringen over det oprindeligt fremsatte lovforslag – præciseret i
bemærkningerne til § 1, nr. 1, at der undtagelsesvist vil kunne idømmes be-
tinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis den ligeartede kri-
minalitet er begået mere end fem år, før det nye forhold blev begået. Dette vil
3
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for Retsudvalget den 21/11-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, til justitsministeren
dog forudsætte, at den tiltalte var under 18 år, da han eller hun begik den li-
geartede kriminalitet, og i dag har meget gode forhold.
Det henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforsla-
get.
4