Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8191
Doknr.
206568
Dato
05-03-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 11. februar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (B 23) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 9. februar 2020, jf. B 23 –
bilag 3.”
Svar:
Det er afgørende, at der gives den nødvendige hjælp og støtte efter serviceloven til de
mennesker, der har behov for det.
Som jeg har sagt både under 1. behandlingen af B 23 og også i min besvarelse af de
øvrige spørgsmål til B 23, mener jeg, at kommunerne grundlæggende har viljen til at
løfte deres ansvar for, at sagsbehandlingen er i orden.
Jeg er derfor ikke enig i de forudsætninger, der ligger bag B 23, som hviler på en op-
fattelse af, at kommunerne bevidst og usagligt træffer afgørelser, som er i strid med
lovgivningen for derved at spare hjælpen i klageperioden.
Det er kommunalbestyrelsen, der som kommunens øverste myndighed har ansvaret
for, at sagsbehandlingen foregår i overensstemmelse med lovgivningen, og at der er de
rette medarbejdere i kommunen til at håndtere sagerne.
Hertil kommer, at det kommunale embedsværk har pligt til at overholde lovgivningen,
sandhedspligten og til at handle inden for rammerne af almindelig faglighed.
Jeg mener ikke, at krav om autorisation eller registrering af sagsbehandlere i kommu-
nerne er den rigtige vej at gå men derimod, at det er vigtigt fortsat at arbejde på at
styrke borgernes retssikkerhed, og i den forbindelse, at der træffes rigtige afgørelser
første gang. Det kræver, at kommunernes sagsbehandling understøttes, så kvaliteten
løftes.
Herudover skal jeg bemærke, at vi har et klage- og tilsynssystem, der skal påse lovlig-
heden af de afgørelser, der træffes. Ankestyrelsen er således klagemyndighed for kon-
krete klagesager på det sociale område og varetager tillige det almindelige tilsyn med
kommunerne.
At styrelsen varetager begge funktioner har givet mulighed for at iværksætte et samar-
bejde mellem tilsynet og Ankestyrelsens fagkontorer, der behandler konkrete klagesa-
ger på bl.a. det sociale område. Det kan f.eks. føre til en tilsynssag, hvis et fagkontor på
grundlag af konkrete klagesager har mistanke om en generelt ulovlig praksis eller en
forkert forståelse af lovgivningen i en kommune. Tilsynet har allerede i flere tilfælde
taget sager op efter henvisning fra et af Ankestyrelsens fagkontorer.