Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
B 23 Bilag 1
Offentligt
Til social- og indenrigsminister Astrid Krag
Kopi til orientering til social- og indenrigsudvalget
28.01.2020
Allerførst vil jeg sige tak for et særdeles ordentligt og uddybende svar på min forrige henvendelse.
Jeg skal venligst spørge socialministeren om, hvilket ansvar – og hvilken lovgivning – kommunen er
forpligtet af, i forbindelse med at give redegørelser til klageinstanser, herunder Ankestyrelsen.
Herunder også henvisning til, hvilke regler der er, i forhold til at redegørelsen skal afspejle virkeligheden,
herunder være i overensstemmelse med dokumentation i sagen.
Såfremt der er lovgivning på området, der er tænkt at skulle sikre, at en redegørelse skal være sandfærdig,
mener ministeren så det er en skærpende omstændighed, hvis dette overtrædes af en medarbejder på
ledelsesniveau, som fx en chef på området?
Jeg skal samtidig venligst anmode ministeren om at svare på, hvilket ansvar – og pligter – som henholdsvis;
-
-
-
Kommunalbestyrelsen
Borgmesteren
Kommunaldirektøren
har, når de bliver bekendt med en borgerklage jf. dette?
Endelig skal jeg venligst anmode ministeren om at uddybe, hvilke klagemuligheder der er i forhold til
urigtige oplysninger, bortset fra Datatilsynet.
Herunder ligeledes forholde sig til, at Datatilsynet kan have længere sagsbehandlingstid end Ankestyrelsen,
hvorfor en kommunal redegørelse, reelt udgøre en betydelig del af afgørelsesgrundlaget i Ankestyrelsen.
Jeg vil i den forbindelse tillade mig at foreslå loven ændret således, at en borger har ret til at bede om
kommunalbestyrelsen får en skriftlig redegørelse i en borgers sag,
og at borgeren får en kopi af denne,
for
at sikre, at alle parter er korrekt orienteret, samt der arbejdes ud fra en fælles forståelse.
Ligeledes vil jeg foreslå, at såfremt klageinstanser beder om redegørelse i en sag, har kommunen pligt til
samtidig
at sende en kopi til borgeren, og at klageinstansen skal afvente borgerens tilbagemelding på
denne, før den må danne grundlag i sagsbehandlingen.
Med venlig hilsen
B 23 - 2019-20 - Bilag 1: Anonym henvendelse