Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
B 111 Bilag 2
Offentligt
2195824_0001.png
20. maj 2020
km/19-04946
Baggrund for støtte til obligatorisk mærkning og registrering af katte
i Danmark
På baggrund af Dansk Folkepartis og Regeringens forslag vedrørende mærkning og registrering af
ejerkatte i Danmark, ønsker Den Danske Dyrlægeforening at følgende betragtninger forelægges
Miljø- og Fødevareudvalget i forbindelse med forslagets behandling.
Frivillig mærkning har ikke den ønskede effekt
Med den nye Dyrevelfærdslov, har Danmark taget et skridt i den rigtige retning for at sikre alle dyrs
velfærd og det glæder den Danske Dyrlægeforening, at der med denne i lovgivning er åbnet op for, at
man nu kan fastsætte regler for mærkning og registrering af katte. Den Danske Dyrlægeforening, som
repræsenterer de danske dyrlæger, nærer stort håb for, at de danske politikere nu er klar til at tage
et medansvar for de danske katte og dermed højne velfærden.
I dag er der ingen, der ved, hvor mange katte der findes i Danmark. Kommunerne lader det være op
til de frivillige organisationer at regulere bestanden af vilde katte, og ejerkatte indfanges og indleveres
i stort antal til internaterne til videreformidling. Kattene er nedprioriteret både i det offentlige
system og blandt private katteejere, der ikke i alle tilfælde tager det fulde ansvar for at anskaffe sig en
kat, og danske dyrlæger ser derfor næsten dagligt syge, tilskadekomne eller bortløbne katte, som er
blevet alles og ingens problem.
Den Danske Dyrlægeforening har i mange år kæmpet for at øge samfundets ansvar for kattene og har
siden 2015, i samarbejde med dyreværnsorganisationerne, hvert år kørt kampagne for det ansvarlige
ejerskab. Dette ud fra et håb om, at man ad frivillighedens vej kan oplyse katteejere om deres ansvar
og forpligtelser, når de anskaffer sig en kat. Kampagnen italesætter ansvaret, som indebærer b.la.
neutralisering, mærkning og registrering som et minimum, og hvorfor det er vigtigt at tage ansvar for
kattene. Trods den ihærdige indsats og de mange midler, der er anvendt i kampen for kattene, ser vi
desværre ikke, at andelen af mærkede og registrerede katte modsvarer det stigende antal af katte i
Danmark. Vi mener derfor, at obligatorisk mærkning er den eneste måde, hvorpå vi kan sikre, at de
danske ejerkatte bliver mærkede og registrerede.
Obligatorisk mærkning af kat
Den Danske Dyrlægeforening har siden 2011 kæmpet for obligatorisk mærkning af katte. Ud over at
højne kattenes status og dermed sundhed og velfærd vil obligatorisk mærkning og registrering hjælpe
med at løse de øvrige problemstillinger, der er som følge af den manglende mærkning:
Det vil opfylde det ønske, der er stillet fra EU’s side om at fremme forenelige systemer til
identificering og registrering af hunde og katte, og som allerede er en realitet i fx Belgien,
Sverige og Frankrig.
Det vil være muligt at overvåge zoonoser relateret til katte, herunder antibiotikaresistente
bakterier.
Det vil være muligt at identificere strejfende katte.
B 111 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 21/5-20 fra Den Danske Dyrlægeforening om obligatorisk mærkning og registrering af katte
2195824_0002.png
Ansvaret for bortløbne katte pålægges retmæssigt ejeren og ikke de frivillige organisationer.
Det modvirker, at indfangede katte fejlagtigt aflives som herreløse.
Det vil mindske tilgangen af katte til populationen af herreløse katte.
Neutralisering og vaccination af katte sikres i højere grad, hvis katten skal til dyrlægen for at
mærkes og de mange uønskede killinger forhindres.
Den Danske Dyrlægeforening anbefaler derfor, at der ved en bekendtgørelse indføres
krav om obligatorisk mærkning af katte fra 12 ugers alderen. Mærkningen skal ske ved
chipmærkning eller ved øretatovering, hvorefter katten skal registreres i et
landsdækkende register.
Implementering
I forbindelse med et lovkrav om mærkning og registrering af katte i Danmark foreslår Den Danske
Dyrlægeforening at man indsætter en overgangsperiode, hvor katteejerne får mulighed for at
imødekomme reglerne.
Økonomiske konsekvenser
Den Danske Dyrlægeforening mener ikke, at staten bebyrdes økonomisk, såfremt man indfører
obligatorisk mærkning og registrering af katte. Trods brugerfinansieret obligatorisk mærkning af
hunde, er det ikke foreningens opfattelse, at det har bragt særlige omkostninger med sig for statens
vedkommende. Foreningen forestiller sig derfor ikke, at Politi og anden myndighed vil belastes med
sager, hvor man skal samle mærkede katte op og tilbageføre dem til retmæssige ejer uden at andre
forhold i forvejen gør sig gældende.
Foreningen anbefaler, at mærkningen gøres brugerfinansieret på lige fod med registreringen af hunde
og omfatter at:
Kattene bør optages i et landsdækkende register. Der eksisterer i dag to landsdækkende
registre, der drives af private midler og påfører derfor ikke staten omkostninger.
Den Danske Dyrlægeforening foreslår, at mærkningen på lige fod med den obligatoriske
mærkning af hunde lægges ud til autoriserede chipmærkere og dyrlæger, så det sikres, at
mærkning og registrering foregår korrekt.
De brugerfinansierede omkostninger med mærkning vurderes som begrænsede idet:
En elektronisk chip, der bruges til identifikation koster i løskøb ca. 65 kr. Dertil skal der
lægges et mindre gebyr til den person, der udfører mærkningen.
Øremærkning vil kræve fuldbedøvelse af katten, og involverer derfor en autoriseret dyrlæge.
Selve indgrebet er dog beskedent, og en øremærkning vil ofte udføres i samme ombæring,
som katten er under anden narkose fx i forbindelse med neutralisering, og prisen for selve
øremærkningen vil derfor være meget lav og i omegnen af 150 kr.