Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
UUI Alm.del
Offentligt
2259947_0001.png
Dato: 6. oktober 2020
Bilag til Udlændingestyrelsens bidrag til besvarelse af spørgsmål nr. 448, stillet af Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget den 18. september 2020
De nedenstående beskrivelser vedrørende de enkelte par er udarbejdet på baggrund af
oplysninger fra Udlændingestyrelsens sager i Public 360 samt registreringer i Indkvarte-
rings- og ydelsesBeregningsSystemet (IBS) og cpr-registret.
Par nr. 1
ej adskilt:
Kvinden indrejste den 13. januar 2017. Hun var på indrejsetidspunktet 17 år gammel og
efter det oplyste gravid. Manden indrejste den 18. januar 2017 og blev registreret som væ-
rende 17 år gammel. Begge er registreret som statsborgere i Syrien. De pågældende blev på
deres respektive indrejsedatoer indkvarteret på samme center.
Manden fyldte kort tid efter indrejsen 18 år. Udlændingestyrelsen besluttede derfor, at han
den 25. januar 2017 skulle flytte til et andet center.
Den 25. januar 2017 indledte Udlændingestyrelsen en sag om parrets fremtidige indkvarte-
ring. Parret blev i den forbindelse indkaldt til samtale hos styrelsen med henblik på at frem-
komme med deres bemærkninger i sagen. Samtalen blev imidlertid ikke afholdt, da parret
udeblev den 25. januar 2017.
Det vil sige, at manden aldrig flyttede ind på det andet center, og at parret dermed ikke
under deres ophold i Danmark har været indkvarteret på forskellige indkvarteringssteder.
Den 26. januar 2017 afsluttede Udlændingestyrelsen parrets sag om fremtidig indkvartering
uden at træffe beslutning i sagen, fordi parret var udeblevet fra deres indkvarteringssted.
Ifølge oplysningerne i IBS pr. 1. oktober 2020 ses parret ikke på ny at være indkvarteret
eller i øvrigt har haft tilknytning til indkvarteringssystemet efter deres udeblivelse i januar
2017.
Side 1 af 6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om ministeren fra styrelsen vil indhente en udtalelse, der i anonymiseret form belyser styrelsens begrundelse for henholdsvis at adskille og ikke at adskille i de nævnte fem sager, til udlændinge- og integrationsministeren
2259947_0002.png
Par nr. 2 - adskilt:
Kvinden indrejste den 20. februar 2017. Hun var på indrejsetidspunktet 17 år gammel og
gravid. Manden indrejste den 8. marts 2017 og var på indrejsetidspunktet 28 år gammel.
Begge er registreret som statsborgere i Syrien. Kvinden blev ved indrejsen indkvarteret på
et børnecenter, mens manden ved indrejsen blev indkvarteret på et andet center. Parret
blev således ikke indkvarteret sammen ved mandens indrejse den 8. marts 2017.
Den 9. marts 2017 indledte Udlændingestyrelsen en sag om parrets fremtidige indkvarte-
ring. Parret blev i den forbindelse indkaldt til samtale hos styrelsen med henblik på at frem-
komme med deres bemærkninger i sagen.
På baggrund af de oplysninger, som parret fremkom med under sagsbehandlingen, beslut-
tede Udlændingestyrelsen den 13. marts 2017, at parret skulle indkvarteres sammen. Par-
ret blev herefter den 21. marts 2017 indkvarteret sammen.
Parret var således indkvarteret adskilt i perioden fra den 8. marts 2017 til den 21. marts
2017 (14 dage).
Det kan supplerende oplyses, at Udlændingestyrelsen den 28. marts 2017 meddelte parret
opholdstilladelse i Danmark. Det fremgår af cpr-registret, at parret og parrets fællesbørn pr.
1. oktober 2020 er bosiddende på samme adresse i Danmark.
Side 2 af 6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om ministeren fra styrelsen vil indhente en udtalelse, der i anonymiseret form belyser styrelsens begrundelse for henholdsvis at adskille og ikke at adskille i de nævnte fem sager, til udlændinge- og integrationsministeren
2259947_0003.png
Par nr. 3 - adskilt:
Parret indrejste med deres fællesbarn i Danmark den 27. juni 2017. Kvinden var gravid ved
indrejsen. Kvinden og manden var på indrejsetidspunktet henholdsvis 16 og 23 år gamle.
Begge er registreret som statsborgere i Syrien. I forbindelse med indrejsen blev parret ind-
kvarteret på samme center, idet det først senere blev klarlagt, at der var tale om et par med
et fællesbarn.
Den 5. juli 2017 indledte Udlændingestyrelsen en sag om parrets fremtidige indkvartering.
Parret blev i den forbindelse indkaldt til samtale hos styrelsen med henblik på at fremkom-
me med deres bemærkninger i sagen. Styrelsen oplyste i mødeindkaldelsen parret om, at
de under styrelsens sagsbehandling skulle være indkvarteret adskilt, fordi styrelsen ikke
vurderede, at der forelå sådanne helt særlige omstændigheder, der tilsagde, at parret skul-
le indkvarteres sammen under sagsbehandlingen.
Kvinden blev derfor planlagt til flytning til ét center den 5. juli 2017, mens manden blev
planlagt til flytning til et andet center den 7. juli 2017.
Parret nægtede at flytte fra hinanden trods flere samtaler med centerpersonalet, og uanset
at styrelsen havde vejledt om, at styrelsen i givet fald kunne meddele parret et flyttepåbud,
jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt.
Udlændingestyrelsen traf den 21. juli 2017 afgørelse om flyttepåbud for begge parter, og
parret blev den 25. juli 2017 flyttet på hvert sit center med politiets assistance. Parrets fæl-
lesbarn blev indkvarteret sammen med kvinden.
Udlændingestyrelsen traf den 18. august 2017 beslutning om, at parret fortsat skulle være
indkvarteret adskilt. Ved beslutningen lagde styrelsen vægt på, at:
-
Kvinden var mindreårig, hvorfor parret ifølge indkvarteringsordningen i Danmark
skulle være indkvarteret adskilt, medmindre der forelå sådanne helt særlige om-
stændigheder, at det ville stride mod Danmarks internationale forpligtelser at ind-
kvartere parterne hver for sig allerede ved ankomsten.
Den adskilte indkvartering beroede på at sikre, at kvinden havde rammerne for at
overveje, om ægteskabet var frivilligt og udtryk for hendes egne ønsker.
Den adskilte indkvartering varetog hensynet til at forhindre overtrædelser af de ret-
lige normer for samlivsforhold, som gælder i Danmark, herunder navnlig reglerne
om ulovlig samlivstvang.
Det var styrelsens vurdering, at der var begrundet tvivl om, hvorvidt ægteskabet fra
kvindens side var frivilligt. Styrelsen lagde ved denne vurdering vægt på,
at
kvinden
blot var 16 år gammel,
at
der var en aldersforskel mellem parterne på ca. 7 år og 5
måneder,
at
det efter det oplyste allerede blev aftalt, da parret begge var børn, at
de skulle giftes,
at
kvinden blev forlovet i en alder af blot 13 �½ år,
at
kvinden blev
-
-
-
Side 3 af 6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om ministeren fra styrelsen vil indhente en udtalelse, der i anonymiseret form belyser styrelsens begrundelse for henholdsvis at adskille og ikke at adskille i de nævnte fem sager, til udlændinge- og integrationsministeren
-
-
-
-
gift i en alder af blot 14 år og 2 måneder,
at
kvinden alene havde afsluttet 8. klasse
og ikke havde haft nogen arbejdsmarkedstilknytning,
at
parterne er beslægtede,
idet deres fædre er fætre,
at
parret ikke havde haft et længerevarende og indgåen-
de bekendtskab forud for ægteskabets etablering, og
at
de ikke selv havde planlagt
deres bryllup forud for indgåelsen af ægteskabet. Det indgik endvidere med en vis
vægt,
at
parret havde afgivet forskellige forklaring bl.a. om omstændighederne
omkring etableringen af deres forhold, herunder navnlig om deres kendskab til hin-
anden forud for deres forlovelse, og deres familiers rolle i forbindelse med beslut-
ningen om, at de skulle forloves og giftes med hinanden.
Den adskilte indkvartering ville blive ledsaget af tiltag som ville være med til at un-
derstøtte formålet med den adskilte indkvartering, herunder i form af vejledning og
efter omstændighederne ekstra tilbud til kvinden i form af fx psykologsamtaler og
samtaler med en socialrådgiver med henblik på at styrke hendes forståelse af situa-
tionen.
Parret var indkvarteret adskilt på centre, der lå relativt tæt på hinanden.
Parret havde adgang til regelmæssige besøg hos og kontakt med hinanden, herun-
der besøg som myndighederne ville yde økonomisk bistand til.
Den adskilte indkvartering forfulgte på baggrund af ovenstående et anerkendelses-
værdigt formål, jf. artikel 8, stk. 2, i Den Europæiske Menneskerettighedskonventi-
on, og varetog hensynet til kvindens tarv, jf. børnekonventionens artikel 3.
Udlændingestyrelsen oplyste afslutningsvis parret om, at styrelsen løbende af egen drift
ville overveje, om det fortsat var foreneligt med Danmarks internationale forpligtelser, at
parret forblev indkvarteret adskilt.
Den 6. oktober 2017 besluttede Udlændingestyrelsen på baggrund af de oplysninger, som
parret var fremkommet med i forbindelse med styrelsens revurdering af sagen, at parret
kunne indkvarteres sammen.
Parret blev den 10. oktober 2017 indkvarteret på samme center.
Parret var således indkvarteret adskilt i perioden fra den 25. juli 2017 til den 10. oktober
2017 (78 dage).
Det fremgår af registreringerne i IBS, at parret udeblev fra den fælles indkvartering den 26.
februar 2018.
Ifølge oplysningerne i IBS pr. 1. oktober 2020 ses parret ikke på ny at være indkvarteret
eller i øvrigt har haft tilknytning til indkvarteringssystemet efter deres udeblivelse i februar
2018.
Side 4 af 6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om ministeren fra styrelsen vil indhente en udtalelse, der i anonymiseret form belyser styrelsens begrundelse for henholdsvis at adskille og ikke at adskille i de nævnte fem sager, til udlændinge- og integrationsministeren
2259947_0005.png
Par nr. 4 - adskilt:
Parret indrejste sammen i Danmark den 13. september 2017. Kvinden og manden var på
indrejsetidspunktet henholdsvis 17 og 18 år gamle. Begge er registreret som statsborgere i
Serbien. I forbindelse med indrejsen blev parret indkvarteret på samme center.
Den 15. september 2017 indledte Udlændingestyrelsen en sag om parrets fremtidige ind-
kvartering. Parret blev i den forbindelse indkaldt til samtale hos styrelsen med henblik på at
fremkomme med deres bemærkninger i sagen. Styrelsen oplyste i mødeindkaldelsen parret
om, at de under styrelsens sagsbehandling skulle være indkvarteret adskilt, fordi styrelsen
ikke vurderede, at der forelå sådanne helt særlige omstændigheder, der tilsagde, at parret
skulle indkvarteres sammen under sagsbehandlingen.
Kvinden blev derfor planlagt flytning til et andet center den 15. september 2017, hvilket
kvinden efterkom. Manden blev boende på det center, hvor han allerede var indkvarteret.
Udlændingestyrelsen traf den 2. oktober 2017 beslutning om, at parret fortsat skulle være
indkvarteret adskilt. Ved beslutningen lagde styrelsen vægt på, at:
-
Det var foreneligt med Danmarks internationale forpligtelser, at indkvartere parret
adskilt, fordi styrelsen ikke fandt, at parret havde et familieliv, som Danmark ifølge
sine internationale forpligtelser har pligt til at beskytte. Styrelsen lagde ved vurde-
ringen vægt på,
at
parret
henset til varigheden og karakteret af deres forhold
ikke havde godtgjort, at de havde et fast samliv af ægteskabslignende karakter,
at
parret ikke havde demonstreret deres indbyrdes forbundethed eller i øvrigt udtrykt
forpligtelser for hinanden, og
at
parret alene havde levet sammen i en kortere pe-
riode under deres indkvartering i Tyskland, hvorved de ikke ansås for at have etab-
leret en fælles husstand.
Udlændingestyrelsen modtog den 17. november 2017 en anmodning fra kvindens bisidder
om at genoptage styrelsens beslutning af 2. oktober 2017 om adskilt indkvartering af par-
ret. Styrelsen afsluttede sagen uden ny beslutning den 5. december 2017, da styrelsen ikke
havde modtaget yderligere oplysninger.
Det fremgår af registreringerne i IBS, at manden er udrejst af Danmark den 22. december
2017, og at kvinden er udeblevet siden den 27. december 2017.
Parret var således indkvarteret adskilt i perioden fra den 15. september 2017 til den 22.
december 2017 (99 dage).
Ifølge oplysningerne i IBS pr. 1. oktober 2020 ses parret ikke på ny at være indkvarteret
eller i øvrigt har haft tilknytning til indkvarteringssystemet efter deres udeblivelse i decem-
ber 2017.
Side 5 af 6
UUI, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om ministeren fra styrelsen vil indhente en udtalelse, der i anonymiseret form belyser styrelsens begrundelse for henholdsvis at adskille og ikke at adskille i de nævnte fem sager, til udlændinge- og integrationsministeren
2259947_0006.png
Par nr. 5 - adskilt:
Parret og parrets fællesbarn indrejste sammen i Danmark den 6. august 2019. Kvinden og
manden var på indrejsetidspunktet henholdsvis 16 og 23 år gamle. Begge er registreret som
statsborgere i Syrien. I forbindelse med indrejsen blev kvinden indkvarteret på ét center,
mens manden blev indkvarteret på et andet center.
Den 7. august 2019 indledte Udlændingestyrelsen en sag om parrets fremtidige indkvarte-
ring. Parret blev i den forbindelse indkaldt til samtale hos styrelsen med henblik på at frem-
komme med deres bemærkninger i sagen.
På baggrund af de oplysninger, som parret fremkom med under sagsbehandlingen, beslut-
tede Udlændingestyrelsen den 30. august 2019, at parret skulle indkvarteres sammen. Par-
ret blev herefter den 30. august 2019 indkvarteret sammen.
Parret var således indkvarteret adskilt i perioden fra den 6. august 2019 til den 30. august
2019 (25 dage).
Det kan supplerende oplyses, at Udlændingestyrelsen den 12. december 2019 meddelte
parret opholdstilladelse i Danmark. Det fremgår af cpr-registret, at parret og parrets fælles-
børn pr. 1. oktober 2020 er bosiddende på samme adresse i Danmark.
Side 6 af 6