Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del
Offentligt
2103565_0001.png
Samråd i Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
d. 7. november om bredbåndsdækning
Center
Center for Klimaneutralt
Danmark
Team
Data, digitalisering og tele
Dato
28. oktober 2019
J nr.
2019-3683
/ PEMAD
Samrådsspørgsmål A
I Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har Thomas
Danielsen (V), Peter Juel-Jensen (V) og Christoffer
Aagaard Melson (V) stillet ministeren følgende
samrådsspørgsmål A:
Samrådsspørgsmål A:
”Hvordan
vil ministeren sikre bedre bredbåndsdækning i
alle dele af landet, når nu bredbåndspuljen ikke videreføres
i regeringens finanslovforslag for 2020?”
Side 1/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0002.png
Ministerens svartale:
[Det talte ord gælder]
Tak for et godt spørgsmål som giver lejlighed til at
diskutere en sag, som jeg synes er vigtig; nemlig
hvordan vi sikrer bredbånd til alle i Danmark.
Først vil jeg godt understrege, at regeringen
selvfølgelig lægger vægt på, at der er god mobil- og
bredbåndsdækning i hele landet.
Det er vigtigt for vækst og udvikling, og det er vigtigt
for den grønne omstilling.
Vi står således grundlæggende samme sted som
spørgerne, fornemmer jeg. Og det er mit håb, at vi
gennem forligskredsen også finder frem til en fælles
strategi for, hvordan vi kan gøre det endnu bedre,
end vi gør det i dag. Og det vender jeg tilbage til lidt
senere.
Der er to led i samrådsspørgsmålet. Det første led
handler om at sikre bredbåndsdækning i alle dele af
landet. Det andet led handler mere specifikt om
bredbåndspuljen.
[Indledende om bredbåndsmålsætningen]
Danmark har en national målsætning om, at alle
boliger og virksomheder senest i 2020 skal have
adgang til en bredbåndsforbindelse med en
hastighed på mindst 100 Mbit/s download samt 30
Mbit/s upload, og at der skal være adgang til god
mobiltelefoni i hele landet.
Side 2/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0003.png
Hvor langt er vi så fra at nå den målsætning? Hvor
er vi nu, og hvor langt vil vi være ved udgangen af
2020?
I dag har 93 pct. af alle boliger og virksomheder på
landsplan adgang til bredbånd med 100 Mbit/s
upload og 30 Mbit/s download.
Dækningen er bedst i Region Syddanmark med 96
pct. Derefter følger Region Midtjylland og Region
Hovedstaden med 94 pct. Region Sjælland er den
region, der har de største udfordringer med at få
god bredbåndsdækning til alle boliger og
virksomheder. Her er dækningen desværre kun 87
pct.
[Udviklingen i bredbåndsdækningen]
Hvis vi ser på udviklingen i bredbåndsdækningen,
så er det sådan, at dækningen med hurtigt
bredbånd løbende bliver bedre - heldigvis. Fra 2015
til nu er dækningen med hastigheder på mindst
100/30 Mbit/s steget fra 82 til 93 pct. på landsplan.
Stigningen skyldes ikke mindst markedsbaseret
udrulning. Men bredbåndspuljen har bestemt også
ydet et godt bidrag.
Det går altså fremad, men vi er ikke i mål endnu.
Side 3/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0004.png
Hvor stor er så restgruppen, altså adresser med en
bolig eller virksomhed, der ikke har adgang til
mindst 100/30 Mbit/s?
Og hvordan kan vi forvente, den udvikler sig de
kommende år?
I dag er der ca. 157.000 adresser med en bolig eller
virksomhed, der ikke har adgang til hurtigt
bredbånd.
Energistyrelsen har estimeret, hvordan det vil
udvikle sig de kommende år. Og jeg vil gerne
understrege, at det er lavet med alle mulige
forbehold, som den slags estimater jo nødvendigvis
må være. Vi taler om udviklingen på et privat
marked, hvor virksomhedernes beslutninger og
udrulningsplaner afhænger af mange faktorer, som
jo selvfølgelig hurtigt kan ændre sig.
Med alle disse forbehold har Energistyrelsen dog
estimeret, at der i 2020 vil være mellem 110.000 og
140.000 adresser i restgruppen.
Restgruppen vil derefter fortsætte med at falde år
for år.
Ser vi frem mod 2023, estimerer Energistyrelsen, at
restgruppen vil være mellem 20.000 og 90.000
adresser.
På trods af denne udvikling tror jeg dog ikke, at vi
kan forvente, at den markedsbaserede udrulning
kan skaffe god dækning til hele restgruppen. Det
Side 4/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0005.png
gælder i særdeleshed i tyndt befolkede og afsides
beliggende områder, hvor der er langt mellem
adresserne, og hvor der derfor er store
omkostninger forbundet med at udrulle
bredbåndsinfrastruktur til alle.
[Regeringens udgangspunkt]
Der findes ingen nemme eller simple løsninger med
hensyn til at nå den målsætning, vi gerne vil nå.
Men det vigtigste bidrag, vi kan give politisk, er
utvivlsomt at støtte op om den markedsbaserede
udrulning. Telebranchen investerer i disse år
omkring 7 mia. kr. om året i bedre mobil- og
bredbåndsdækning. Det er selvfølgelig beløb, vi
hverken kan eller skal matche med offentlige
støttekroner.
Teleforliget, som er indgået af alle partier
på nær
Nye Borgerlige, som jo kan siges at være lovligt
undskyldt - handler netop om, hvordan vi sørger for
attraktive rammevilkår for telebranchen, så der
fortsat bliver investeret i nye teknologi og bedre
dækning.
Vi synes, at det er en god aftale, der blev lavet
sidste år, og regeringens telepolitik tager derfor
afsæt i aftalen.
[Bredbåndspuljen]
Jeg vil nu vende mig mod bredbåndspuljen.
Bredbåndspuljen var et initiativ i Aftalen om vækst i
hele Danmark, indgået i 2016 mellem V, DF, LA og
Side 5/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0006.png
K. Der var tale om en forsøgsordning, som skulle
løbe i perioden 2016-2019.
Oprindeligt blev der afsat i alt 200 mio. kr. til
forsøgsordningen, 80 mio. kr. i 2016 og 40 mio. kr. i
hvert af de følgende tre år. Puljen blev dog forøget,
så der i alt i årene 2016-2018 er givet tilsagn om
tilskud for 280 mio. kr.
Der er i år er indkommet 125 ansøgninger til
bredbåndspuljen. Energistyrelsen forventer, at de er
færdigbehandlet i slutningen af året. Der er afsat
100 mio. kr. til bredbåndspuljen i 2019, som er det
sidste år i forsøgsordningen.
Bredbåndspuljen har bidraget til at skabe dækning i
lokalområder, hvor der ikke har været udsigt til, at
markedet ville sørge for, at der kom hurtigt
bredbånd. For de 280 mio. kr. har 160 lokale
bredbåndsprojekter med 12.000 adresser fået
bedre og hurtigere bredbånd.
Antallet af adresser, som er kvalificerede til at søge
om tilskud fra bredbåndspuljen, er faldet fra cirka
336.000 i 2016 til cirka 130.000 adresser i 2019.
En del af faldet - cirka 30.000 adresser - skyldes
justering af ansøgnings-kriterierne i 2018, som har
betydet, at det ikke længere er muligt for byzone-
adresser i bykommuner at søge om tilskud.
Derudover skyldes en del af udviklingen, at godt
12.000 adresser som tidligere nævnt har fået tilsagn
om tilskud fra puljen.
Side 6/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0007.png
Derudover har puljen givet en afledt effekt i form af
en markedsbaseret udrulning, som der ellers ikke
var udsigt til. Det skyldes, at man i bestræbelserne
på at få bedre dækning lokalt har fået organiseret
projekter med så stor opbakning, at projekterne
nogle steder er endt med at få tilbudt dækning på
kommercielle vilkår.
Omfanget af den afledte effekt kan ikke umiddelbart
opgøres. På baggrund af de oplysninger, som
Energistyrelsen er i besiddelse af, er det dog
styrelsens vurdering, at den afledte effekt som et
minimum ligger i samme størrelsesorden som den
udrulning, der faktisk gennemføres med tilskud fra
puljen.
Den primære årsag til, at en hel del adresser har
fået adgang til højere hastigheder, er dog
markedsbaseret udrulning. Den danske telebranche
investerer som nævnt hvert år omkring 7 mia. kr. i
digital infrastruktur.
[Evaluering af bredbåndspuljen]
Det blev i teleforliget fra sidste år aftalt mellem
parterne, at bredbåndspuljen skulle evalueres i
2020. Derfor var der heller ikke umiddelbart afsat
midler til bredbåndspuljen i 2020, da regeringen
fremlagde sit finanslovsforslag.
Det var der så i øvrigt heller ikke, da den tidligere
regering sammen med DF vedtog finansloven for
2019. Den tidligere regering havde i finansloven for
2019 ikke afsat midler til bredbåndspuljen i 2020.
Side 7/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0008.png
Det er regeringens opfattelse, at hvis der afsættes
midler til at fremme bredbåndsdækningen, skal der
være en solid og faglig begrundelse for det. Derfor
besluttede regeringen at fremskynde evalueringen
af bredbåndspuljen, som blev aftalt i teleforliget fra
2018. Og som finansministeren har sagt, såfremt
evalueringen er positiv, er regeringen indstillet på at
prioritere en forlængelse af puljen. Det kommer til at
ske som en del af finanslovsforhandlingerne.
[Bredt funderet strategi]
Herefter vil jeg vende mig til det, der var den første
del af spørgsmålet, nemlig hvordan kan vi sikre, at
der kommer bredbåndsdækning i alle dele af landet.
Som jeg sagde før, tager regeringens telepolitik
afsæt i teleforliget. Det er aftalt, at vi i forligskredsen
løbende drøfter, hvad der kan gøres for at fremme
god dækning i hele landet.
Jeg ser frem til at tage hul på de drøftelser, når vi
holder møde i forligskredsen i næste uge.
Vi kan
som jeg tidligere har nævnt - forvente, at
restgruppen af boliger og virksomheder med dårlig
bredbåndsdækning reduceres over de kommende
2-3 år som følge af markedsbaseret udrulning.
Bredbåndspuljen har været et godt redskab til at
fremme bredbåndsdækningen i tyndt befolkede
områder, hvor der ikke er umiddelbart udsigt til god
dækning på almindelige kommercielle vilkår. Og det
Side 8/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0009.png
er sket på en måde, der ikke har udfordret
princippet om markedsbaseret udrulning.
Efterhånden som restgruppen bliver mindre, vil en
efterspørgselsdrevet pulje som bredbåndspuljen
dog næppe være det bedste redskab til at sikre
dækning til de sidste adresser. Det må forventes, at
disse adresser vil ligge relativt spredt rundt om i
lokalområder i hele landet, og at de derfor vil være
relativt omkostningstunge at dække.
Som jeg sagde, er der ingen nemme eller simple
løsninger. Men det er mit håb, at vi i forligskredsen
kan nå frem til en strategi med henblik på at sikre
god bredbåndsdækning til alle boliger og
virksomheder i Danmark.
[Mulige elementer i strategien]
Som jeg ser det, skal strategien have til formål at
sikre dækning med hurtigt bredbånd til flest mulige
adresser gennem markedsbaseret udrulning. Kan vi
fx finde tiltag, som retter sig mod at understøtte
udbydernes indsats for en god dækning til så
mange adresser som muligt? Så vil vi være åbne
over for det.
Derudover skal det sikres, at der ikke er adresser,
som bliver ladt i stikken. Strategien bør derfor også
indeholde offentlige tiltag målrettet mod den del af
restgruppen, som ikke kan forvente god dækning
gennem den markedsbaserede udrulning.
Jeg vil også gerne slå fast, at kommunernes rolle i
indsatsen med at fremme bredbåndsdækningen er
Side 9/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0010.png
vigtig. Som følge af teleforliget er vi i færd med at
implementere klare rammer for kommunernes
indsats på området.
Lovgivningen kom på plads sidste år, og
Energistyrelsen er nu i dialog med kommuner og
branche på den ene side og Kommissionen på den
anden side for at få en model på plads, som tillader
kommunerne at give støtte til udrulning uden at
komme i karambolage med statsstøttereglerne. Jeg
ser frem til at orientere forligskredsen nærmere om
det arbejde, når vi er klar til det.
I forbindelse med auktioner over frekvensbånd til
mobilkommunikation kan der i et vist omfang
fastsættes dækningskrav rettet mod områder med
meget dårlig dækning.
Sådanne dækningskrav kan give en markant bedre
mobildækning (både tale og bredbånd) i
underforsynede områder. Det er derfor et nyttigt
værktøj at tage i brug.
Men der er grænser for, hvor ambitiøse
dækningskrav, der kan stilles, hvis man skal have
udbydere til byde på de pågældende frekvenser.
Det gælder både i forhold til hastighed og kvalitet og
i forhold til det geografiske omfang. Også dette
spørgsmål ser jeg frem til at drøfte nærmere med
forligskredsen.
Som det fremgår, sidder jeg ikke her i dag med de
færdige svar på alle udfordringer.
Side 10/11
ULØ, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 7/11-19 om bedre bredbåndsdækning i alle dele af landet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2103565_0011.png
Det jeg kan sige, er at jeg sammen med
forligskredsen vil få analyseret de forskellige
muligheder nærmere. Og så er det mit håb, at vi
også i fællesskab finder en fælles strategi, der sikrer
god bredbåndsdækning til alle boliger og
virksomheder i Danmark.
Tak for ordet.
Side 11/11