Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
UFU Alm.del
Offentligt
2114261_0001.png
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalget
[email protected]
Morten Dahlin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Uddannelses- og Forskningsudvalget har i brev af 31. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 24 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 24:
”Vil
ministeren opgøre, hvor mange midler der årligt anvendes på dagpenge og ak-
tivering af ledige dimittender samt udviklingen heraf fra 2008 til i dag?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne fremhæve, at det er en stor succes, at vi i Danmark
er lykkedes med at uddanne langt flere, herunder også flere akademikere.
Samtidig kan vi desværre konstatere, at relativt mange dimittender fra især de
lange videregående uddannelser starter deres arbejdsliv med at være ledige. Antal-
let af ledige dimittender opgjort i fuldtidspersoner har fra 2008 været stigende frem
til 2016, hvorefter antallet har været nogenlunde stabilt på omtrent 20.500 fuldtids-
personer. I dag udgør dimittendledige ca. en fjerdedel af alle dagpengemodtagere,
hvorimod det omtrent var hvert tiende ved krisen.
Antallet af dimittender steg markant i perioden 2008-2012, hvor flere gennemførte
en uddannelse, samtidig med at arbejdsmarkedet var afmattet. Siden 2012 er antal-
let af dimittendledige imidlertid ikke fulgt med den generelle ledighed ned. Det
skal dog ses i lyset af en endnu større stigning i antallet af gennemførte uddannel-
sesforløb efter 2012.
De samlede udgifter følger omtrent samme stigende udvikling frem til 2016 fra ca.
1,1 mia. kr. i 2008 til ca. 3,8 mia. kr. i 2016. Fra 2016 til 2017 sker et fald på godt
350 mio. kr. Det tilskrives primært indførelsen af en nedsat sats for ikke-forsørgere
ved årsskiftet til 2017. Dimittendsatsen for ikke-forsørgere gik fra 82,0 til 71,5 pro-
cent af den maksimale dagpengesats.
Ses der særskilt på aktiveringsudgifterne, varierer de over perioden. Det skyldes
dels ændringer i, hvor meget den enkelte aktiveres, fx er aktiveringsgraden ca. 25
pct. i 2011 og ca. 15 pct. i 2014, og dels hvilken form for aktivering der gives. Det
vil primært være ordinær uddannelse og øvrig vejledning og opkvalificering, som
driver udgifterne til aktivering.
28. november 2019
J.nr.
19-32879 /2019-7160
UFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: MFU spm. om, hvor mange midler der årligt anvendes på dagpenge og aktivering af ledige dimittender, til beskæftigelsesministeren
2114261_0002.png
Tabel 1
Fuldtidspersoner og årlige udgifter til dagpenge og aktivering for ledige
dimittender, mio. kr. i 2019-pl
2008
Fuldtidspersoner
Udgifter til ydelse
Udgifter til aktivering
Samlede udgifter
6150
1.000
80
1.090
2009
9850
1.660
90
1.740
2010
2011
2012
2013
2014
2015
19.700
3.470
80
3.550
2016
2017
2018
14.400 16.850 18.850
2.250
150
2.400
2.560
160
2.720
2.990
130
3.120
19.450 19.550
3.220
110
3.330
3.350
100
3.450
20.550 20.650 20.550
3.670
90
3.750
3.300
90
3.390
3.310
110
3.420
Anm.: I perioden 2008-2010 er halvdelen af de fultidsaktiverede "ukendte" ift. typen af aktivering. Forløbene antages
at dække over ordinær uddannelse og øvrig vejledning og opkvalificering. Fordelingen af udgifter til de
"ukendte" fuldtidsaktiverede tager udgangspunkt i fordelingen for hhv. ordinær uddannelse og øvrig vejledning
og opkvalificering i 2011, dvs. ordinær uddannelse dækker over en tiendedel af de "ukendte" og resten er øvrig
vejledning og opkvalificering. Opgørelsen er afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og derfor kan der være en afvi-
gelse ved summering af tallene.
Kilde: FLEUR, RAM, TÆLLER-data, AMANDA, Arbejdsmarkedsportalen, Resultatdata, AMFORA, civil-registret og egne
beregninger.
Jeg mener, at der er behov for en styrket indsats for at få dimittenderne hurtigere i
job. Vi har i første omgang afsat 12 mio. kr. til at forlænge traineeordningen. Ord-
ningen indebærer, at der gives tilskud til trainee-forløb målrettet dimittenddagpen-
gemodtagere. Som led i indsatsen får dimittenderne en virksomhedsrettet indsats,
som kan kombineres med et opkvalificeringsforløb.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke er regeringens holdning, at der skal skæres i
dagpengesatsen for dimittenderne. Det kan gøres mere intelligent. Noget af det, vi
skal se på, er i stedet, hvordan vi får skabt en tidligere og tættere kontakt til virk-
somhederne. Det er vejen til et bedre og hurtigere jobmatch.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2