Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2208680_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
12. juni 2020
2020-3860
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 440:
Hvordan vil en passagerafgift på flyrejser i og fra Danmark påvirke efterspørgs-
len på flyrejser og den forventede stigning i denne frem til 2030, såfremt nævn-
te passagerafgift udgør hhv. 60 kr. for flyrejser i indenrigsfly og i EU, 200 kr.
for mellemlange flyrejser til f.eks. Istanbul, og 400 kr. for transkontinentale
flyrejser til f.eks. New York, medregnet en afgiftsstørrelse på det halve for børn,
og hvad vil en eventuel påvirkning på efterspørgslen betyde for behovet for
kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn? Hvordan vil det påvirke efter-
spørgslen på flyrejser og den forventede stigning i denne frem til 2030, samt
det heraf afledte behov for kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn, såfremt
flyafgiften i stedet udformes efter Dansk Luftfarts egen model, hvor nævnte
flyafgift skal indbringe 250-300 mio. kr. årligt til en uafhængig klimafond, og
hvor flyafgiftens størrelse afhænger af den enkelte flyrejses klimabelastning?
Svar:
Der henvises til besvarelsen af KEF alm. del. 239.
Luftfartens klimapartnerskab med regeringen har den 5. maj 2020 overleveret
sin rapport til regeringen, som foreslår et passagerbidrag, der skal indbringe op
til 500 mio. kr. årligt til en klimafond; den såkaldte Luftfartens Klimafond.
Rapporten viser, at man i udgangspunktet forventer et mindre fald i efter-
spørgslen på både indenrigs- og udenrigsrejser som resultat af en højere billet-
pris på grund af passagerbidraget. I udenrigsflytrafikken forventer man dog en
passagervækst frem mod 2030, som er væsentlig større end faldet i efterspørgs-
len.
Jeg har vedlagt klimapartnerskabets rapport til spørgerens orientering.
Det er op til Københavns Lufthavn at vurdere om ændringer i passagergrundla-
get, vil være en hindring for planerne om udbygning af lufthavnen. Udgangs-
punktet for udbygningen er, at der bygges i takt med, at efterspørgslen stiger.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om, hvordan en passagerafgift på flyrejser i og fra Danmark vil påvirke efterspørgslen på flyrejser og den forventede stigning i denne frem til 2030, såfremt nævnte passagerafgift udgør hhv. 60 kr. for flyrejser i indenrigsfly og i EU, 200 kr. for mellemlange flyrejser til f.eks. Istanbul, og 400 kr. for transkontinentale flyrejser til f.eks. New York, medregnet en afgiftsstørrelse på det halve for børn, og hvad vil en eventuel påvirkning på efterspørgslen betyde for behovet for kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn, til transportministeren
2208680_0002.png
Side 2/2
Anlæg af en ny terminal tager mange år, så lufthavnen vil skulle igangsætte
tilvejebringelsen af ny kapacitet i god tid, inden det reelle kapacitetsbehov op-
står. Hvis lufthavnen og luftfartsmarkedet generelt kigger ind i en fremtid, hvor
passagerer stopper med at købe flybilletter, så antager jeg, at Københavns
Lufthavn naturligvis vil genoverveje sine udbygningsplaner.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht