Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2019-20

Spørgsmål 440

Hvordan vil en passagerafgift på flyrejser i og fra Danmark påvirke efterspørgslen på flyrejser og den forventede stigning i denne frem til 2030, såfremt nævnte passagerafgift udgør hhv. 60 kr. for flyrejser i indenrigsfly og i EU, 200 kr. for mellemlange flyrejser til f.eks. Istanbul, og 400 kr. for transkontinentale flyrejser til f.eks. New York, medregnet en afgiftsstørrelse på det halve for børn, og hvad vil en eventuel påvirkning på efterspørgslen betyde for behovet for kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn? Hvordan vil det påvirke efterspørgslen på flyrejser og den forventede stigning i denne frem til 2030, samt det heraf afledte behov for kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn, såfremt flyafgiften i stedet udformes efter Dansk Luftfarts egen model, hvor nævnte flyafgift skal indbringe 250-300 mio. kr. årligt til en uafhængig klimafond, og hvor flyafgiftens størrelse afhænger af den enkelte flyrejses klimabelastning?
Dato: 03-04-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: lufttrafik
Dokumentdato: 12-06-2020
Modtaget: 12-06-2020
Omdelt: 12-06-2020

TRU alm. del - svar på spm. 440 om, hvordan en passagerafgift på flyrejser i og fra Danmark vil påvirke efterspørgslen på flyrejser og den forventede stigning i denne frem til 2030, såfremt nævnte passagerafgift udgør hhv. 60 kr. for flyrejser i indenrigsfly og i EU, 200 kr. for mellemlange flyrejser til f.eks. Istanbul, og 400 kr. for transkontinentale flyrejser til f.eks. New York, medregnet en afgiftsstørrelse på det halve for børn, og hvad vil en eventuel påvirkning på efterspørgslen betyde for behovet for kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn, fra transportministeren

Svar på TRU spm. 440 (pdf-version)
Html-version
Bilag TRU alm. del 440 Luftfartens Klimapartnerskab (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 01-05-2020
Modtaget: 01-05-2020
Omdelt: 04-05-2020

TRU alm. del - foreløbigt svar på spm. 440 om, hvordan en passagerafgift på flyrejser i og fra Danmark vil påvirke efterspørgslen på flyrejser og den forventede stigning i denne frem til 2030, såfremt nævnte passagerafgift udgør hhv. 60 kr. for flyrejser i indenrigsfly og i EU, 200 kr. for mellemlange flyrejser til f.eks. Istanbul, og 400 kr. for transkontinentale flyrejser til f.eks. New York, medregnet en afgiftsstørrelse på det halve for børn, og hvad vil en eventuel påvirkning på efterspørgslen betyde for behovet for kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn, fra transportministeren

Foreløbigt svar på TRU spm. 440 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 03-04-2020
Modtaget: 03-04-2020
Omdelt: 03-04-2020

Spm. om, hvordan en passagerafgift på flyrejser i og fra Danmark vil påvirke efterspørgslen på flyrejser og den forventede stigning i denne frem til 2030, såfremt nævnte passagerafgift udgør hhv. 60 kr. for flyrejser i indenrigsfly og i EU, 200 kr. for mellemlange flyrejser til f.eks. Istanbul, og 400 kr. for transkontinentale flyrejser til f.eks. New York, medregnet en afgiftsstørrelse på det halve for børn, og hvad vil en eventuel påvirkning på efterspørgslen betyde for behovet for kapacitetsudvidelse i Københavns Lufthavn, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version