Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2208674_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
12. juni 2020
2020-3860
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 438:
Hvilke alternativer findes der til at opfylde de nødvendige mobilitetsbehov,
som udvidelsen af Københavns Lufthavn forsøger at imødekomme, med særlig
vægt på alternativer til de korte og mellemlange flyrejser?
Svar:
Luftfarten kan som transportform noget, som ingen andre transportformer kan
tilbyde; nemlig at fragte passagerer lange afstande fra A til B hurtigt og direkte.
Når det så er sagt, så kan flyrejser som udgangspunkt erstattes med en anden
transportform uanset rejsens længde, hvis man ikke betragter tid, penge og
klimapåvirkning som afgørende parametre for valg af transportform. Det er
klart, at substitutionsmulighederne er mere oplagte på de korte flyrejser og
delvist på de mellemlange flyrejser.
Der er dog væsentlige forskelle på destinationernes infrastrukturelle tilgænge-
lighed. For eksempel er flyet som udgangspunkt hurtigst og nok også mest kli-
mavenligt, hvis man skal fra København til Rønne på Bornholm, hvor de alter-
native transportformer inkluderer enten bil og færge eller tog og færge. Det
samme gør sig gældende i forhold til rejsetid for en flyrejse fra København til
Aalborg, hvor flyet også som udgangspunkt altid er hurtigst, selvom der er ud-
mærkede alternative transportformer.
Der er også nogle mellemlange flyrejser, hvor der er gode substitutionsmulig-
heder. Det kunne for eksempel være at tage toget til Stockholm eller Berlin.
Omvendt er der også mellemlange flyrejser til fx Gdansk eller London, hvor der
reelt ikke er nogen alternative transportformer.
Om en anden transportform kan betragtes som en reel substitutionsmulighed,
afhænger derfor i meget høj grad af den rejsendes præferencer og formål. En-
deligt er det værd at nævne det samarbejde, der er mellem Danmark, Sverige og
Tyskland vedr. etablering af grænseoverskridende nattog, som potentielt kan
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om, hvilke alternativer der findes til at opfylde de nødvendige mobilitetsbehov, som udvidelsen af Københavns Lufthavn forsøger at imødekomme, med særlig vægt på alternativer til de korte og mellemlange flyrejser, til transportministeren
2208674_0002.png
Side 2/2
igangsættes fra 2022. Det er dog for tidligt at konkludere, hvilken substitue-
rende effekt det vil have i forhold til flytrafikken.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht