Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2208651_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
12. ju n i 2020
2020-3860
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 7 1 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 430:
Hvordan vurderer ministeren den aktuelle situation for luftfart i Europa, efter
at udvidelser af lufthavne i hhv. Heathrow, Rom, Stansted, Bristol og Marseille
er blevet standset af de lokale myndigheder med klima- og miljøpåvirknings-
mæssige begrundelser? Der henvises til lederen ´Grounded´ i Information den
2. marts 2020, artiklen ´Rome Fiumicino's fourth runway plan rejected over
environmental fears´ bragt den 29. oktober 2019 i
www.thelocal.it
og artiklen
´Marseille airport expansion stalled on climate grounds´ bragt den 30. juli
2019 på
www.climatechangenews.com.
Svar:
Jeg kender ikke detaljerne eller forudsætningerne for udbygninger af lufthavne
i Europa, hvorfor jeg ikke kan vurdere den aktuelle situation for de omtalte
lufthavne.
Det er dog afgørende at være opmærksom på, at udbygningen af Københavns
Lufthavn foregår inden for lufthavnens areal. Der er ikke tale
om at ”flytte heg-
net” eller anlægge en ny landingsbane. Tværtimod vil Københavns Lufthavn
faktisk lukke tværbanen for ind- og udflyvning over København (nordvestlig
retning), og det vil have nogle positive miljøkonsekvenser for en række borgere
på Amager og i København.
Luftfarten i Europa og globalt står over for en stor udfordring de kommende år.
At rejse er blevet en så central del af vores kultur, at det er svært at se en verden
for sig, hvor der ikke er plads til flytrafik. Flytrafikken skal dog være grønnere,
og den opgave har regeringen og luftfartsbranchen påtaget sig. I modsætning til
den tidligere borgerlige regering, som udarbejdede en ellers udmærket luft-
fartsstrategi, som dog ikke omtalte klimaet med et enkelt ord, har den social-
demokratiske regering sat en meget ambitiøs klimamålsætning om at reducere
Danmarks samlede CO2-udledning med 70 pct. i 2030. Her spiller luftfarten
naturligvis en rolle, og derfor har regeringen også indgået et særskilt klima-
partnerskab med luftfartsbranchen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm. om, hvordan ministeren vurderer den aktuelle situation for luftfart i Europa, efter at udvidelser af lufthavne i hhv. Heathrow, Rom, Stansted, Bristol og Marseille er blevet standset af de lokale myndigheder med klima- og miljøpåvirkningsmæssige begrundelser, til transportministeren
2208651_0002.png
Si de 2/2
Jeg ser derfor en fremtid for mig, hvor luftfarten bliver grønnere og grønnere.
Der vil altid være behov for luftfart, fordi luftfart kan noget, som ingen andre
transportformer kan.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht