Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
2162391_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. marts 2020
Forvaltningsretskontoret
Camilla Brinch Petersen
2020-0032/37-0054
1397268
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 636 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 13. fe-
bruar 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Nick Hækkerup
/
Anne-Mette Lyhne Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om at redegøre for baggrunden for, at Danske Regioner ikke er omfattet af forvaltningsloven, til justitsministeren, kopi til sundheds- og ældreministeren
Spørgsmål nr. 636 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, at Danske Re-
gioner ikke er omfattet af forvaltningsloven, samt hvorvidt der
er noget til hinder for at ændre dette? Der henvises til SUU alm.
del - svar på spm. 105, hvoraf det fremgår, at reglerne om for-
valtningsmyndigheders videregivelse af oplysninger, herunder
videregivelsespligt, efter forvaltningslovens §§ 28 og 31 ikke
finder anvendelse for Danske Regioner.”
Svar:
Forvaltningsloven gælder i medfør af lovens § 1, stk. 1, for alle dele af den
offentlige forvaltning.
Danske Regioner er en interesse- og arbejdsgiverorganisation, der er opret-
tet på privatretligt grundlag. Danske Regioner er som følge heraf ikke en del
af den offentlige forvaltning.
Efter forvaltningslovens § 1, stk. 3, kan vedkommende minister efter for-
handling med justitsministeren fastsætte regler om, at loven helt eller delvis
skal gælde for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger m.v.,
som ikke i forvejen er omfattet af forvaltningsloven. Det gælder dog kun,
hvis udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af statslige, re-
gionale eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til
lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelse på det offentliges vegne.
Med vedtagelsen af offentlighedsloven i 2013 blev aktindsigtsreglerne i of-
fentlighedsloven udvidet til at omfatte foreninger, der varetager fælles in-
teresser for regioner eller kommuner (KL og Danske Regioner), jf. offent-
lighedslovens § 3, stk. 1, nr. 3.
Det blev i samme forbindelse overvejet, om der burde indføres en tilsva-
rende bestemmelse i forvaltningsloven om udvidelse af lovens anvendelses-
område. Det fremgår i den forbindelse af pkt. 4.3.2.4 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslag nr. 145 af 7. februar 2013 om ændring af forvalt-
ningsloven og retsplejeloven (Ændringer i lyset af lov om offentlighed i for-
valtningen), at Justitsministeriet – da KL og Danske Regioner ikke har be-
føjelser til at træffe afgørelser i forvaltningsretlig forstand og i lyset af, at
relevante dele af forvaltningsloven alene finder anvendelse i sager, hvor der
er eller vil blive truffet en afgørelse – allerede af den grund fandt, at det ikke
var relevant at indføre en tilsvarende bestemmelse om udvidelse af forvalt-
ningslovens anvendelsesområde.
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om at redegøre for baggrunden for, at Danske Regioner ikke er omfattet af forvaltningsloven, til justitsministeren, kopi til sundheds- og ældreministeren
Som det fremgår af ovenstående, er Danske Regioner ikke efter de gældende
regler omfattet af forvaltningsloven, men vil kunne blive det ved fastsættelse
af regler herom. På baggrund af det ovenfor anførte finder Justitsministeriet
dog ikke umiddelbart grundlag for at fastsætte sådanne regler.
3