Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: MEDINT 
Sagsbeh.: DEPIKR 
Koordi eret  ed: SØA 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato: ‐ ‐
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Torsdag d. 10. september kl. 15-16, Sundheds- og Ældreudvalget, Cristiansborg lokale 1-
133
Samrådsspørgsmål BP
Vil ministeren bekræfte, at det ikke kan være en selvstændig begrundelse at
undlade at behandle med Spinraza i henhold til det syvende princip, at
Medicinrådet ikke har godkendt medicinen som standardbehandling?
Samrådsspørgsmål BQ
Hvilke tiltag planlægger ministeren at tage for at sikre, at lægernes frie
ordinationsret i henhold til det syvende princip ikke er illusorisk, når lægerne
derved ofte skal gå mod deres egen ledelses beslutning i Medicinrådet? Hvordan
sikres det, at ”kasket-sammenblandinger” ikke har indflydelse på lægernes
lægefaglige skøn?
Samrådsspørgsmål BR
Er ministeren enig i, at der er et problem med lægernes frie ordinationsret, når
medlemmerne af fagudvalget ud fra en lægefaglig vurdering anbefaler at udvide
brug af Spinraza, mens selvsamme læger i deres virke som læger på sygehusene
ud fra et lægefaglig vurdering afviser at behandle selvsamme patienter med
Spinraza?
Samrådsspørgsmål BS
Er det ministerens opfattelse, at det syvende princip i praksis sikrer patienter med
sjældne sygdomme, som det var tanken ved formuleringen af Folketingets
princippapir om prioritering for sygehusmidler?
Samrådsspørgsmål BT
Er ministeren tilfreds med Danmarks enegang på området for Spinraza?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
[Indledning]
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
Tak for det og tak til spørgeren Liselott Blixt for de her
spørgsmål. Jeg har også set frem til det her samråd i dag.
Det er jo ikke et nyt problemfelt. Jeg har mødtes med
patienter og pårørende, organisationer og jeg forstår godt
deres frustration over situationen.
Danmark er et ressourcestærkt land. Vi har og skal have et
sundhedsvæsen, der er for alle. Og vi skal have et
sundhedsvæsen, hvor der er råd til at tilbyde de lægemidler
der virker. .
For at håndtere det, så har et enigt Folketing bakket op om
etableringen af et uafhængigt Medicinråd, hvor en bredt
sammensat kreds af eksperter tager stilling til, og det er en
faglig stillingtagen de tager, til netop effekten af nye
lægemidler, der er dyre i pris. Om de skal indføres som
mulige standardbehandlinger på landets sygehuse.
Side 2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
Det råd, Medicinrådet, det består altså af - Det er jo altså
ikke os i folketinget der beslutter det. Det er sat i verden af
og består af lægefaglige eksperter fra sygehusvæsnet,
patientrepræsentanter og et medlem med ekspertise inden for
sundhedsøkonomi, ligesom der er observatører fra
lægemiddelindustrien, Amgros og sundhedsmyndighederne.
Og, som også spørgeren er inde på, så arbejder rådet efter de
7 principper for prioritering af sygehuslægemidler, som er
aftalt af alle Folketingets partier i 2016. Planen er at og
formålet er, at de skal give Medicinrådet et godt
udgangspunkt for arbejdet og samtidig sætte en ramme for
de forventninger, vi i Folketinget kan have til regionernes
prioritering af lægemidler i sygehusvæsenet. Og hvordan går
det så med overholdelse af disse og arbejdet i Medicinrådet.
Jo, Danske Regioner fik evalueret Medicinrådet af det
uafhængige Oxford Research sidste år, og konklusionen var
– jeg citerer:
”Medicinrådet
vurderes, på baggrund af evalueringens
datagrundlag, at leve op til sit formål samt at respektere de
principper, som er udstukket af Danske Regioners bestyrelse
og Folketinget.”
Side 3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
Citat slut. Og det er altså den uafhængige evaluering fra
sidste år.
Men vi må jo være ærlige og sige at prioritering ikke er en
opgave, der går væk lige foreløbig. Måske aldrig. Og hvis
man ser på udgifterne til sygehusmedicin. Jamen fra 2007 til
2019 der har vi set næsten en fordobling fra 4,3 mia. kr. i
2007 til nu 9,4 mia. kr. i 2019. Og det viser jo meget godt, at
der skal være klarhed og sikkerhed over, at der er en effekt,
når man introducerer lægemidler og medicin i det danske
sygehusvæsen.
Når vi forhandler økonomiaftaler med Danske Regioner, så
er det ud over at se på, hvordan ændringen i aldersgruppen,
befolkningssammensætning ændres og mennesker med
kroniske sygdomme med mere, så er netop medicinpriser et
nøgleomdrejningspunkt. Fordi det er i Danmark, såvel som i
de fleste andre lande en meget, meget stor opgave og
stadigvæk have råd til nyeste og bedste medicin med den
største effekt.
Side 4
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
Og så kan man jo spørge, hvor bør sådan en opgave ligge?
Sådan en opgave med at vurdere nye lægemidler fagligt. Min
klare overbevisning er, at den opgave den ligger bedst hos
eksperterne i Medicinrådet. Og jeg synes det er demokratisk
og sundhedsfaglig mest rigtig af to grunde.
Demokratisk fordi, det skal ikke være sådan, at man skal
være afhængig af skiftende flertal på Christiansborg, eller
lobbyindsats eller andet for at få godkendt medicin. Og
sundhedsfaglig fordi, jamen det er jo sundhedsfaglige
ekspertise, som netop sidder i Medicinrådet, som besidder
den nødvendige ekspertise til at kunne vurdere.
[Industriaspekt]
Når det er sagt, så er det selvfølgelig vigtigt, at vi
har
en
innovativ industri, der forsker i at udvikle nye og bedre
behandlinger til patienterne. Det har vi også i Danmark, og
det skal vi værne om. For mig og se, er det ikke en
modsætning til, at vi samtidig har et klart behov for, at der
skal være evidens for at produkterne også har en effekt, der
retfærdiggør den høje pris.
Side 5
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
Det ville ikke være fair hverken over for
de patienter, der håber på at få at få en virkning af
lægemidlet, men som vil blive skuffede, eller
naturligvis også de øvrige patienter, som vi også har et
hensyn til, der er afhængige af behandlinger i
sygehusvæsnet, som ville blive underlagt et endnu
mere presset budget. Hvis ikke vi havde denne her
vurdering.
[ad det 7. princip]
Og af de syv principper, så er det det 7. princip, altså det
sidste princip, som spørgeren er optaget af i sin begrundelse
for. Både skriftlig og mundtlig begrundelse for spørgsmålet.
Det 7. princip for prioriteringen af sygehuslægemidler, og
det bliver problematiseret, om princippet virker i praksis. Og
hvis man så lige skal klargøre. Essensen af det 7. princip er,
at det ud fra en konkret lægefaglig vurdering skal være
muligt at behandle med lægemidler, som er afvist til
standardbehandling. Altså selv lægemidler som er afvist til
standardbehandling, der skal det være muligt ud fra en
konkret lægefaglig vurdering, at behandle med disse
lægemidler.
Side 6
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
For at kunne leve op til det her 7. princip, så har regionerne
udarbejdet en fælles vejledning, om anvendelse af
lægemidler der ikke er anbefalet af Medicinrådet.
Danske Regioner har i forbindelse med forberedelsen af det
her samråd bekræftet endnu engang, at læger efter
vejledningen kan ansøge om at anvende et lægemiddel, som
ikke er anbefalet som standardbehandling af Medicinrådet,
til en patient, som efter en konkret lægefaglig vurdering
vurderes at have særligt god effekt af behandlingen.
Og Danske Regioner oplyser , at der i øjeblikket er patienter
i behandling med Spinraza, som jo er det produkt samrådet
her handler om, selvom de ikke er omfattet af anbefalingen
om standardbehandling.
På den baggrund – og på baggrund af konklusionerne i
evalueringen af Medicinrådet sidste år – så mener jeg, at
man kan konkludere, at det 7. princip altså er i effekt.
Side 7
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
[lægernes rolle som fagudvalgsmedlem vs. læge i konkret
behandlingssituation]
Spørgeren problematiserer, at der er læger, der - efter en
konkret lægefaglig vurdering ude på sygehusene - afviser at
behandle konkrete patienter med Spinraza, selvom disse
læger i fagudvalgene kan have vurderet overordnet, at en
bredere kreds af patienter bør være omfattet af
standardanbefalingen om behandling med f.eks. Spinraza.
Fagudvalgene det er altså læger, farmakologer, patienter
m.fl. Lægerne i fagudvalgene er eksperter på deres område,
der også indgår i arbejdet med behandling af patienter ude på
sygehusene.
Danske Regioner oplyser, at der for hver enkelt patient altid
skal foretages en konkret lægefaglig vurdering af, hvilken
behandling den pågældende patient skal tilbydes.
Side 8
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
Og Danske Regioner oplyser endvidere, at ”det 7. princip”
det ikke er det samme, som at en læge kan anvende et
lægemiddel, blot fordi vedkommende ud fra en generel
betragtning mener, det
burde
være standardbehandling.
Sådan er det ikke man tolker det 7. princip. Nej.
Fagudvalgene inddrager ikke omkostninger i vurderingen,
men ser kun på kliniske forhold. Når en læge arbejder med
patientbehandlingen som ansat i sundhedsvæsnet, så oplyser
Danske Regioner, at der også gælder andre forhold. Lægen
skal forholde sig til den konkrete patient, udvise omhu og
samvittighedsfuldhed, følge vejledningen om anvendelse af
lægemidler der ikke er anbefalet af Medicinrådet, følge sin
arbejdsgivers anvisninger om lokale procedurer osv.
Lægerne er og skal være bevidste om deres roller. De skal
lave en individuel vurdering af, hvilken behandling der er
bedst for den enkelte patient i den givne situation. Lægerne
har jo, som nævnt tidligere, mulighed for efter en konkret
lægefaglig vurdering at afvige fra Medicinrådets generelle
anbefalinger, i tilfælde hvor Medicinrådet har afvist et
lægemiddel til standardbehandling.
Side 9
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
[Praksis i andre lande]
Der er selvfølgelig fokus på, og det forstår jeg godt, om
Danmark går enegang med Medicinrådets vurdering af,
hvilke patienter der er omfattet af Medicinrådets anbefaling
om standardbehandling med Spinraza.
Medicinrådet har jo anbefalet protokolleret ibrugtagning af
Spinraza til en mindre gruppe patienter, for hvem der er
evidens for effekten ifølge Medicinrådet.
Og Danske Regioner har oplyst, at flere andre lande, ligesom
Danmark, også har en begrænset adgang til Spinraza. Og der
er forskellige regelsæt. Jeg kan nævne nogle af dem her. I
Canada er der en aldersgrænse på 12 år. I Finland, Island,
England, Grækenland, Australien, og New Zealand, er
adgangen begrænset til børn og unge under 18 år.
I flere af de nævnte lande er det et kriterium for at få
behandlingen med Spinraza, at sygdommen har vist sig
inden 3-årsalderen.
Side 10
SUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1750: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 10/9-20 om Medicinrådets begrundelse for ikke at tillade behandling med Spinraza som standardbehandling af patienter med sjældne sygdomme, til sundheds- og ældreministeren
 
Så Danske Regioner og Medicinrådet oplyser videre, at flere
andre lande, ligesom Medicinrådet har vurderet, at
dokumentationen for effekt er usikker, eksempelvis England,
Frankrig, Holland og Skotland.
[Afslutning]
Til afslutning. Vi skal gøre vores bedste for at indkøbe
lægemidler med omtanke, så patienter har let og lige adgang
til behandling af høj kvalitet, både i dag og i fremtiden.
Vi kommer ikke uden om at prioritere Det sker bedst på
baggrund af velovervejede, fagligt funderede beslutninger
om, hvorvidt effekten af nye lægemidler står mål med de
beløb, virksomhederne kræver. Den vurdering ligger for mig
at se bedst hos de eksperter, der er faglige eksperter, i
Medicinrådet, og det synes jeg, vi skal holde fast i, den
organisering.
Tak for ordet.
Side 11