Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2117301_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8149
Doknr.
163075
Dato
03-12-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 99 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 99:
”Mener ministeren, at det er i orden, at et privat firma overvåger
en pige på ca. 11 år i
69 timer i hjemmet for at finde ud af hvilken hjælp, hun har brug for, og hvordan sik-
rer man sig i sådanne sager, at private firmaer ikke får andel i den konkrete (myndig-
heds)afgørelse i forhold til den hjælp, borgeren skal ydes, idet der henvises til SOU
alm. del
– bilag 48 (fortroligt).”
Svar:
Når kommunen skal træffe afgørelse i en sag, er det naturligvis nødvendigt, at sagen er
tilstrækkelig oplyst, og det er kommunens ansvar at sikre dette. Kommunerne kan i
forbindelse med sagsforberedelsen gøre brug af bistand fra private aktører, så længe
bistanden alene omhandler det sagsforberedende arbejde og ikke selve myndighedsaf-
gørelsen.
Kommunen har blandt andet pligt til at sikre, at den private aktør har den nødvendige
fagkyndige ekspertise til at udføre opgaven, og at de sagsskridt m.v., som den private
aktør foretager, lever op til de saglige og retssikkerhedsmæssige krav, der stilles til den
offentlige forvaltning. Kommunen har pligt til at føre tilsyn med, at det sker.
Ligeledes skal kommunen i forbindelse med indgåelse af aftalen med den private aktør
sikre, at aftalen ikke medfører tab af rettigheder for borgeren. Således skal der være
fastsat retningslinjer for, hvilke opgaver den private aktør skal udføre og med hvilken
kvalitet.
Når kommunen har delegeret sagsforberedelsen til den private aktør, skal kommunen
sikre, at den private aktør kun tilvejebringer de oplysninger, som efter en konkret og
individuel vurdering anses som nødvendige i den enkelte sag. Det er kommunen, der
vurderer, hvilke oplysninger der konkret må anses som nødvendige, og kommunen
skal sikre sig, at den private aktør tilvejebringer disse oplysninger på den mindst ind-
gribende måde.
Dette betyder eksempelvis, at hvis kommunen vurderer det nødvendigt, at der skal ske
observation i hjemmet, skal det finde sted så hensynsfuldt og kortvarigt som muligt og
med størst mulig respekt for borgerens og eventuelle øvrige husstandsmedlemmers in-
tegritet. Dette gælder på samme måde, hvis observationen varetages af en privat aktør.
Det er ikke muligt at angive, i hvilke tilfælde eller i hvilket omfang det kan være rele-
vant at observere borgeren i eget hjem med henblik på at belyse borgerens behov for
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om at private firmaer ikke får andel i den konkrete (myndigheds)afgørelse i forhold til den hjælp der skal ydes, til social- og indenrigsministeren
2117301_0002.png
hjælp. Det skal dog understreges, at kommunen bør tilvejebringe de nødvendige oplys-
ninger på den mindst indgribende måde, hvorfor observation i hjemmet ikke bør an-
vendes, såfremt oplysningerne kan tilvejebringes på anden og mindre indgribende vis.
På den baggrund kan et timetal på 69 for observation i hjemmet synes uforholdsmæs-
sigt højt. Dog kender jeg ikke omstændighederne i den konkrete sag.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2