Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2116456_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8105
Doknr.
169824
Dato
02-12-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. november stillet følgende spørgsmål
nr. 98 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 98:
”Vil ministeren kommentere kronikken ”Kommuners overvågning af borgere med
handicap er indgribende
og ydmygende”, bragt i Information den 25. oktober 2019, og
vil ministeren i relation hertil oplyse, om,
• det er
i orden, at konsulenter og/eller visitatorer fra en kommune og eller private
firmaer, hyret af en kommune, opholder sig i dagevis i borgerens hjem uden præcise
aftaler med den enkelte borger,
• kommuner må ansætte private firmaer til at foretage denne overvågning uden kon-
krete aftaler og kontrakt om form, indhold og formål,
• disse overvågningsforanstaltninger må iværksættes uden klare aftaler
med borgerne
bl.a. mht. omfang og længde af hensyn til borgernes privatliv,
• private firmaer må foretage denne overvågning og opmåling af hjælpebehov, og på
den måde deltage i visitationen og de facto foretage en myndighedsopgave i forhold til
de enkelte borgere,
• det er rimeligt, at der er så stor forskel på myndighedernes indgribende kontrolfor-
anstaltninger i forhold til borgerne i medfør af skattekontrolloven og serviceloven, og
påtænker ministeren og regeringen at stramme den sociale lovgivning med henblik på
beskyttelse af borgernes privatliv i forbindelse med op- og udmåling af hjælp i medfør
af serviceloven?”
Svar:
De situationer, som beskrives i kronikken, gør stort indtryk på mig, og jeg kan godt
forstå, hvis man som menneske i de beskrevne situationer føler, at ens grænser bliver
overtrådt og man mistænkeliggøres i en grad, der står i skarp kontrast til det helt basa-
le behov for hjælp og støtte i dagligdagen.
Jeg kan i forhold til besvarelsen af de dele af spørgsmålet, som relaterer sig til kom-
munernes sagsoplysning samt initiativer til styrkelse af borgernes retssikkerhed, hen-
vise til mine besvarelser af SOU alm. del spm. 84-91.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at det er kommunens ansvar at sikre, at en sag er
tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse. Kommunerne kan gøre brug af
bistand fra private aktører, så længe bistanden alene omhandler det sagsforberedende
arbejde og ikke selve myndighedsafgørelsen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om overvågning af borgere med handicap, til social- og indenrigsministeren
2116456_0002.png
Delegeres det sagsforberedende arbejde til en privat aktør, skal kommunen sikre sig,
at den private aktør har den nødvendige fagkyndige ekspertise til at udføre opgaven,
og at de sagsskridt m.v., som den private aktør foretager, lever op til de saglige og rets-
sikkerhedsmæssige krav, der stilles til den offentlige forvaltning. Kommunen har pligt
til at føre tilsyn med, at det sker.
Desuden skal opgaven udføres uden, at der opstår interessekonflikter i forhold til
myndigheden. Ordningen skal være tilrettelagt på en sådan måde, at der er sikkerhed
for, at den ikke medfører tab af rettigheder for borgeren. Der skal således være fastsat
retningslinjer for, hvilke opgaver den private aktør skal udføre og med hvilken kvalitet.
Den delegerende myndighed
i dette tilfælde kommunen
skal både formelt og reelt,
stå inde for den afgørelse, der bliver truffet, og for sagsbehandlingen i den forbindelse.
Kommunen skal sikre, at den private aktør i forbindelse med det sagsforberedende
arbejde kun tilvejebringer de oplysninger, som efter en konkret og individuel vurde-
ring anses som nødvendige i den enkelte sag. Kommunen vurderer, hvilke oplysninger
der konkret må anses som nødvendige, ligesom kommunen skal sikre sig, at oplysnin-
gerne tilvejebringes på den mindst indgribende måde.
Dette betyder eksempelvis, at hvis observation i hjemmet vurderes nødvendig og vare-
tages af en privat aktør, skal den på samme måde, som hvis kommunen selv havde
udført den, finde sted så hensynsfuldt og kortvarigt som muligt og med størst mulig
respekt for borgerens og eventuelle øvrige husstandsmedlemmers integritet. Kommu-
nen bør derfor indgå aftaler med borgeren i forhold til behovet for at observere borge-
ren i hjemmet, herunder omfanget og længden heraf. Dette vil på samme måde gælde
for private aktører, som kommunen har delegeret opgaven til.
Afslutningsvis kan jeg bemærke, at kommunen naturligvis skal sikre sig, at sagsoplys-
ningen tilrettelægges med afsæt i borgerens individuelle forhold, og at den ikke går
videre end, hvad der er nødvendigt for, at der kan træffes en afgørelse. Borgerne skal
således inddrages på en hensynsfuld og respektfuld måde i sagsbehandlingen. Jeg
oplever, der er et generelt behov for, at tilliden mellem borger og kommune genopret-
tes. Derfor vil jeg arbejde på at styrke retssikkerheden og bidrage til at løse den tillids-
krise, som igennem længere tid har præget handicapområdet. Herunder se på, om der
er behov for at gentænke rammerne for de behovsvurderinger, som ligger til grund for
de kommunale afgørelser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1
Svar på SOU alm. del spm. 84.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om overvågning af borgere med handicap, til social- og indenrigsministeren
2116456_0003.png
Bilag 2
Svar på SOU alm. del spm. 85.
Bilag 3
Svar på SOU alm. del spm. 86.
Bilag 4
Svar på SOU alm. del spm. 87.
Bilag 5
Svar på SOU alm. del spm. 88.
Bilag 6
Svar på SOU alm. del spm. 89.
Bilag 7
Svar på SOU alm. del spm. 90.
Bilag 8
Svar på SOU alm. del spm. 91.
3