Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2251097_0001.png
Kirkens Korshær
Vivi Ravnskjær Terp
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 8265
Doknr.
303723
Dato
28-09-2020
Kære Vivi Ravnskjær Terp
Tak for din henvendelse af d. 27. august 2020. Social- og indenrigsministeren er
orienteret om din henvendelse og har bedt Kontor for Udsatte Voksne og Civilsamfund
besvare din henvendelse.
Du spørger i din henvendelse, om den praksis, som Holbæk Kommunes afgørelse
implicerer, er i overensstemmelse med lovens intention for så vidt angår ophold på en
boform efter servicelovens § 110 (herberger og forsorgshjem). Konkret har Holbæk
Kommune afvist at betale for efterforsorg i form af et CTI-forløb i forbindelse med, at
en borger er fraflyttet jeres tilbud og har bosat sig i en ny kommune.
Social- og Indenrigsministeriet har ikke mulighed for at kommentere på eller tage
stilling til den konkrete sag, men ministeriet kan generelt oplyse, at efterforsorg
forstået som den efterfølgende hjælp, der er hjemmel til at yde i forlængelse af et
ophold på en boform efter servicelovens § 110
ikke er en selvstændig ydelse på linje
med de ydelser, der visiteres af den kommunale myndighed efter serviceloven, men
forstås som et supplement til de kommunalt visiterede ydelser.
Det fremgår af vejledning nr. 10172 af 15. december 2019 om botilbud m.v. til voksne,
at:
”Efterforsorg har som en
del af det samlede § 110 tilbud en midlertidig karakter og
har til formål at understøtte en god overgang efter et ophold på et § 110 tilbud til en
selvstændig tilværelse i egen bolig og til evt. hjælp i form af fx bostøtte efter § 85, som
visiteres af kommunen. Der kan være et sammenfald i karakteren af den hjælp, der
kan gives som efterforsorg, og den hjælp, der visiteres til af den kommunale
myndighed efter servicelovens voksenbestemmelser, herunder særligt §§ 83 og 85.
Efterforsorg er således et supplement til den hjælp, kommunen visiterer borgeren til
for at sikre, at vedkommende kan bo i og fastholde eget hjem og kan bestå af fx fortsat
tilknytning til boformen, drøftelse af praktiske gøremål i og uden for boligen,
opbygning af sociale netværk, hjælp
til økonomi eller lign.”
Det er ministeriets opfattelse, at denne beskrivelse af efterforsorg også vil komme til
udtryk i de nationale retningslinjer, der
som du nævner
netop er ved at blive
færdiggjort.
Du skriver i din henvendelse, at du eventuelt vil sende den konkrete sag til
Ankestyrelsen til videre foranstaltning. Jeg kan afslutningsvis bekræfte, at det er
muligt at påklage kommunens afslag til Ankestyrelsen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 698: Spm. om bl.a. betalingsansvar ifm. støtte til en hjemløs borger i overgangen til egen bolig, til social- og indenrigsministeremn
2251097_0002.png
Med venlig hilsen
Mie Henriette Eriksen
Kontorchef for Udsatte Voksne og Civilsamfund
2