Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2117881_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8162
Doknr.
163089
Dato
04-12-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25. oktober 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 65 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 65:
”Vil
ministeren ændre udlandsbekendtgørelsen, så personer med handicap har mulig-
hed for at få deres hjælp med, når de tager på korterevarende ophold i udlandet, og
hvad vurderer ministeren, at det vil koste at ændre denne bekendtgørelse, idet der
henvises til SOU alm. del - bilag 87, pkt. 4, 2018-19, 2. samling, fortroligt?”
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at hjælp efter serviceloven som alt overvejende udgangs-
punkt er betinget af ophold i Danmark. De typer af hjælp, som mennesker med handi-
cap efter udlandsbekendtgørelsen har ret til at medtage under midlertidige ophold i
udlandet, herunder kortvarige ferier, skal ses som undtagelser til dette udgangspunkt.
Der er tale om typer af hjælp, som det vil være muligt at medtage til udlandet uden
større vanskeligheder, og hvor formålet med hjælpen gør, at den kan medtages. Som
eksempler herpå kan nævnes merudgiftsydelsen, der tildeles som et kontant månedligt
beløb til hjælp til dækning af nødvendige merudgifter, ledsageordningen, hvor det er
muligt at spare timer op med henblik på samlet anvendelse til ledsagelse over flere
døgn, eller hjælpemidler såsom kørestole, blindestokke eller lignende.
Det lægges herefter til grund for besvarelsen, at spørgsmålet omhandler medtagelse af
hjælp efter servicelovens § 83 til udlandet, jf. den i spørgsmålet foretagne henvisning
til SOU alm. del- bilag 87, 2018-19, 2. samling.
Da servicelovens § 83 hører under Sundheds- og Ældreministeriets område, er der til
brug for besvarelsen indhentet en udtalelse derfra. Sundheds- og Ældreministeriet har
oplyst følgende:
”Hjælp efter servicelovens § 83 omfatter ydelser, hvis formål er at sikre personlig
hjælp og pleje samt praktisk støtte til nødvendige opgaver i hjemmet. Som oplyst i
SOU alm. del
svar på spm. 60 kan ydelser efter servicelovens § 83 ikke medtages i
forbindelse med korterevarende ophold i udlandet, da hjælpen efter sit formål gives i
borgerens eget hjem.
Hjælp til eksempelvis personlig pleje eller rengøring, efter servicelovens § 83, har en
anden karakter end de typer af hjælp, der er nævnt i udlandsbekendtgørelsen. Der er
således ikke tale om støtte i form af et kontant beløb eller et hjælpemiddel, der kan
medtages på rejsen, ligesom det, i modsætning til ledsagelse efter servicelovens §§ 45
og 97, ikke er muligt at spare timer sammen efter servicelovens § 83, som man således
kan anvende i forbindelse med en rejse.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om ændre udlandsbekendtgørelsen, så personer med handicap har mulighed for at få deres hjælp med, når de tager på korterevarende ophold i udlandet, og hvad vurderer ministeren, at det vil koste at ændre denne bekendtgørelse, til social- og indenrigsministeren
2117881_0002.png
Det skal i øvrigt bemærkes, at hjælp efter servicelovens § 83 ydes til personer, som på
grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver. Hjælpen bevilliges på baggrund
af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov og ikke på baggrund af al-
der eller diagnoser. En tilføjelse af ydelserne fra servicelovens § 83 til udlandsbekendt-
gørelsen ville således omfatte hele målgruppen.
Som det endvidere oplyses i SOU alm. del
svar på spm. 60 dateret den 20. november
2019 findes der efter EU-rettens EF-forordning nr. 883/04 om koordinering af sociale
sikringsordninger samt i det nordiske samarbejde efter Nordisk Konvention af 14. no-
vember 1994 om Social Bistand og Sociale Tjeneste allerede muligheder for at søge om
støtte, når man rejser i EU og de nordiske lande.
Sundheds- og Ældreministeriet har ikke på det foreliggende grundlag mulighed for at
udarbejde et skøn over udgifterne til en udvidelse af udlandsbekendtgørelsen i forhold
til servicelovens § 83. Dette skyldes, at der er mange ubekendte faktorer, herunder
bl.a. i forhold til hvordan en konkret ordning ville se ud, hvor mange, der ville benytte
sig af ordningen, omfanget af hjælpen m.v. En beregning vil på den baggrund blive
meget usikker.
Det er dog Sundheds- og Ældreministeriets umiddelbare vurdering, at en udvidelse af
udlandsbekendtgørelsen, til også at omfatte hjælp efter servicelovens § 83, forventeligt
vil medføre betydelige og varige offentlige merudgifter til såvel ydelser som admini-
stration.
I forlængelse af dette kan det oplyses, at der ifølge Danmarks Statistik i 2018 var ca.
145.000 modtagere af personlig og praktisk hjælp i eget hjem efter servicelovens § 83,
stk. 1, nr. 1 og 2. Det kan endvidere oplyses at ca. 37.000 borgere i 2018 var visiteret til
madservice i eget hjem efter § 83, stk. 1, nr. 3. Samlet set blev der i 2018 brugt ca. 12
mia. kr. på ydelserne praktisk hjælp, personlig pleje og madservice efter servicelovens
§ 83 samt rehabilitering efter servicelovens § 83 a, jf. kommunernes indberetning til
Danmarks Statistik på konto 5.30.26, som er opgjort eksklusivt udgifter under det
statslige delloft for driftsudgifter. Hertil kommer de plejehjemsbeboere, som også
modtager ydelser efter servicelovens § 83, men som ikke er indeholdt i de ovenstående
tal.
Det kan afslutningsvis oplyses, at der ikke er planer om at ændre reglerne i udlandsbe-
kendtgørelsen i forhold til muligheden for at medtage ydelser efter servicelovens § 83.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2