Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2237201_0001.png
Din klage til Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har den
2020 modtaget din klage over
kommunes afgørelse. Afgørelsen er fra den 14-07-2020. Vi har også
modtaget dokumenterne i sagen fra
kommune.
Ankestyrelsen
Vi behandler din sag hurtigst muligt. Du kan forvente, at vi afgør din sag
inden for maksimalt 5 måneder regnet fra dagen, vi modtog din klage.
Mange klager afgør vi hurtigere, men det afhænger af den konkrete sag.
Du kan læse mere om vores sagsbehandling og sagsbehandlingstider på
Ankestyrelsens hjemmeside
https://ast.dk/for-borgere-med-en-
klagesag/sadan-behandler-vi-din-sag
Sådan behandler vi sagen
Vi indhenter selv oplysninger, hvis vi vurderer, at vi mangler noget for at
behandle din klage. Det kan være oplysninger om helbred, indtægter og
arbejde eller din sociale situation.
Hvis vi ikke må indhente flere oplysninger, skal du give os besked inden
for 14 dage. Vi vil i så fald som udgangspunkt vurdere sagen ud fra de
oplysninger, vi har.
Når vi har afgjort sagen, sender vi et brev med afgørelsen.
Du er velkommen til at kontakte os for eksempel via e-mail, borger.dk
eller brev, hvis du i øvrigt har bemærkninger eller oplysninger til sagen.
Sagen bliver behandlet, uanset om vi hører fra dig eller ej.
Vi gør opmærksom på, at vi kan ændre en afgørelse fra en underinstans.
Det kan både være til din fordel og til skade for dig. Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
www.ast.dk
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om indsigt i afgørelser i Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
ændrer på de fleste områder kun en afgørelse til skade for borgeren,
hvis den tidligere afgørelse er i strid med loven.
Vi har efter databeskyttelsesreglerne pligt til at orientere dig om, at vi
indhenter og behandler personoplysninger om dig. Du kan læse mere om
reglerne nedenfor.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om indsigt i afgørelser i Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
Orientering om databeskyttelsesreglerne
Ankestyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af de
personoplysninger, vi har om dig.
I Ankestyrelsen behandler vi oplysninger om dig, fordi vi behandler en
sag, hvor dine oplysninger indgår, fordi de er sendt til os af andre, eller
fordi vi selv har været nødt til at indhente dem for at kunne afgøre
sagen.
Oplysningerne kan være navn, cpr-nummer og adresse. Det kan også
være mere personlige oplysninger for eksempel om dit helbred, dine
sociale forhold og din økonomi.
Vi registrerer og udveksler eventuelt oplysninger med andre
myndigheder, parter i sagen eller andre, for at kunne behandle sagen
korrekt.
Ankestyrelsen behandler sager, fordi Ankestyrelsen er øverste
administrative klageinstans. Ankestyrelsens sagsbehandling er omfattet
af reglerne i databeskyttelsesforordningen og den supplerende
databeskyttelseslov. Vi behandler dine oplysninger efter
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og artikel 9, stk. 2.
Desuden gælder databeskyttelseslovens kapitel 3.
Loven gælder for både børn og voksne. Indehaveren af
forældremyndigheden varetager normalt barnets rettigheder efter loven.
Dine rettigheder
Efter databeskyttelsesreglerne har du som udgangspunkt ret til, at:
få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig, og en række
andre oplysninger
gøre indsigelse mod, at vi behandler oplysningerne
bede om at få urigtige oplysninger om dig selv rettet
i særlige tilfælde bede om at få dine personoplysninger slettet
eller at få begrænset behandlingen.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de
registreredes rettigheder. Du kan finde vejledningen på datatilsynet.dk.
Hvor stammer dine oplysninger fra?
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om indsigt i afgørelser i Ankestyrelsen, til social- og indenrigsministeren
2237201_0004.png
Ankestyrelsen får normalt de oplysninger, vi skal bruge til at behandle en
sag fra den myndighed, der har afgjort sagen i første instans, fra sagens
parter eller fra dig selv. Vi kan også hente oplysninger fra cpr-registreret
eller andre offentlige registre.
Opbevaring af dine oplysninger
Vi overfører løbende oplysningerne fra vores sagsbehandling til
Rigsarkivet. Vi følger arkivlovens regler og Rigsarkivets bestemmelser.
Ankestyrelsen kan vælge at behandle sager principielt. Afgørelserne
bliver så til principafgørelser og offentliggjort på vores hjemmeside. Hvis
den konkrete sag bliver offentliggjort, fjerner vi dit navn og alle
oplysninger, der kan afsløre din identitet.
Kontaktoplysninger
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
CVR-nr.: 10074002
Telefon: 33 41 12 00
Mail:
[email protected]
eller
[email protected]
Databeskyttelsesrådgiver DPO
Ankestyrelsen har en databeskyttelsesrådgiver, der kan rådgive generelt
om reglerne om databeskyttelse. Du kan kontakte
databeskyttelsesrådgiveren via en kontaktformular, som du finder på
ast.dk/kontakt.
Bruger du kontaktformularen, sender du sikkert til
databeskyttelsesrådgiveren.
Du har også mulighed for at kontakte databeskyttelsesrådgiveren ved at
ringe til Ankestyrelsen på telefon 33 41 12 00.
Klage til Datatilsynet
Du kan kontakte Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi
behandler dine personoplysninger på. Kontakt Datatilsynet via
datatilsynet.dk.
Her kan du også læse mere om
databeskyttelsesforordningen og den supplerende databeskyttelseslov.
4