Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2231888_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 6539
Doknr.
269632
Dato
17-08-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 23. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 576 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 576:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”KL: Vi er nødt til at drøfte
rækkevidden af An-
kestyrelsens
principafgørelser” på www.altinget.dk den 22. juni 2020 og redegøre for
sine forventninger til konsekvenserne for Ankestyrelsens principafgørelser som følge
af en øget dialog mellem kommunerne og Ankestyrelsen, som aftalt i økonomiaftalen
for 2021, og vil ministeren desuden oplyse, hvordan denne dialog i praksis skal fore-
gå?”
Svar:
Som det fremgår af artiklen fra Altinget af den 22. juni, er reglerne i serviceloven
komplekse og kan være vanskelige for kommunerne at administrere. Blandt andet
fordi der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret og individuel vurdering af
den enkelte borgers livssituation og behov. Som det også fremgår af artiklen, er det
nødvendigt, at reglerne i serviceloven er fleksible, fordi hver person, der søger om
hjælp, er unik. Serviceloven er med andre ord en rammelov, og kommunerne skal
træffe skønsprægede afgørelser ud fra en konkret og individuel vurdering i hver sag.
Derfor kan der opstå tvivl om, hvornår en afgørelse ligger inden for lovens rammer, og
netop derfor er Ankestyrelsens principmeddelelser vigtige rettesnore for kommuner-
nes afgørelser.
Borgere kan klage over en kommunes afgørelse til Ankestyrelsen, hvorefter Ankesty-
relsen træffer afgørelse i borgernes sag. Principmeddelelser er afgørelser, som Anke-
styrelsen offentliggør i anonymiseret form med henblik på at koordinere praksis på
landsplan - fordi de har principiel betydning eller almen interesse (principielle afgø-
relser). De er bindende retskilder
det vil sige, at kommunerne skal anvende dem som
rettesnor i tilsvarende sager. Formålet med principmeddelelserne er at fortolke og
vejlede om gældende regler og således hjælpe kommunerne med at omsætte reglerne i
serviceloven i praksis. Det har vist sig, at Ankestyrelsens principmeddelelser i nogle
tilfælde har givet anledning til usikkerhed i kommunerne om, hvordan reglerne skal
administreres, hvis Ankestyrelsen melder en praksis ud, som ikke er i overensstem-
melse med den måde, som en kommune har håndteret et givent område på.
Principmeddelelserne er en del af Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed.
Ankestyrelsen har på det kommunale område pligt til på landsplan at koordinere, at
afgørelser, som kan indbringes for Ankestyrelsen, træffes i overensstemmelse med
lovgivningen. Som led i Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed har Anke-
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 576: Spm. om kommentar til artiklen KL: Vi er nødt til at drøfte rækkevidden af Ankestyrelsens principafgørelser på www.altinget.dk den 22. juni 2020, til social- og indenrigsministeren
2231888_0002.png
styrelsen løbende fokus på vejledning af og dialog med kommunerne. Det ses blandt
andet i Ankestyrelsens strategi, ved Ankestyrelsens udvalg af kursustilbud og andre
formidlingsaktiviteter for kommunale sagsbehandlere, gennem resultatplanen mellem
Ankestyrelsen og departementet og gennem den økonomiaftale, som hvert år indgås
mellem regeringen og kommunerne.
Også i aftale om kommunernes økonomi for 2021 har KL aftalt med regeringen, at der
skal være fokus på dialog mellem kommunerne og Ankestyrelsen. Konkret er det aftalt,
at der skal etableres et permanent underudvalg til Ankestyrelsens Dialogforum, hvor
KL og kommunale praktikere deltager. Underudvalget vil, med respekt for Ankestyrel-
sens uafhængighed, kunne drøfte allerede offentliggjorte principmeddelelser på social-
og ældreområdet, herunder hvordan principmeddelelserne skal forstås, og hvordan
formidlingen kan styrkes til gavn for kommunernes implementering af den retstil-
stand, der fremgår af principmeddelelserne.
Jeg håber, at underudvalget kan bidrage til, at kommunerne får den hjælp og vejled-
ning, de har brug for med henblik på at kunne træffe rigtige afgørelser på social- og
ældreområdet, og at der opnås en gensidig forståelse, så de bliver brugt rigtigt og efter
hensigten i kommunerne.
Dialog mellem kommunerne og Ankestyrelsen er essentielt for at sikre, at borgerne får
den rigtige afgørelse i første instans, og at ensartede sager resulterer i ensartede afgø-
relser på tværs af landet. Min forventning er, at det permanente underudvalg er endnu
et skridt på vejen til at sikre den gode dialog.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2