Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2159657_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Besvarelse af SOU alm. del -
samrådsspørgsmål P
Torsdag den 23. januar kl. 14.30-15.30
Folketinget, lokale S-092
Ca. 11 minutter
Besvarelse af samrådsspørgsmål P
Åbent samråd om kommunernes kontrakter
med private konsulenter om at finde
besparelser på handicapområdet
Publikum og
programpunkt
Samrådsspørgsmål P stillet efter ønske fra Anni Matthiesen
(V), Karina Adsbøl (DF) og Charlotte Broman Mølbæk (SF)
” Hvad er ministerens holdning til, at kommuner hyrer
resultatlønnede konsulenter til at gennemgå kommunens sager
med henblik på at finde besparelser på hjælpen til handicappede
og psykisk syge, hvor konsulenternes løn afhænger af resultatet,
og hvilke initiativer agter ministeren at tage for at sikre, at der ikke
hyres konsulenter med det formål at lave besparelser på
handicapområdet?
Der henvises
til artiklen ”Kommuner hyrer resultatlønnede
konsulenter til at spare på handicappede og psykisk syge” bragt
på Altinget.dk torsdag den 12. december 2019?”
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0002.png
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0003.png
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for muligheden for at drøfte en sag,
som naturligt vækker bekymring for, om der er mennesker
med særlige behov, der ikke får den hjælp, de har brug for,
eller som ligefrem får frataget den nødvendige hjælp.
Jeg har allerede besvaret tre udvalgsspørgsmål om sagen,
men jeg er glad for også at få mulighed for at drøfte sagen i
udvalget i dag.
[Baggrund
Altingets afdækning og Ankestyrelsens
undersøgelse]
Baggrunden for samrådsspørgsmålet og for, at vi sidder her
i dag, er Altingets afdækning af kommunernes kontrakter
med private konsulenter.
Altinget har beskrevet, hvordan en række kommuner har
indgået aftaler med private konsulenter om at finde
effektiviseringer og besparelser på handicapområdet.
Blandt andet ved at gennemgå et antal konkrete sager og
finde besparelser på dem.
Når jeg læser beskrivelsen i Altinget, så virker det på mig
som en aggressiv metode og tilgang. Og jeg forstår godt,
hvis det fører til utryghed og mistillid hos de mennesker,
som har behov for hjælp og støtte.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0004.png
Det forekommer især bekymrende, hvis de private
konsulenters betaling i nogle tilfælde er afhængig af
størrelsen på de besparelser, de finder. Hvis der altså er et
sammenfald mellem mulige besparelser og betaling.
Den type kontrakter mellem kommuner og private
konsulentfirmaer bliver i mine øjne endnu mere
problematiske, hvis konsulentfirmaet så efterfølgende skal
levere den hjælp til borgeren, som kommunen altså kan
spare penge på.
Der mener jeg, at man ud fra beskrivelsen kan sætte
spørgsmålstegn ved, om man med den slags sammenfald
kan bevare den nødvendige saglighed i sagsbehandlingen.
For mig var
og er
der ingen tvivl om, at det her må ses
efter i sømmene. Derfor bad jeg, da jeg så Altingets artikler,
omgående Ankestyrelsen om at vurdere, om der er
grundlag for at rejse en tilsynssag om lovligheden af
kommunernes kontrakter med de private konsulenter
det
vender jeg tilbage til.
[Ordentlig velfærd og tillidskrise]
For regeringen er det helt centralt, at vi sikrer en ordentlig
velfærd.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0005.png
Har man brug for hjælp og støtte, f.eks. på grund af
handicap eller psykisk sygdom, skal fællesskabet træde til.
Og danskerne skal kunne stole på, at hjælpen er der, hvis
de får brug for den.
Den tillid til vores velfærdssamfund
troen på at der er
hjælp af hente hos systemet
er der mange på
handicapområdet, der har mistet. Man skal ikke beskæftige
sig ret længe med området, før dét står klart for en.
Den tillidskrise, der er på handicapområdet, får kun endnu
mere næring, når vi hører om sådanne her sager. Det er
med til bygge grøfterne større mellem kommunerne på den
ene side og mennesker med handicap og deres pårørende
på den anden side. Mens dét, vi har brug for, er at bygge
broer. Og fylder huller.
[Pressede kommunale budgetter]
Jeg plejer at sige, at den største udfordring for
retssikkerheden
og for tilliden til systemet
er pressede
budgetter.
10’erne har været nogle hårde år for kommunerne, hvor den
har stået på økonomisk smalhals. Det anerkender jeg. Vi
har haft økonomisk krise. Og siden hen en borgerlig
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0006.png
regering, der var mere optaget af skattelettelser end af at
holde hånden under velfærden.
Hvert år har kommunerne skullet lave benhårde
prioriteringer. Skåret ned på velfærden. Fundet nye
effektiviseringer, nye besparelser. Det her er endnu et
eksempel på det.
Det siger jeg ikke for at undskylde kommunerne. For det gør
jeg ikke. Og det vil jeg ikke. For jeg ser som sagt med
meget stor bekymring og med meget stor alvor på de
eksempler, der har været fremme.
Jeg siger det, fordi dét også hører med til historien, og det
samlede billede.
[Løft af velfærden]
Nu er det tid til at sætte velfærden først. At fylde hullerne i
vores velfærd. Skridt for skridt. Regeringen vil dække det
demografiske træk på velfærden, så pengene frem over
følger med i takt med, at der bliver flere børn og ældre. Og
det har vi allerede leveret på.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2020 er vi for
første gang i mange år begyndt at investere i velfærden i
kommunerne igen.
Det vil også give mulighed for et løft af handicapområdet.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0007.png
Men det er ikke gjort med én økonomiaftale og én finanslov.
Det vil tage lang tid at fylde hullerne efter så mange år med
nedskæringer. Og vi har taget de første skridt.
[Hensynet til økonomien må aldrig stå over det enkelte
menneskes behov]
Jeg vil gerne i dag slå fast, at hensynet til økonomien ikke
må stå over det enkelte menneskes behov for hjælp efter
serviceloven.
Når kommunerne træffer afgørelse om hjælp til f.eks.
mennesker med handicap, skal det altid ske på baggrund af
en konkret, individuel vurdering af borgerens behov.
Kommunerne skal inddrage både faglige og økonomiske
hensyn, men de økonomiske hensyn må aldrig stå alene.
Kommunalbestyrelsen må derfor aldrig vælge, udsætte,
indstille eller reducere hjælpen til en borger alene ud fra
økonomiske overvejelser.
Økonomiske hensyn må altså ikke stå over hensynet til, at
den enkelte kan få den nødvendige hjælp. Eller være skyld
i, at mennesker med særlige behov flyttes til nye og billigere
tilbud, som reelt ikke kan håndtere deres behov, sådan som
det konkret omtales i Altingets artikler.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0008.png
[Ankestyrelsens undersøgelse]
Derfor har jeg, som sagt, med det samme bedt
Ankestyrelsen om at undersøge sagen. Det har været
vigtigt for mig, at vi hurtigt får set de her aftaler mellem
kommuner og private konsulenter efter i sømmene.
Og Ankestyrelsen er rykket hurtigt ud. De har bedt 31
kommuner om en række oplysninger. Blandt andet om de
kontrakter, som de har indgået med private
konsulentfirmaer, eller som de overvejer at indgå.
Jeg har noteret mig, at Ankestyrelsen er opmærksom på de
tilfælde, hvor konsulentfirmaet efterfølgende også optræder
som leverandør af hjælp i de konkrete sager, og på, om
hjælpen i de konkrete sager er ændret efter
konsulentfirmaets gennemgang.
Og jeg ved, at Ankestyrelsen har fokus på, om kommunen
efterfølgende har konstateret, at der er truffet urigtige
afgørelser efter konsulentfirmaets gennemgang af de
enkelte sager. Og ikke mindst på, om kommunen i så fald
har rettet op på fejlene i afgørelserne. Det er ikke mindst
vigtigt for de mennesker, der er blevet berørt af det her.
[Kommunerne skal bruge velfærdskronerne på velfærd
ikke
på konsulenter]
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0009.png
Velfærdskroner skal bruges på velfærd til borgerne. Og
derfor bør man alle steder i den offentlige sektor overveje
det meget nøje, hver gang man står over for at bruge penge
på konsulentydelser. Det gælder også kommunerne.
Velfærdskronerne skal først og fremmest gå til velfærd og til
hjælp til de mennesker, der har brug for fællesskabet, frem
for at polstre private konsulenters lommer. Og så mener jeg
heller ikke, at kommunale velfærdskroner bør bruges til at
betale private konsulenter for at varetage opgaver, som
kommunerne burde kunne varetage selv.
For det er jo sådan, at det er kommunerne, der har både ret
og pligt til at træffe afgørelse om hjælp og støtte til konkrete
borgere. Det er en opgave, som de helt indiskutabelt ikke
kan overlade til andre.
I den opgave, som vi dermed har givet kommunerne
ansvaret for, ligger også, at tingene skal foregå på en
ordentlig måde og efter de regler, der gælder for
kommunerne.
Jeg har godt læst, at KL synes, det giver god mening at
betale private konsulenter for at skabe overblik over
sammenhængen mellem pris og kvalitet og for at gøre
deres arbejde ekstra godt.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0010.png
Hvis kommunernes intentioner med brugen af konsulenter
på den her måde er udtryk for et ønske om at gøre det
bedre
så bør konsulenterne jo ikke kun se på, hvor der er
givet for meget hjælp
men også på om der er givet for lidt
hjælp.
Det er desværre ikke det indtryk man får, når man læser
Altingets artikler, og nu må vi se, om Ankestyrelsens
undersøgelse skulle komme frem til, at det er sådanne
hæderlige formål, der ligger til grund.
Uanset udfaldet af Ankestyrelsens undersøgelse, mener
jeg, at vi har et fælles ansvar på tværs af hele den offentlige
sektor på at frigøre penge fra brug af konsulenter, som vi i
stedet kan bruge på mere velfærd
flere socialrådgivere,
flere sygeplejersker, flere pædagoger.
Heldigvis er kommunerne også optagede af at nedbringe
udgifterne til eksterne konsulenter. Derfor har vi i aftalen om
kommunernes økonomi for 2020 aftalt at nedsætte en
fælles arbejdsgruppe, som skal se på, hvordan vi kan
nedbringe anvendelsen af eksterne konsulenter i stat,
kommuner og regioner.
[Afslutning]
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0011.png
I dag kan jeg, som jeg har gjort det tidligere, udtrykke min
store bekymring for den praksis, der er beskrevet i pressen
og dermed min bekymring for, om noget trækker i en forkert
retning. Væk fra kernevelfærden og de mennesker, der har
allermest brug for et stærkt velfærdssamfund. Og ned i
lommerne på private konsulentbureauer.
Nu afventer jeg Ankestyrelsens vurdering og konklusion
omkring lovligheden af konsulentkontrakterne. Når jeg får
Ankestyrelsens vurdering, vil ministeriet som overordnet
tilsynsmyndighed se på Ankestyrelsens vurdering, og jeg vil
tage stilling til, hvilke initiativer der skal sættes i værk.
Hvis tilsynssagen viser, at kontrakterne er ulovlige, fordi de
f.eks. reelt indebærer, at afgørelserne træffes af andre end
kommunen, vil jeg selvfølgelig gøre det helt klart for
kommunerne, at den ulovlige praksis skal stoppe med det
samme. Og så kan det være, at der er konkrete sager, der
skal vurderes på ny.
Kan man derimod ikke pege på deciderede ulovligheder, er
det jo ikke det samme som, at vi så ikke kan gøre noget
selvfølgelig med respekt for det kommunale selvstyre. Bliver
det konklusionen må vi tage en fornyet politisk drøftelse om
sagen derfra.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den. 23/1-20 om kommunernes brug af resultatlønnede konsulenter på handicapområdet, til social- og indenrigsministeren
2159657_0012.png
På forhånd tak for den brede politiske optagethed af
problemstillingen.
Tak for ordet!
11