Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2101282_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 214
Doknr.
18968
Dato
07-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 10. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 22 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 22:
”Vil ministeren oplyse, hvordan man sikrer en god overlevering af et plejebarn,
der
flyttes fra et anbringelsessted til et andet, herunder hvor meget tid ministeren mener
er nødvendig i forhold til at sikre barnet en god og tryg overleveringsperiode, idet der
henvises til, at der er en hjemgivelsesperiode på op til 6 måneder, hvis et barn skal
hjemgives fra en plejefamilie til biologisk familie?”
Svar:
Uanset hvad der er baggrunden for, at et barn eller en ung skal skifte anbringelsessted,
er det afgørende, at barnet eller den unge forberedes så godt på flytningen, som det
kan lade sig gøre i den konkrete sag. Det fremgår således af kapitel 17 om anbringelse
og forholdene under anbringelsen i vejledning om indsatser og særlig støtte til børn og
unge og deres familier, at hvis det er muligt, bør der være en overgangsperiode, hvor
barnet eller den unge kan vænne sig til det nye anbringelsessted og til tanken om at
flytte. For barnet eller den unge vil en flytning kunne opfattes som et nyt brud, og der
skal derfor tages de fornødne hensyn til for at gennemføre flytningen så nænsomt, som
situationen tillader det.
I forhold til det nye anbringelsessted gælder det ligesom ved førstegangsanbringelser,
at det ofte vil være hensigtsmæssigt, at barnet eller den unge får mulighed for at besø-
ge anbringelsesstedet inden flytningen, hvis det overhovedet er muligt. Det er at fore-
trække, at barnet eller den unge får lejlighed til at forberede sig på situationen, og det
skal sikres, at der kan tages ordentligt afsked med børn og voksne på det hidtidige
anbringelsessted.
Der er ikke fastsat regler om overgangsperiode i den situation, hvor det er nødvendigt
at flytte anbringelsessted for et barn eller en ung som følge af udefrakommende begi-
venheder, som f.eks. lukning af et opholdssted eller ophør af en plejefamilies godken-
delse. I en situation, hvor flytningen er påkrævet grundet udefrakommende begiven-
heder, bør kommunen overveje, hvordan barnet eller den unge bedst kommer igen-
nem flytningen under hensyn til, at kommunen skal sikre, at barnet eller den unge er
anbragt på et godkendt anbringelsessted.
Er der tale om flytning af et barn eller en ung, der har været anbragt gennem længere
tid på sit tidligere anbringelsessted, er det relevant, at kommunen overvejer, om det vil
være nyttigt, at barnet eller den unge opretholder kontakten til børn eller voksne på
det tidligere anbringelsessted. Barnet eller den unge kan således have fået så stærk
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvordan man sikrer en god overlevering af et plejebarn, der flyttes fra et anbringelsessted til et andet, til social- og indenrigsministeren
2101282_0002.png
tilknytning til børn eller voksne på anbringelsesstedet, at det kan være relevant, at
kommunen træffer afgørelser om samvær og kontakt med de pågældende børn eller
voksne.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2