Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2101284_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 214
Doknr.
18968
Dato
07-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 10. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 20 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 20:
”Vil ministeren redegøre for hvilke foranstaltninger og forebyggende initiativer,
social-
tilsynet skal have iværksat og afprøvet, inden ophør af en plejegodkendelse?”
Svar:
Socialtilsynet har ansvaret for det driftsorienterede tilsyn med plejefamiliers generelle
kvalitet. I den forbindelse er der vigtigt at bemærke, at tilsynets hovedfokus er at bi-
drage til at udvikle plejefamiliernes generelle kvalitet og egnethed og ikke at bringe
godkendelser til ophør. Ophør af en godkendelse er således den sidste udvej. Derfor er
socialtilsynets dialog med plejefamilien også helt essentiel med henblik på at sikre, at
familien løbende kan levere en indsats af høj kvalitet til den målgruppe, som familien
er godkendt til at kunne håndtere.
Hvis socialtilsynet ud fra en samlet konkret vurdering kommer frem til, at en plejefa-
milie ikke længere har den fornødne kvalitet, kan socialtilsynet træffe afgørelse om
skærpet tilsyn, give plejefamilien påbud om at rette op på forhold af betydning for at
kunne opretholde godkendelsen, eller i sidste ende bringe plejefamiliens godkendelse
til ophør. I sidstnævnte situation, vil det være den anbringende kommunes opgave at
finde et nyt sted til plejebarnet eller den unge.
Inden socialtilsynet træffer afgørelse om fx påbud eller ophør af godkendelse, skal
tilsynet indgå i dialog med plejefamilien, for at give mulighed for at rette op på de for-
hold, der ligger til grund for socialtilsynets overvejelser.
En afgørelse om ophør af godkendelse skal, jf. mit samtidige svar på SOU alm. del
spørgsmål 19, som udgangspunkt fastsætte en rimelig frist for ophøret, jf. bekendtgø-
relse om socialtilsyn § 5, stk. 2. Dette med henblik på, at både plejefamilien og den
anbringende kommune, der har ansvar for barnet eller den unges anbringelse, har
mulighed for at indrette sig på det. Fristen skal fastsættes på baggrund af en vurdering
af de forhold, der har ført til, at der træffes afgørelse om ophør.
Jeg vil gerne slå fast, at det er helt centralt at sikre, at børn og unge, der anbringes
uden for hjemmet, får den rette omsorg og hjælp samt den støtte, som de har behov
for. Det er vigtigt med høj kvalitet, for anbragte børn og unge er ofte særligt sårbare
med et stort behov for tryghed og stabilitet. Det gælder selvfølgelig også, når børn og
unge anbringes i en plejefamilie. Der skal ikke være den mindste tvivl om, at det bæ-
rende hensyn hele vejen igennem skal være barnets bedste.
Med venlig hilsen
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvilke foranstaltninger og forebyggende initiativer, socialtilsynet skal have iværksat og afprøvet, inden ophør af en plejegodkendelse, til social- og indenrigsministeren
2101284_0002.png
Astrid Krag
2