Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2126650_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
17. december 2019
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 137 (SOU
alm. del) af 20. november 2019 stillet efter ønske fra Eva Flyvholm
(EL) og Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en beskrivelse af de opgaver, der arbejdes med i det stå-
ende udvalg, der blev nedsat med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-
2020 og oplyse, om dette udvalg også skal arbejde med intern/ekstern system-
transparens ved offentlige myndigheders anvendelse af kunstig intelligens?
Svar
Som led i initiativ 2.1. under den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi blev der i
august 2016 etableret et stående juridisk udvalg for klare juridiske rammer for digi-
tal forvaltning. Udvalget skal indsamle, screene og prioritere tværgående juridiske
udfordringer ved digital forvaltning og komme med anbefalinger til løsningsmo-
deller.
Udvalget har siden etableringen i august 2016 afsluttet to analyser:
1. Muligheden for at etablere central hjemmel, fx i forvaltningsloven, til at
stille krav til borgere og virksomheder om digital kommunikation med of-
fentlige myndigheder.
2. Juridiske udfordringer ved digitalisering i forhold til partshøringsreglerne.
Analyserne inkluderer anbefalinger til løsningsmodeller.
Derudover forventes det stående udvalg primo 2020 at færdigbehandle en afrap-
portering vedrørende obligatoriske felter i digitale selvbetjeningsløsninger. En
selvbetjeningsløsning er en digital løsning, hvor borgeren kan kommunikere med
en myndighed. Selvbetjeningsløsningen kan benytte sig af felter, som det er obli-
gatorisk at udfylde. Borgeren skal således udfylde feltet for at kunne sende løsnin-
gen. Et obligatorisk felt kan fx være navn eller e-mailadresse. Afrapporteringen
behandler betydningen af forvaltningsretlige overvejelser i forhold til brugen af
obligatoriske felter.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 137: MFU spm., om oversendelse af en beskrivelse af de opgaver, der arbejdes med i det stående udvalg, der blev nedsat med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020, til finansministeren
Side 2 af 2
Det er planen, at det stående udvalg frem mod december 2020 skal gennemføre
analyser og komme med anbefalinger til yderligere løsningsmodeller til de juridiske
udfordringer forbundet med digitalisering af forvaltningen, herunder andre aspek-
ter af afgørelsesbegrebet, sagsoplysningspligten samt vejledningspligten.
Udvalget indsamler løbende tværgående juridiske udfordringer knyttet til digital
forvaltning med henblik på vurdering og prioritering.
I takt med digitaliseringen af den offentlige forvaltning og øget anvendelse af kun-
stig intelligens i den offentlige sektor kan der fx opstå udfordringer i forhold til sy-
stemtransparens. Systemtransparens handler om, at der er åbenhed om, hvordan
sagsgange, vurderinger og beslutninger er indbygget i og formes i digitale løsnin-
ger og systemer.
Der er for nuværende ikke planer om at arbejde med kunstig intelligens og sy-
stemtransparens i regi af det stående udvalg.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister