Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del
Offentligt
2115377_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8194
Doknr.
170430
Dato
29-11-2019
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 103 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 103:
”Hvad
er ministerens kommentar til Justitias anbefaling i rapporten
”Tvangsanbringelser
-
Retssikkerhed i en kompliceret beslutningsproces”, fra den 7.
sep. 2018, om, at én af Børn og Unge-udvalgets lægmandspladser erstattes af en anden
faglighed som f.eks. en socialrådgiver eller en jurist med særlig viden om
sagsbehandlingen på området, der kan styrke Børn- og Unge-udvalgets faglige
vurdering af sagerne og dermed udvalgets mulighed for at vurdere sagsbehandlingens
kvalitet?”
Svar:
Børn og unge-udvalget er i dag sammensat af en byretsdommer, to pædagogisk-
psykologisk sagkyndige og to kommunalbestyrelsesmedlemmer. Det betyder, at
udvalget samlet set repræsenterer både børnefaglige og juridiske kompetencer samt
almene betragtninger, og dermed sikres det, at afgørelserne bygger på en
helhedsbetragtning af barnets behov. Det, mener jeg grundlæggende, er væsentligt af
hensyn til barnets eller den unges bedste og retssikkerheden for barnet eller den unge
og forældrene.
Dommeren har således til opgave at lede møderne og påser, at kommunalbestyrelsen
har foretaget de nødvendige undersøgelser, og om sagen er tilstrækkeligt oplyst til, at
der kan træffes en retssikkerhedsmæssigt forsvarlig afgørelse i sagen. Dommeren kan
herunder beslutte, at der skal indhentes flere oplysninger. Dommeren yder også
vejledning om, hvordan reglerne skal forstås og anvendes og giver en retlig vurdering
af de foreliggende oplysninger i sagen.
De pædagogisk-psykologisk sagkyndige yder vejledning til udvalget om, hvorvidt der
er indhentet de nødvendige sagkyndige udtalelser og undersøgelser af barnet eller den
unge og forældrene til at belyse sagen. Desuden ydes vejledning om, hvilke
foranstaltninger der ud fra en børnesagkyndig vurdering må anses for at være bedst
egnet til at fremme barnets udvikling og trivsel.
Kommunalbestyrelsesmedlemmerne i børn og unge-udvalget skal fungere som
lægmænd uden specialviden inden for området. Deres rolle er således at vurdere
sagerne ud fra et lægmandsperspektiv. Formålet er, at befolkningens almindelige
opfattelse også er repræsenteret ved udvalgets afgørelser, samt at
kommunalbestyrelsen får et vigtigt indblik i sagernes karakter.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, hvad ministerens kommentar til Justitias anbefaling er i rapporten Tvangsanbringelser - Retssikkerhed i en kompliceret beslutningsproces, fra den 7. sep. 2018, til social- og indenrigsministeren
2115377_0002.png
Umiddelbart mener jeg, at den nuværende sammensætning af udvalget understøtter
en fornuftig balance i de forskellige perspektiver.
Men jeg er samtidig åben for at se på, hvordan vi kan gøre tingene bedre på
anbringelsesområdet, så vi kan styrke indsatsen over for anbragte børn og unge.
Et skridt på vejen tog vi med aftalen om udmønting af reserven på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet for 2020. Her aftalte regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance bl.a. at igangsætte en undersøgelse af
kommunernes anbringelsessager, som skal skabe overblik over, om der er mønstre i,
hvilke sager som Ankestyrelsen ikke stadfæster samt synliggøre udfordringerne med
udgangspunkt i konkrete sager.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2