Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2265962_0001.png
22. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8986
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 776 af 28. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 776: Spm. om, hvilke forudsætninger der lå til grund for vurderingen af provenueffekten samt adfærdseffekterne ved forhøjelsen af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte fra 5 til 15 pct., til skatteministeren
2265962_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke forudsætninger, herunder elasticiteter, der lå til grund for
vurderingen af provenueffekten samt adfærdseffekterne ved forhøjelsen af bo- og gaveaf-
giften ved generationsskifte fra 5 til 15 pct.? Ministeren bedes endvidere redegøre for det
empiriske grundlag for de anvendte elasticiteter m.v., der lå til grund for beregningerne.
Svar
I de almindelige bemærkninger til L 76 (folketingsåret 2019-20)
Forslag til lov om ændring af
boafgiftsloven og skatteforvaltningsloven (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af
retskrav på henstand og forlænget henstandsperiode)
er der nærmere redegjort for vurderingen af
de provenumæssige konsekvenser ved en genindførelse af en ensartet bo- og gaveafgift på
15 pct.
Der er taget udgangspunkt i det samme grundlag og de samme forudsætninger, som blev
anvendt ved indførelsen af den nedsatte afgift ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed
i 2017. I begge tilfælde er det pba. det samlede strukturelle niveau for provenuet fra bo-
og gaveafgiften lagt til grund, at der årligt overdrages erhvervsvirksomheder for ca. 13,5
mia. kr.
Det bemærkes, at genindførelsen af en ensartet bo- og gaveafgift fjerner den usikkerhed
om bo- og gaveafgiftsprovenuet, som indførelsen af en differentieret sats medførte. Der
er således i vidt omfang tale om en tilbagevenden til de forhold, der var gældende før
2016.
I forhold til adfærdseffekterne er det ligesom ved indførelsen af den differentierede sats
lagt til grund, at disse effekter samlet set går i nul,
jf. de almindelige bemærkninger til L 183
(Folketingsåret 2016-17)
”Forslag
til lov om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love (Nedsæt-
telse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder og genoptagelse af skatteansættel-
sen for værdipapirer m.v.).”
Der er i den forbindelse ikke gjort eksplicitte forudsætninger om
elasticiteter mv.
På den ene side vil nedsættelsen af bo- og gaveafgiften øge det økonomiske råderum hos
ejerne af de virksomheder, der generationsskiftes inden for familien. Det vil trække i ret-
ning af øgede investeringer og dermed have en positiv struktureffekt. Omvendt vil en
nedsættelse af bo- og gaveafgiften vedrørende erhvervsvirksomheder øge den i forvejen
betydelige skattemæssige begunstigelse af overdragelse inden for familien frem for f.eks.
et salg til en konkurrent eller en børsnotering. Dette kan potentielt medføre, at der i nogle
situationer vælges overdragelse inden for familien alene af skattemæssige hensyn, selv om
eksempelvis et salg til eksterne købere ville være mere hensigtsmæssigt.
Side 2 af 2