Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Att.: Direktør Andreas Berggreen
1. maj 2019
Kære Andreas Berggreen
Forud for etableringen af en baseline for Implementeringscenter for Ejendomsvur-
deringer (ICE) sender It-rådet hermed sine uddybende bemærkninger.
Den oprindelige risikovurdering blev foretaget på et ufuldstændigt grundlag, hvor
materialet ikke omfattede det styringsgrundlag, som It-rådet normalt foretager en
risikovurdering på baggrund af. På risikovurderingspunktet blev det aftalt at ud-
skyde etableringen af projektets baseline til der forelå en endelig konsolidering af
projektets økonomi i form af en business case. Det er denne proces, der pågår.
I lyset af ICE’s nuværende status kan den videre proces for opfølgning mest hen-
sigtsmæssigt forløbe i to faser. Første fase er fokuseret på etableringen af en baseline
for ICE til brug for statusrapportering for første halvår 2019, der finder sted i au-
gust 2019. Anden fase omhandler opfølgningen på det samlede program. Såfremt
ICE benytter sig af fase to, vil denne fase fungere som et supplement til den base-
line, der etableres i fase ét. Der er således ikke tale om en ny baseline. Deadline for
anden fase vil være statusrapportering for andet halvår 2019, der finder sted i januar
2020.
Det fremlagte materiale, der er forelagt It-rådet, repræsenterer en delmængde af det
samlede ICE-program, herunder er udgifter forbundet med den organisatoriske im-
plementering ikke inkluderet i den fremlagte business case. It-rådet har ikke løbende
haft tilstrækkelig indsigt i projektet til at vurdere projektets eller det samlede pro-
grams karakter og fremdrift.
Det skal understreges, at It-rådet hverken finder det relevant eller muligt at foretage
en egentlig risikovurdering af det resterende forløb af dette projekt, der nu har været
undervejs siden 2015, og som flere gange har været forelagt Folketingets Finansud-
valg efterhånden som tidsplanen og projektøkonomien har ændret sig. Etableringen
af en baseline for ICE er udelukkende til brug for statusrapportering og har dermed
ikke karakter af en ny risikovurdering.
Den baseline, der etableres i første fase, bør afspejle den delmængde af det samlede
program, der svarer til det aktstykke, der senest er forelagt og godkendt af Folke-
tingets Finansudvalg. Denne baseline skal som nævnt danne grundlag for projektets
statusrapportering for første halvår 2019. Til brug for etableringen af en baseline
bør der foreligge en business case med et scope svarende til aktstykket og med en
økonomi og tidsplan konsistent med aktstykket.
Digitaliseringsstyrelsen ꞏ Landgreven 4 ꞏ Postboks 2193 ꞏ 1017 København K ꞏ 3392 5200 ꞏ www.digst.dk