Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2247486_0001.png
21. september 2020
J.nr. 2020 - 7409
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 670 af 1. september 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om liberaliseringen af det danske spillemarked, til skatteministeren
2247486_0002.png
Spørgsmål
I forbindelse med liberaliseringen af det danske spillemarked i 2010-2012 argumenterede
de danske myndigheder over for Europa-Kommissionen (K(2011)6499) for, at en afgift
på onlinespil maksimalt måtte være 20 pct. for at sikre, at det var attraktivt for udbydere
at søge spillelicens i Danmark. Hvorfor mener ministeren, at det nu er hensigtsmæssigt
med en stigning?
Svar
Regeringen og aftaleparterne bag finansloven for 2020 ønsker at reducere forbruget på
spil og mindske problemer med ludomani. Derfor forhøjes afgiftssatsen på væddemål og
onlinekasino fra 20 pct. til 28 pct. af bruttospilleindtægten (BSI) fra 1. januar 2021. Af-
giftsforhøjelsen skønnes at medføre et årligt merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
150 mio. kr. til finansiering af øget velfærd, og samtidig reduceres forbruget af spil.
Det fremgår af Kommissionens afgørelse fra 2011, (K(2011)6499), at de danske myndig-
heder konkluderede, at det optimale niveau for afgiften var 20 pct., og at en højere afgift
kunne medføre et omsætningstab hos spiludbyderne, hvilket ville modsvare den umiddel-
bare udsigt til et højere afgiftsniveau. Det vil sige, at en højere afgift ikke ville give et
større merprovenu.
Med andre ord konkluderede Skatteministeriet ikke, at afgiften
maksimalt
måtte være 20
pct. for at sikre, at det var attraktivt for udbydere at søge spillelicens i Danmark, men at
der derimod var tale om et
optimalt
niveau på det daværende tidspunkt med henblik på at
sikre det højest mulige provenu.
Skatteministeriets konklusion om det optimale afgiftsniveau på 20 pct. var baseret på en
situation forud for liberaliseringen af det danske spilmarked i 2012. I dag er der derimod
tale om et veletableret spilmarked, og de bagvedliggende forudsætninger for provenu-
skønnene er derfor ikke de samme.
Endelig bemærkes, at spillebranchen i 2020 har fået udarbejdet en rapport af H2 Gamb-
ling Capital om de skønnede konsekvenser ved at forhøje afgiftssatsen fra 20 pct. til 28
pct., jf. endeligt svar på SAU alm. del spørgsmål 481 (2019/20). Ifølge rapporten vil en
forhøjelse af afgiften til 28 pct. give et merprovenu.
Side 2 af 2