Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2203748_0001.png
4. juni 2020
J.nr. 2020 - 4124
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 425 af 20. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om virkningen af ophævelsen af elafgiftslovens bilag 1 fremrykkes fra 2023 til i dag m.v., til skatteministeren
2203748_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at hvis virkningen af ophævelsen af elafgiftslovens bilag 1 fremryk-
kes fra 2023 til i dag, vil godtgørelsessystemet for elafgiften da kunne indrettes på en så-
dan måde, hvor alle momsregistrerede virksomheder alene bliver opkrævet den lavere
rumvarmeafgift frem for den almindelige høje elafgift, da rumvarmeafgiften i så fald vil
være den maksimale mulige elafgift for erhvervslivet?
Svar
Der skelnes i elafgiftsloven grundlæggende mellem procesforbrug til den laveste afgifts-
sats, varmeforbrug til en højere afgiftssats og husholdningsforbrug til den højeste afgifts-
sats. Alle momsregistrerede virksomheder kan som udgangspunkt søge om procesgodtgø-
relse, medmindre der er tale om elforbrug til varme. Dette gælder dog ikke momsregistre-
rede virksomheder, der er omfattet af elafgiftslovens bilag 1, som er afskåret fra at søge
om procesgodtgørelse. Ikke-momsregistrerede virksomheder betaler fuld afgift af hele de-
res energiforbrug og har ikke adgang til at søge om godtgørelse.
Ved en fremrykning af ophævelsen af elafgiftslovens bilag 1 vil alle momsregistrerede
virksomheder blive stillet lige med hensyn til godtgørelse af elafgift.
Der vil dog fortsat skulle skelnes mellem momsregistrerede og ikke-momsregistrerede
virksomheder, da det kun er momsregistrerede virksomheder, der har adgang til at be-
nytte sig af de lavere satser. I den enkelte virksomhed kan der være blandet momspligtig
og ikke-momspligtig aktivitet, som der skal tages højde for. Det vil derfor ikke i sig selv
være tilstrækkeligt at fremrykke ophævelsen af elafgiftslovens bilag 1 for at muliggøre en
anden indretning af godtgørelsessystemet.
Der henvises til besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 352, hvor det fremgår, at det vil
forudsætte et større udviklingsarbejde at ændre på godtgørelsessystemet.
Side 2 af 2