Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2192269_0001.png
18. maj 2020
J.nr. 2020 - 4238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 377 af 23. april 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om at genindføre forskudsmomsordningen, til skatteministeren
2192269_0002.png
Spørgsmål
Hvad vil det give af ekstra likviditet i virksomhederne, og hvad vil de provenumæssige
konsekvenser være af at genindføre forskudsmomsordningen?
Svar
Forskudsmomsordningen blev indført i 1980 for at fremme eksporten i en tid, hvor ar-
bejdsløsheden i Danmark var høj, betalingsbalanceunderskuddet stort og renteniveauet
højt.
Forskudsmomsordningen indebar, at der blev givet et rentefrit lån på 3/52 af seneste års
negative momstilsvar. Beregningen skete således på baggrund af regnskabet tilbage i tiden,
og lånets størrelse blev reguleret én gang årligt på baggrund af det foregående års negative
momstilsvar. Nystartede virksomheder kunne få lån, hvis de kunne sandsynliggøre, at de
ville have negativt momstilsvar de første 12 måneder. Lånet skulle tilbagebetales helt, når
virksomheden fik positive momstilsvar
Ordningen blev afskaffet af 1. januar 2018 blandt andet som følge af, at udlånene var sti-
gende til især de største danske virksomheder. Herudover kunne ordningen ikke længere
afgrænses til kun at omfatte eksportvirksomheder grundet statsstøttereglerne, hvilket be-
tød, at alle virksomheder kunne indgå i ordningen, herunder også virksomheder, hvor der
er større risiko for tab og svig. En genindførelse af ordningen vil rejse EU-retlige spørgs-
mål, herunder vedrørende statsstøtte, der vil skulle afklares.
Det skønnes, at en genindførelse af forskudsmomsordningen for alle virksomheder med
løbende negative momstilsvar over året kan medføre udlån i størrelsesordenen 17 mia. kr.
Varigheden af disse udlån vil afhænge af udviklingen i virksomhedernes negative tilsvar
fra år til år, idet lånebeløbet reguleres årligt. Hvis virksomhederne får positive tilsvar i lø-
bet af året, skal lånet tilbagebetales.
En permanent genindførelse af forskudsmomsordningen fra 2022 skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu for staten på 330 mio. kr. i 2022, svarende til 190 mio. kr. ef-
ter tilbageløb og adfærd. Det varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd skønnes at
udgøre 430 mio. kr., da renten og dermed statens rentetab skønnes at stige fremadrettet.
Tabel 1. Provenuvirkning ved genindførelse af forskudsmomsordning
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd
2021
-
-
-
2022
330
220
190
2023
380
250
230
2024
410
270
250
2025
460
310
280
Varigt
720
480
430
Anm.: Der er ved opgørelsen af virkningen på de offentlige finanser anvendt en summarisk rente på 1,25 pct. baseret på et
skøn for rentetab og øget kreditrisiko. Renten forudsættes at stige fremadrettet. Beregning af tilbageløb og adfærd er fore-
taget med udgangspunkt i standardantagelser ved ændringer i grundlaget for selskabsskatten. Beregningen tager ikke
højde for tilbagebetaling af lån i løbet af året, hvis en virksomhed får positive momstillsvar, hvilket vil mindske mindreprove-
nuet. Det er forudsat, at det mulige lånebeløb udnyttes fuldt ud. Det er forudsat, at ordningen kan træde i kraft 1. januar
2022, men dette vil skulle konsolideres.
Det bemærkes, at systemunderstøttelse af en ny og udvidet forskudsmomsordning vil
kræve udvikling af ny systemfunktionalitet, hvilket vil have en lang tidshorisont og kan
være forbundet med betydelige omkostninger. Der er ikke foretaget en vurdering af det
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om at genindføre forskudsmomsordningen, til skatteministeren
2192269_0003.png
mulige ikrafttrædelsestidspunkt og de administrative omkostninger forbundet med ord-
ningen. Det er lagt til grund for provenuberegningen, at ordningen kan træde i kraft den
1. januar 2022.
Skatteforvaltningen vurderer desuden, at der en risiko for svig forbundet med ordningen,
herunder øget incitament til svig i kæde-/karrusel-arrangementer.
Side 3 af 3