Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2164188_0001.png
17. marts 2020
J.nr. 2020 - 2812
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 292 af 26. marts 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe investorfradraget, til skatteministeren
2164188_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe investorfradraget? Provenuet be-
des opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette be-
des opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-
niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i
2020-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringen opgjort som virkningen
på disponibel indkomst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for 10
indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt be-
des skatteændringens virkning på Gini-koefficienten oplyst.
Svar
Med
Aftaler om erhvervs- og vækstinitiativer
fra 2017 mellem den daværende regering (V, LA
og KF), DF og RV blev det besluttet at indføre et investorfradrag. Hensigten var at styrke
vækst- og iværksættervirksomheders muligheder for at skaffe risikovillig kapital.
Investorfradraget giver personer, der foretager direkte investeringer i de omfattede virk-
somheder, mulighed for årligt at fradrage halvdelen af investeringer op til 400.000 kr. i
hvert af indkomstårene 2019-2022 og halvdelen af investeringer for op til 800.000 kr. i
indkomståret 2023 og frem. Ved indirekte investeringer gennem investorfradragsfonde vil
halvdelen af investeringer for op til 125.000 kr., mens der i indkomståret 2023 og frem vil
være fradrag for halvdelen af investeringer for op til 250.000 kr. Både ved direkte og indi-
rekte investeringer gives fradraget som et ligningsmæssigt fradrag med en gennemsnitlig
fradragssats på ca. 30 pct.
En afskaffelse af investorfradraget skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
230 mio. kr. årligt, hvilket svarer til et merprovenu på ca. 200 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd. Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år
svarer til virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter til-
bageløb og adfærd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
Tabel 1. Merprovenu ved afskaffelse af investorfradraget
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2020*
60
50
60
2021
120
90
110
2022
120
90
110
2023
240
180
210
2024
240
180
210
2025
240
180
210
Varigt
230
180
200
Anm. * Ift. 2020 er det lagt til grund at fradraget afskaffes for investeringer foretaget pr. 1. juli 2020 og frem.
Kilde: Skatteministeriet
Den gennemsnitlige skattestigning samt effekten i procent af den disponible indkomst
som følge af en afskaffelse af investorfradraget fordelt på indkomstdeciler er vist i
tabel 2.
Tilsvarende er vist for 91.-100. indkomstpercentil i
tabel 3.
Det skønnes, at en afskaffelse af investorfradraget vil reducere indkomstforskellene med
knap 0,02 pct.-point målt ved Gini-koefficienten. Det skal ses i lyset af, de samlede ind-
komstforskelle i Danmark er opgjort til 27,8 pct. målt ved Gini-koefficienten. Den gen-
nemsnitlige skattestigning og reduktion i disponibel indkomst som følge af en afskaffelse
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe investorfradraget, til skatteministeren
2164188_0003.png
af investorfradraget er overordnet set voksende med størrelsen af de disponible indkom-
ster. Fordelingsvirkningerne afspejler forskellen i størrelsen af aktieindkomst på tværs af
indkomstdeciler.
Tabel 2. Gennemsnitlig skattestigning og reduktion i disponibel indkomst som følge af en afskaffelse
af investorfradraget fordelt på indkomstdeciler, 2020-niveau
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hele befolkningen
Gns. skattestigning, kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
400
50
Reduktion i disponibel
indkomst, pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
Anm.: Den gennemsnitlige skattelempelse er afrundet til nærmeste 50 kr. Det er antaget, at aktiesparekontoen som fremsat
i
L 26 Forslag til aktiesparekonto
benyttes før investorfradraget. Fordelingsvirkningen af investorfradraget afspejler denne
beregningsrækkefølge.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019
Tabel 3. Gennemsnitlig skattestigning og reduktion i disponibel indkomst som følge af en afskaffelse
investorfradraget som fremsat fordelt på indkomstpercentiler, 2020-niveau
Indkomstpercentil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Hele 10. indkomstdecil
Gns. skattestigning, kr.
0
0
0
0
100
100
100
200
300
3100
400
Reduktion i disponibel ind-
komst, pct.
0,01
0,01
0,01
0,01
0,02
0,02
0,03
0,04
0,07
0,30
0,10
Anm.: Den gennemsnitlige skattelempelse er afrundet til nærmeste 100 kr. Det er antaget, at aktiesparekontoen benyttes
før investorfradraget. Fordelingsvirkningen af investorfradraget afspejler denne beregningsrækkefølge.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019
Side 3 af 3