Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2124987_0001.png
15. december 2019
J.nr. 2019 - 11425
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 123 af 26. november 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 123: MFU spm. om danske borgere, der arbejdede i andre nordiske lande, samlet set var stillet mere favorabelt, for så vidt angår den samlede beskatning af arbejdsindkomst, til skatteministeren
2124987_0002.png
Spørgsmål
Var danske borgere, der arbejdede i de andre nordiske lande, samlet set stillet mere favo-
rabelt, for så vidt angår den samlede beskatning af arbejdsindkomst, herunder pensions-
opsparing, end danske borgere med arbejde i Danmark før lovens ændring af dobbeltbe-
skatningsoverenskomsten? Der henvises til lov nr. 1193 af 11. december 2008 om indgå-
else af protokol om ændring af overenskomst mellem de nordiske lande til undgåelse af
dobbeltbeskatning.
Svar
Danmark lemper efter eksemptionsprincippet for så vidt angår lønindkomst erhvervet
ved arbejde i Sverige, Norge, Finland eller Island, når personen er socialt sikret i arbejds-
landet efter EU's forordning om social sikring og har betalt sociale bidrag til dette land.
Lønindkomst ved arbejde udført i disse nordiske lande af personer, der er hjemmehø-
rende i Danmark, er således fritaget for dansk skat, men har progressionsvirkning og får
dermed betydning for størrelsen af den danske skat af eventuel anden indkomst.
De generelle regler for fordeling af beskatningsretten til lønindkomst i den nordiske dob-
beltbeskatningsoverenskomst blev ikke ændret med indgåelsen af protokollen i 2008.
Det er ikke muligt at udtale sig generelt om, hvorvidt personer, der er hjemmehørende i
Danmark, og arbejder i andre nordiske lande, samlet set var og er mere favorabelt stillet,
for så vidt angår den samlede beskatning af lønindkomsten i forhold til, hvis de havde ar-
bejdet i Danmark. Det vil bl.a. afhænge af skattereglerne og skattesatserne i arbejdslandet
og i Danmark i den periode, personen arbejder i det pågældende nordiske land samt af
flere forskellige individuelle forhold.
Eksempelvis vil en person, der er hjemmehørende i Danmark, og som arbejder i Sverige,
efter gældende svenske regler kunne vælge mellem at blive beskattet efter de almindelige
svenske regler for beskatning af lønindkomst eller at blive beskattet med den svenske
SINK, der efter gældende regler er en bruttoskat på 25 pct. For sportsfolk, kunstnere og
søfolk er bruttoskatten efter gældende regler på 15 pct. Valget vil afhænge af forskellige
individuelle forhold, herunder lønnens størrelse, mulighederne for fradrag, hvor stor en
del af personens samlede indkomst, der kommer fra Sverige m.v.
Side 2 af 2