Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2167663_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 730
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2018
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2018-0030-1385
812866
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 926 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juni 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Spangsberg Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om ministeren kan bekræfte, at den eksisterende ansigtsgenkendelsesteknologi ikke altid giver gode, brugbare resultater, når myndigheder forsøger at anvende teknologien til at identificere en person ud fra grynede overvågningsbilleder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 926 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for Politiets brug af ansigtsgenken-
delse, herunder omfang og formål?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet har forstået spørgsmålet således, at der med ”an-
sigtsgenkendelse” menes ansigtsgenkendelsesteknologi på bag-
grund af ansigtsbilledmateriale, som kan anvendes med henblik
på identifikation eller verifikation. Ansigtsgenkendelsestekno-
logi til verifikation indebærer en be- eller afkræftelse af, hvor-
vidt en person på et ansigtsbillede er den samme som en person
på et andet ansigtsbillede (såkaldt ”én til én”-sammenligning).
Ansigtsgenkendelsesteknologi til identifikation indebærer deri-
mod, at en person på et ansigtsbillede forsøges identificeret ved
at sammenholde ansigtsbilledet med en database, der indehol-
der ansigtsbilleder af identificerede individer (såkaldt ”én til
mange”-sammenligning).
2. Politiet benytter i dag ansigtsgenkendelsesteknologi til veri-
fikation af rejsendes identitet i forbindelse med udførelsen af
grænsekontrol i de såkaldte ABC-egates (Automatic Border
Control) i Københavns Lufthavn, Kastrup. Når den rejsende be-
nytter en ABC-egate, scannes den rejsendes ansigt. Scannings-
resultatet sammenholdes herefter med ansigtsbilledet i passet og
det ansigtsbillede, der er lagret som biometrisk data i passets
chip, med henblik på verifikation af den rejsende. Der er såle-
des alene tale om en ”én til én”-sammenligning. I øvrigt bemær-
kes det, at det billede, der tages af personen, når vedkommende
passerer gennem ABC-egaten, ikke gemmes.
3. På baggrund af bl.a. en høring af samtlige politikredse kan det
oplyses, at hverken Rigspolitiet eller politikredsene på nuvæ-
rende tidspunkt anvender ansigtsgenkendelsesteknologi med
henblik på identifikation.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiets anvendelse af ka-
merateknologi til forebyggende eller efterforskningsmæssige
formål, herunder brugen af tv-overvågning i tryghedsskabende
øjemed, brug af ATK-kameraer som led i hastighedskontrol, ob-
servation af personer efter retsplejelovens regler eller brug af
droner i forbindelse med f.eks. humanitære eftersøgninger, ikke
indebærer anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om ministeren kan bekræfte, at den eksisterende ansigtsgenkendelsesteknologi ikke altid giver gode, brugbare resultater, når myndigheder forsøger at anvende teknologien til at identificere en person ud fra grynede overvågningsbilleder, til justitsministeren
Herudover bemærkes det, at enkelte politikredse er i besiddelse
af kameraer eller har bestilt kameraer til levering inden for de
kommende måneder, hvor ansigtsgenkendelsesteknologi er til-
gængelig som følge af den generelle udvikling inden for kame-
rateknik. De pågældende politikredse har imidlertid ikke den
bagvedliggende software, der gør det muligt at gøre brug af
denne teknologi.
Endvidere kan det oplyses, at Rigspolitiet (NC3) er i gang med
at undersøge muligheden for digitalt på tværs af børnepornogra-
fisk billedmateriale, som Rigspolitiet er i besiddelse af som led
i behandlingen af straffesager eller har modtaget som led i efter-
retninger, at kunne fremsøge samme forurettede. Henset til den
meget store mængde billedmateriale, som NC3 modtager, for-
ventes et sådant redskab at kunne effektivisere Rigspolitiets ar-
bejde, herunder ved at styrke muligheden for offeridentifikation,
der i visse tilfælde tillige kan medvirke til at forhindre fortsatte
overgreb. Redskabet vil endvidere mere generelt kunne under-
støtte og effektivisere efterforskningen og derved på sigt poten-
tielt føre til identifikation af gerningsmænd. Redskabet er under
udvikling og har ikke været anvendt i konkrete efterforskninger.
Disse undersøgelser finder sted i tæt dialog mellem NC3 og
Rigspolitiets Databeskyttelsesenhed. Databeskyttelsesenheden
har i den forbindelse bl.a. til opgave at sikre efterlevelsen af de
databeskyttelsesretlige regler. Det skal understreges, at en even-
tuel senere anvendelse af et ovennævnte redskab således bl.a. vil
bero på nærmere juridiske overvejelser.
4. Det bemærkes afslutningsvis, at hvis det måtte blive aktuelt
for dansk politi at påbegynde mere systematiske eller på anden
måde omfattende anvendelser af ansigtsgenkendelsesteknologi
– herunder implementere teknologien til brug for konkrete bør-
nepornosager, jf. det ovenfor anførte – vil det efter Rigspolitiets
opfattelse forudsætte en række nærmere principielle og juridi-
ske overvejelser, herunder om anvendelsen vil være i overens-
stemmelse med retsplejelovens regler og de regler om databe-
skyttelse, der finder anvendelse for dansk politi. Sådanne over-
vejelser vil finde sted under inddragelse af Justitsministeriet.”
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om ministeren kan bekræfte, at den eksisterende ansigtsgenkendelsesteknologi ikke altid giver gode, brugbare resultater, når myndigheder forsøger at anvende teknologien til at identificere en person ud fra grynede overvågningsbilleder, til justitsministeren
2167663_0004.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 730
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2018
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2018-0030-1386
812858
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 927 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juni 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Spangsberg Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 958: Spm. om ministeren kan bekræfte, at den eksisterende ansigtsgenkendelsesteknologi ikke altid giver gode, brugbare resultater, når myndigheder forsøger at anvende teknologien til at identificere en person ud fra grynede overvågningsbilleder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 927 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilken lovhjemmel der findes til Poli-
tiets brug af ansigtsgenkendelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at ansigtsgenkendelsesteknologi alene
benyttes til verifikation af en rejsendes identitet i ABC-egatene
(Automatic Border Control) i Københavns Lufthavn, Kastrup.
ABC-egatene blev indført i april 2016 som led i udførelsen af
grænsekontrollen.
Det følger af udlændingelovens § 38, stk. 1, at ind- og udrejse-
kontrol ved grænsen til et land uden for Schengenområdet skal
finde sted i medfør af artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om ind-
førelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage
(Schengengrænsekodeks).
Samtlige personer, der passerer de ydre Schengengrænser, un-
derkastes ind- og udrejsekontrol i medfør af Schengengrænse-
kodeksens artikel 8, stk. 2, og stk. 3. Formålet med kontrollen
er bl.a. at fastslå den pågældendes identitet på grundlag af de
foreviste rejsedokumenter.
ABC-egaten scanner den rejsendes ansigt og sammenholder det
med ansigtsfotoet, der er lagret som biometrisk data i chippen i
det foreviste biometriske pas. Ved scanningen af den rejsende
sker der således en én-til-én sammenligning mellem den rej-
sende og det foreviste pas. Der er således alene tale om en auto-
matisering af den grænsekontrol, der tillige foretages af civile
kontrollanter og politiet som led i grænsekontrollen i Køben-
havns Lufthavn.
Det bemærkes, at det alene er EU/EØS-borgere, der kan benytte
ABC-egatene i Københavns Lufthavn. Tredjelandsstatsborgere
kontrolleres fortsat ved manuel kontrol.
Der henvises i øvrigt til Rigspolitiets samtidige bidrag til brug
for Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 926 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg.”
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at politiets brug af ansigtsgenkendel-
sesteknologi, i det omfang det omfatter behandling af personoplysninger,
bl.a. vil skulle overholde de databeskyttelsesretlige regler.
2