Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2104262_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. november 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Patrick Kofod Holm
2019-0030-2854
1266325
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 93 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. oktober 2019. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Pernille Østergaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om ministeren vil overveje varetægtsfængsling med fodlænke for at bringe antallet af personer indsat i arresterne ned, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 93 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren - set i lyset af, at Danmark bryder de europæi-
ske fængselsregler ved at placere to personer i hver celle - over-
veje varetægtsfængsling med fodlænke for at bringe antallet af
personer indsat i arresterne ned?”
Svar:
1.
For så vidt angår spørgsmålet om overensstemmelse med De Europæiske
Fængselsregler henvises til Justitsministeriets besvarelse af 25. oktober
2019 af spørgsmål nr. 426 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2.
Det følger af retsplejelovens § 762, stk. 1, at en sigtet kan varetægtsfængs-
les, når der er begrundet mistanke om, at den pågældende har begået en lo-
vovertrædelse, som efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder el-
ler derover. Varetægtsfængsling kan iværksættes, når der er bestemte
grunde til
at antage, at den sigtede (nr. 1) vil unddrage sig retsforfølgningen eller fuld-
byrdelsen, eller (nr. 2) på fri fod vil begå ny lovovertrædelse, eller (nr. 3) vil
vanskeliggøre efterforskningen i sagen, navnlig ved at fjerne spor eller ad-
vare eller påvirke andre.
Endvidere kan der efter retsplejelovens § 762, stk. 2, ske varetægtsfængs-
ling, når hensynet til retshåndhævelsen efter oplysningerne om forholdets
grovhed skønnes at kræve, at den pågældende ikke er på fri fod.
Efter retsplejeloven § 765, stk. 1, træffer retten, hvis betingelserne for vare-
tægtsfængsling er opfyldt, bestemmelse om mindre indgribende foranstalt-
ninger, hvis fængslingens øjemed kan opnås hermed, og hvis den sigtede
samtykker heri. Retten kan således f.eks. bestemme, at sigtede skal under-
give sig tilsyn eller behandling, tage ophold i egnet hjem eller institution el-
ler deponere sit pas hos politiet.
Der findes således allerede i dag muligheder for at anvende mindre indgri-
bende foranstaltninger end fængsling i arresthuse, hvis domstolene finder
betingelserne herfor opfyldt.
3.
En fodlænke er en rem med en elektronisk sender, der sættes fast om an-
klen. Senderen kommunikerer med en boks i hjemmet, som er i konstant
forbindelse med en overvågningscentral hos kriminalforsorgen. Tager per-
sonen fodlænken af, udløser den en alarm.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om ministeren vil overveje varetægtsfængsling med fodlænke for at bringe antallet af personer indsat i arresterne ned, til justitsministeren
En varetægtsfængsling på bopælen med fodlænke vil ikke fysisk kunne for-
hindre den sigtede i at flygte eller i at begå ny kriminalitet.
Varetægtsfængsling på bopælen med elektronisk fodlænke vil endvidere
ikke forhindre den sigtede i at vanskeliggøre efterforskningen ved at fjerne
spor eller advare eller påvirke andre, idet den elektroniske fodlænke ikke
kan føre kontrol med, hvorvidt den pågældende f.eks. foretager telefo-
nopkald, sender e-mails eller modtager besøg i hjemmet.
Varetægtsfængsling med elektronisk fodlænke vil således ikke kunne hin-
dre den sigtede i at kontakte eventuelle medgerningsmænd eller vidner i sa-
gen via telefon eller gennem internettet, ligesom disse personer uhindret
ville kunne besøge sigtede på bopælen.
Varetægtsfængsling med elektronisk fodlænke på bopælen vil dermed ikke
kunne varetage de hensyn til strafforfølgningen, som retsplejelovens § 762,
stk. 1, har til formål at varetage, herunder bl.a. hensynet til efterforskningen
jf. retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 3.
3