Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2159749_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. marts 2020
Strafferetskontoret
Maria Aviaja Sander
Holm
2020-0030-3754
1396751
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 882 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 882: Spm. om vanvidsbilister, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 882 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren bekendt med, at nogle vanvidsbillister hævder,
at bilen ikke er deres, men er erhvervet gennem brugstyveri, så-
ledes at den i praksis ikke kan konfiskeres, men hvor mistanken
er, at dette er en dækhistorie, og vil ministeren redegøre for,
hvad der i bekræftende fald kan gøres ved det?”
Svar:
1.
Jeg mener, at der skal sættes hårdt og effektivt ind over for vanvidskørsel.
Det er helt afgørende, at indsatsen mod vanvidskørsel ikke kun eksisterer på
papiret, men har en reel effekt i virkeligheden, og regeringens udspil mod
vanvidskørsel, der blev lanceret den 6. februar 2020, er derfor udarbejdet i
samarbejde med både politi og anklagemyndighed.
Udspillet indeholder ni initiativer, der skal bidrage til større tryghed på de
danske veje. Et af initiativerne omhandler udvidet adgang til konfiskation af
biler anvendt til vanvidskørsel – og dette initiativ er særligt efterspurgt af
politiet.
2.
Der er i dag særdeles snævre muligheder for at konfiskere en bil ejet af
tredjemand, f.eks. en leaset bil, og Rigspolitiet har oplyst, at der er behov
for at sætte ind over for vanvidsbilister, der kører i leasede biler.
Rigspolitiet har bl.a. kendskab til eksempler på, at indehaverne af bestemte
leasingselskaber har kontakt til bandemiljøet, og at nogle bandegrupperin-
ger benytter bestemte leasingselskaber, herunder at bandemedlemmer kan
få adgang til dyre luksusbiler på trods af, at de pågældende er på kontant-
hjælp.
Rigspolitiet har også kendskab til et eksempel på, at en bil brugt til kap og
væddeløbskørsel – og som kørte mere end 100 pct. for stærkt i forhold til
hastighedsgrænsen – få dage efter blev solgt og omregistreret til bilejerens
lillebror. Herved vil bilen alene kunne konfiskeres, såfremt politiet på bag-
grund af observationer omkring bilens anvendelse og reelle ejer mv. kan
sandsynliggøre, at der ikke er tale om et reelt salg.
Jeg er ikke bekendt med konkrete eksempler på, at en fører af en bil anvendt
til vanvidskørsel hævder, at bilen er brugsstjålet for at forsøge at undgå, at
bilen konfiskeres.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 882: Spm. om vanvidsbilister, til justitsministeren
3.
Regeringens forslag om en udvidelse af muligheden for konfiskation af
biler anvendt til vanvidskørsel vil bl.a. sikre, at vanvidsbilister ved forskel-
lige krumspring såsom leasing gennem stråmænd, proforma omregistrering
mv. ikke kan undgå, at bilen bliver konfiskeret.
Biler anvendt til vanvidskørsel skal således fremover kunne konfiskeres,
uanset om føreren er ejer af bilen. Et leasingselskab, en privatperson mv.,
der har leaset eller udlånt sin bil, vil herefter have ret til erstatning fra den
person, som førte bilen. Der kan selvfølgelig være helt særlige grunde i kon-
krete tilfælde, der fører til, at en bil ikke bør konfiskeres. Det kan f.eks.
være, hvis det kan dokumenteres, at bilen var blevet stjålet.
Jeg er klar over, at det er vidtgående tiltag, men det er nødvendigt at efter-
komme politiets efterspørgsel efter dette redskab, så der kan blive sat effek-
tivt ind.
Jeg vil også gerne understrege, at vi taler om særdeles alvorlige og farlige
overtrædelser. For eksempel uagtsomt manddrab på grund af særlig hen-
synsløs kørsel, forsætligt at forvolde nærliggende fare for nogens liv eller
helbred eller kørsel med over 200 km/t. Dette er ikke overtrædelser, der be-
gås ved et øjebliks uopmærksomhed. Det er hensynsløse mennesker, der
ikke har respekt for vores andres liv og lemmer.
Står det til regeringen, skal det derfor være helt slut med, at en vanvidsbilist
igen kan sætte sig ind i samme bil og ræse videre til fare for alle os andre.
Koblingen til bandemiljøet skal også tages særdeles alvorligt. Der skal sæt-
tes hårdt ind, og vi skal allesammen tage ansvar for, at biler hverken leases
eller lånes ud til personer, der ikke bør sidde bag et rat.
4.
Transportministeren vil i foråret 2020 fremsætte et lovforslag, der bl.a.
indeholder de nødvendige lovændringer for at udvide adgangen til konfiska-
tion. Det ser jeg frem til.
3