Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2157944_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. marts 2020
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2020-0030-3707
1389412
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 865 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 865: Spm. om, at datatilsynene i andre lande selv har beføjelser til at udstede bøder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 865 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere, at datatilsynene i andre lande selv
har beføjelser til at udstede bøder, og at der i Frankrig, Tyskland
og Storbritannien er udstedt bøder for hhv. 380 mio. kr., 200
mio. kr., og 1,5 mia. kr.? Der henvises til artiklen: "Taxaselskab
gemte kunders telefonnumre og ture - nu er bødesagen strandet
hos politiet", Politiken den 31. januar 2020.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Da-
tatilsynet, der har oplyst følgende:
”Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 83, stk. 1,
at hver tilsynsmyndighed sikrer, at pålæggelse af administrative
bøder i henhold til denne artikel for overtrædelse af denne for-
ordning som omhandlet i stk. 4, 5 og 6 i hver enkelt sag er ef-
fektiv, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskræk-
kende virkning.
Det følger endvidere af præambelbetragtning nr. 151, at retssy-
stemerne i Danmark og Estland ikke giver mulighed for admi-
nistrative bøder som fastsat i databeskyttelsesforordningen, og
at reglerne om administrative bøder i Danmark anvendes ved, at
bøder pålægges af de kompetente nationale domstole som en
strafferetlig sanktion, forudsat at en sådan anvendelse af reg-
lerne har en virkning, der svarer til virkningen af administrative
bøder, som tilsynsmyndighederne pålægger. Det fremgår af
samme præambelbetragtning, at de kompetente nationale dom-
stole bør tage hensyn til en anbefaling fra den tilsynsmyndighed,
der har taget skridt til en bøde.
Muligheden for at vælge strafferetlige sanktioner frem for ad-
ministrative bøder følger af databeskyttelsesforordningens arti-
kel 83, stk. 9, 1 pkt. Det fremgår af denne bestemmelse, at hvis
en medlemsstats retssystem ikke giver mulighed for at pålægge
administrative bøder, kan den kompetente tilsynsmyndighed
tage skridt til bøder og de kompetente nationale domstole på-
lægge dem, idet det sikres, at disse retsmidler er effektive, og at
deres virkning svarer til virkningen af administrative bøder, som
pålægges af tilsynsmyndighederne. Bestemmelsen er en undta-
gelse til reglen i artikel 83, stk. 1.
Da Datatilsynet ikke har beføjelse til at udstede administrative
bøder, kan artikel 83, stk. 9 opfyldes på to måder.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 865: Spm. om, at datatilsynene i andre lande selv har beføjelser til at udstede bøder, til justitsministeren
Datatilsynet kan indgive politianmeldelse i tilfælde af tilstræk-
keligt grove overtrædelser af databeskyttelsesreglerne.
Datatilsynet har i en række sager indgivet politianmeldelse, men
der er endnu ikke faldet dom i disse sager. Datatilsynet arbejder
– i samarbejde med politi og anklagemyndighed – løbende og
målrettet på at strømline processen herom.
Herudover har Datatilsynet efter databeskyttelseslovens § 42
mulighed for at udstede bødeforelæg, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig heri og erklærer sig rede til
inden en nærmere angivet frist, der efter begæring kan forlæn-
ges, at betale en i bødeforelægget angivet bøde.
Det fremgår af forarbejderne til databeskyttelsesloven, at be-
stemmelsen alene retter sig mod sager, hvor den dataansvarlige
eller databehandleren tilstår det strafbare forhold. Det er også en
forudsætning, at sagen er egnet hertil, dvs. ukompliceret uden
bevismæssige tvivlsspørgsmål. Herudover forudsættes det, at
der i retspraksis er fastlagt et tilstrækkeligt præcist bødeniveau
for den pågældende overtrædelse, og muligheden for at udstede
bødeforelæg har derfor endnu ikke været udnyttet.”
Justitsministeriet kan desuden henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 1605
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, folketingsåret 2013-14.
3