Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2153716_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2020
Forvaltningsretskontoret
Hanne Louise Jensen
2020-0030-3629
1380099
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 809 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. januar 2020.
Nick Hækkerup
/
William Lindsay-Poulsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 809: Spm. om ministeriets generelle regler og retningslinjer for, hvornår svar, redegørelser og orienteringer m.v. fra ministeriet skal kategoriseres som fortrolige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 809 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for ministeriets generelle regler og ret-
ningslinjer for, hvornår svar, redegørelser og orienteringer m.v.
fra ministeriet skal kategoriseres som fortrolige?”
Svar:
Vurderingen af, om besvarelser og bilag mv. indeholder fortrolige elemen-
ter, sker efter regler i lovgivningen om tavshedspligt.
Efter straffelovens § 152, stk. 3, er en oplysning fortrolig, når den ved lov
eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt
er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til
offentlige eller private interesser.
Straffeloven indeholder ikke en nærmere angivelse af, hvilke offentlige el-
ler private interesser, der – i tilfælde hvor tavshedspligten ikke er gjort til
genstand for særregulering – kan medføre, at en oplysning må anses for at
være fortrolig, hvorfor den nærmere afgræsning i væsentlig grad beror på
regler uden for straffeloven.
Blandt disse regler er forvaltningslovens § 27, hvor der er foretaget en op-
regning af de fleste af de hensyn, der efter en konkret vurdering kan føre til,
at en oplysning er fortrolig og dermed undergivet tavshedspligt.
Det følger bl.a. af forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, at oplysninger om
enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold, er omfattet af tavs-
hedspligten. Det kan f.eks. dreje sig om oplysninger om bl.a. race, religion
og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold
samt oplysninger om helbredsforhold og misbrug af nydelsesmidler og lig-
nende. Oplysninger vedrørende skattemæssige forhold vil også kunne være
omfattet, hvis de har en sådan privat karakter, at de må anses for fortrolige.
Herudover vil hensynet til personers og virksomheders forretningsmæssige
forhold kunne medføre, at en oplysning må anses for fortrolig, når det vil
være af væsentlig økonomisk betydning for den pågældende, at oplysnin-
gen ikke videregives, jf. § 27, stk. 1, nr. 2.
Det følger endvidere bl.a. af § 27, stk. 2, at der gælder tavshedspligt, når det
er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Bestem-
melsen omfatter navnlig oplysninger vedrørende forsvarets beredskab, øvel-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 809: Spm. om ministeriets generelle regler og retningslinjer for, hvornår svar, redegørelser og orienteringer m.v. fra ministeriet skal kategoriseres som fortrolige, til justitsministeren
ser, materiel og installationer mv., ligesom bestemmelsen omfatter oplys-
ninger, der kan bringe sikkerheden for f.eks. stats- eller udenrigsministeren
eller udsendte militære styrkers sikkerhed i fare.
Det følger derudover af bestemmelsen i § 27, stk. 3, at der gælder tavsheds-
pligt, når det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til beskyttelse
af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, herunder forhol-
det til andre lande eller internationale organisationer. Det indebærer bl.a., at
der gælder tavshedspligt om oplysninger, der vil skade Danmarks forhand-
lingsposition i forhold til fremmede magter eller i internationale organisa-
tioner eller tilfælde, hvor offentliggørelse af de pågældende oplysninger i
øvrigt vil skade forholdet mellem Danmark og et andet land.
Endelig følger det af § 27, stk. 4, at oplysninger, som det i øvrigt er nødven-
digt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til bl.a. forebyg-
gelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straffuldbyr-
delse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig el-
ler disciplinær forfølgning. Bestemmelsen har navnlig til formål at sikre, at
oplysninger om efterforskning i straffesager hemmeligholdes i det omfang,
dette er nødvendigt af hensyn til retshåndhævelsens effektivitet, ligesom be-
stemmelsen også omfatter generelle oplysninger om f.eks. politiets eller an-
dre myndigheders efterforskningsmetoder.
Der kan i øvrigt generelt henvises til Niels Fenger, Forvaltningsloven med
kommentarer (1. udgave 2013), s. 673ff. og til besvarelsen af spørgsmål nr.
435 (Alm. del) af 4. november 2019, for så vidt angår brugen af fortrolige
besvarelser mv. samt reglerne om tavshedspligt.
3