Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2237991_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
David Carl Behrens
2020-0030-3546
1446313
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 628 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (ALT).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om hvilken reel forskel, der efter ministerens opfattelse er mellem steder som Udrejsecenter Ellebæk og et normalt fængsel i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 628 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilken reel forskel er der, efter ministerens opfattelse, mellem
steder som Udrejsecenter Ellebæk og et normalt fængsel i Dan-
mark?
Spørgsmålet bedes bevaret 2 dage før afholdelsen af REU alm.
del - samrådsspm. O.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende, og
hvortil jeg kan henholde mig:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen har ved besvarelsen lagt til
grund, at der ønskes en beskrivelse af, hvordan Udlændingecen-
tret Ellebæk særligt adskiller sig fra kriminalforsorgens øvrige
institutioner for fængslede, herunder de lukkede fængsler og ar-
resthuse, der ligesom udlændingecentret er karakteriseret ved en
særlig ydre sikkerhed.
Udlændingecentret er således omgivet af sikkerhedshegn m.v.
for at sikre frihedsberøvelsen, der indebærer, at de frihedsberø-
vede ikke må forlade institutionen.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at fængslings-
grundlaget for de indsatte i fængsler og arresthuse primært er
retsplejeloven og straffelovgivningen som følge af sigtelse eller
domfældelse for strafbart forhold.
Udlændingecentrets målgruppe er udlændinge, som enten er ad-
ministrativt frihedsberøvet efter udlændingelovens § 36 (f.eks.
for at sikre muligheden for administrativ udvisning, eller for ud-
sendelse af en udlænding, der i øvrigt ikke har ret til at opholde
sig her i landet), eller varetægtsfængslet efter udlændingelovens
§ 35, hvis de har begået kriminalitet relateret til deres asylan-
søgning (f.eks. anvendelse af falsk pas i forbindelse med indrej-
sen i Danmark).
Det følger af udlændingelovens § 37 b, at udlændingene under
frihedsberøvelsen ikke er undergivet andre indskrænkninger i
deres frihed, end frihedsberøvelsens øjemed og opretholdelse af
orden og sikkerhed på anbringelsesstedet nødvendiggør. Udlæn-
dingecentret er hverken et fængsel eller et arresthus, men det
fremgår af udlændingeloven, at de frihedsberøvede udlændinge
er omfattet af de regler, der gælder for varetægtsfængsledes op-
hold, med de modifikationer, der følger af udlændingeloven.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om hvilken reel forskel, der efter ministerens opfattelse er mellem steder som Udrejsecenter Ellebæk og et normalt fængsel i Danmark, til justitsministeren
Udlændingeloven indeholder bl.a. en særskilt regulering af de
frihedsberøvedes rettigheder i forhold til besøg og brevveksling.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan endvidere oplyse, at der
ud fra sikkerhedsmæssige hensyn ikke i samme grad som ved
kriminelle indsatte er begrænsninger i de frihedsberøvede ud-
lændinges adgang til fællesskab med hinanden. En markant for-
skel på forholdene i udlændingecentret i sammenligning med
normalforholdene i lukkede fængsler og arresthuse er således, at
de frihedsberøvede udlændinge i udlændingecentret på intet
tidspunkt er låst inde på deres opholdsrum, hvor de som regel
bor 2-3 personer sammen. De pågældende kan som udgangs-
punkt også selv vælge, hvem de vil dele opholdsrum med. De
frihedsberøvede udlændinge kan dermed bevæge sig frit på egen
afdeling og have frit fællesskab med de øvrige frihedsberøvede
udlændinge på afdelingen.
En anden markant forskel er, at de frihedsberøvede udlændinge
kan købe telekort og med dette uden særlig godkendelse eller
begrænsning frit kan telefonere fra telefoner, der er opsat på de
enkelte afdelinger.
Det kan i øvrigt oplyses, at udlændingecentret har opført sik-
rede, mindre udendørsarealer, således at alle frihedsberøvede
udlændinge har fri adgang til frisk luft i dagtimerne uden at
skulle afvente et fastlagt tidspunkt for afvikling af gårdtur. Disse
udendørsarealer blev taget i brug ultimo marts 2020. Tilsva-
rende er ikke normalt tilfældet i lukkede fængsler og arresthuse.
Et særligt tiltag er, at udlændingecentret har ansat tre pædago-
giske assistenter til at gennemføre aktiviteter med de frihedsbe-
røvede udlændinge i form af sport, hobby, madlavning mv.
Udlændingecentret har herudover særligt fokus på faste besøgs-
ordninger for forskellige NGO’er af relevans for de frihedsbe-
røvede udlændinge.
I modsætning til afsonere i de åbne og lukkede fængsler har de
frihedsberøvede udlændinge i lighed med indsatte i arresthusene
ikke beskæftigelsespligt, men skal tilbydes beskæftigelse efter
de regler, der er fastsat i medfør af bekendtgørelse om beskæf-
tigelse m.v. af indsatte i kriminalforsorgens institutioner.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan desuden oplyse, at kri-
minalforsorgens fængsler og arresthuse er opdelt i fire forskel-
lige såkaldte sikkerhedskategorier, hvor der til hver sikkerheds-
kategori er knyttet nærmere definerede sikkerhedsstandarder for
bl.a. hyppigheden og graden af fysiske undersøgelser af celler
og andre lokaliteter og undersøgelser af indsatte, f.eks. i forbin-
delse med besøg og fravær fra institutionen.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om hvilken reel forskel, der efter ministerens opfattelse er mellem steder som Udrejsecenter Ellebæk og et normalt fængsel i Danmark, til justitsministeren
På grund af den særlige målgruppe for udlændingecentret har
kriminalforsorgen ikke fundet anledning til at lade udlændinge-
centret være omfattet af ordningen med sikkerhedskategorier og
sikkerhedsstandarder. I den forbindelse kan det oplyses, at i
modsætning til praksis i de lukkede institutioner bliver de fri-
hedsberøvede udlændinge kun undersøgt ved afklædning efter
besøg, hvis der konkret er mistanke om uretmæssig besiddelse
af ulovlige genstande.”
4