Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2102264_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Pernille Østergaard
2019-0030-2808
1260371
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2019. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (ALT).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvornår ministeren forventer, at anklagemyndigheden har gennemgået alle gamle straffesager fra nov. 2010 til 2019, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 55 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvornår ministeren forventer, at ankla-
gemyndigheden har gennemgået alle gamle straffesager fra nov.
2010 til 2019? Vil ministeren endvidere oplyse, hvor mange res-
sourcer, ministeren påtænker at afsætte til denne gennemgan-
gen, samt hvor de ekstra ressourcer til gennemgangen skal hen-
tes fra eller finansieres?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:
”1. Som det fremgår af justitsministerens brev til Folketingets
Retsudvalg af 2. juli 2019 (Alm. del – bilag 2), har politiet og
anklagemyndigheden igangsat en gennemgang af ca. 10.700 sa-
ger, hvori der er indhentet teleoplysninger i perioden fra 1. ja-
nuar 2012 til 8. marts 2019. Denne gennemgang, hvor konver-
teret teledata kontrolleres for såkaldte ”rækketab” mv., pågår
fortsat.
Ifølge Rigspolitiets registreringssystem for gennemgang af sa-
ger i teledata-sagen var denne gennemgang pr. 30. oktober 2019
afsluttet i 4.091 sager, idet der ikke var identificeret fejl i form
af ”rækketab” mv. Der er i alt overdraget 473 sager med identi-
ficerede fejl (”rækketab” mv.) til anklagemyndigheden, hvoraf
163 er registreret som endeligt afsluttede. Det er i ingen af disse
sager vurderet, at fejlen har en sådan betydning, at der er grund-
lag for at anmode Den Særlige Klageret om genoptagelse efter
reglerne i retsplejelovens kapitel 86. Der tages forbehold for
indtastningsfejl i registreringssystemet.
Rigsadvokaten har herudover modtaget 5 anmodninger om gen-
optagelse af straffesager fra domfældte, som er under sagsbe-
handling.
2. Som det fremgår af bilag 1 til justitsministerens brev til Fol-
ketingets Retsudvalg af 3. oktober 2019 (Alm. del – bilag 9) har
den eksterne undersøgelse af politiets brug og behandling af te-
ledata, som blev afsluttet den 1. oktober 2019, og som er foreta-
get af revisions- og konsulenthuset Deloitte, vist, at der også var
konverteringsfejl i 2011. På den baggrund vurderes det, at gen-
nemgangen af sager, hvor der er indhentet teleoplysninger, skal
udstrækkes til november 2010, hvor Telecentret begyndte at
konvertere teledata. Derudover viser undersøgelsen, at der i pe-
rioden 2011-2019 er sket en række forskelligartede konverte-
ringsfejl, herunder i forhold til mastepositioner. Endelig afdæk-
ker undersøgelsen en række fejl og usikkerheder i rådata.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvornår ministeren forventer, at anklagemyndigheden har gennemgået alle gamle straffesager fra nov. 2010 til 2019, til justitsministeren
Resultaterne af den eksterne undersøgelse betyder, at der er be-
hov for at gennemgå de afsluttede sager, som allerede er gen-
nemgået for såkaldte ”rækketab” mv., jf. pkt. 1 ovenfor, for de
yderligere fejl og usikkerheder, der er blevet afdækket, ligesom
der er behov for at udvide den tidsmæssige afgrænsning af sa-
ger, som skal gennemgås.
3. Spørgsmålet om, hvordan denne ”nye” gennemgang af afslut-
tede sager skal tilrettelægges har været drøftet mellem Rigsad-
vokaten og den uafhængige kontrol- og styregruppe i teledata-
sagen. Rigspolitiet har også været inddraget i disse overvejelser.
Det er på baggrund af drøftelserne besluttet, at den omtalte gen-
nemgang af afsluttede sager skal forankres i en særlig Task
Force, som bl.a. består af erfarne anklagere og efterforskere.
Det vurderes, at en løsning med en Task Force bl.a. vil kunne
sikre en bedre, hurtigere og mere ensartet behandling af sagerne.
Samtidig vil det gøre det lettere for den uafhængige kontrol- og
styregruppe at føre kontrol med arbejdet.
Task Forcen vil dels skulle undersøge, om der er afsluttede sa-
ger, som der er grundlag for at søge genoptaget, jf. retspleje-
lovens kapitel 86, og dels om der er henlagte sager mv., hvor ef-
terforskningsmulighederne bør vurderes på ny i politikredsen.
Gennemgangen af sager vil ske i en prioriteret rækkefølge og ar-
bejdsprocesser mv. vil løbende justeret i lyset af indhentede er-
faringer.
Der arbejdes som udgangspunkt ud fra en model, hvor Task For-
cen kommer til at bestå af 20-25 medarbejdere, herunder ankla-
gere, efterforskere, studenter og administrative medarbejdere. I
forbindelse med gennemgangen af større afsluttede sager vil
Task Forcen indhente assistance fra de politikredse mv., som har
forestået efterforskningen af de konkrete sager. Derudover er
det ikke muligt konkret at sige, hvornår sagsgennemgangen er
færdiggjort, jf. nedenfor. Udgifterne til Task Forcen vil som ud-
gangspunkt blive afholdt inden for myndighedernes eksiste-
rende økonomiske rammer.
4. Det er målet, at sagsgennemgangen skal gennemføres hurtigst
muligt og så vidt muligt færdiggøres i løbet af 2020. Det er dog
på nuværende tidspunkt ikke muligt præcist at angive, hvornår
arbejdet vil kunne være endeligt afsluttet.”
2.
Det er vigtigt, at der hurtigst muligt sker en afklaring af, om de fejl, fejl-
kilder og usikkerheder, som er identificeret i den uafhængige konsulentun-
dersøgelse af Rigspolitiets håndtering af historiske teledata har haft betyd-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvornår ministeren forventer, at anklagemyndigheden har gennemgået alle gamle straffesager fra nov. 2010 til 2019, til justitsministeren
ning i konkrete straffesager. Jeg er derfor tilfreds med, at myndighederne –
efter drøftelser med den uafhængige kontrol- og styregruppe – har besluttet
at opprioritere sagsgennemgangen ved at nedsætte en særlig Task Force med
henblik på at styrke både effektiviteten og kvaliteten i arbejdet med gen-
nemgangen af sagerne.
4