Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2127364_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2019
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2019-0030-3259
1329134
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 459 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2019.
Spørgsmålet er stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU) Christoffer Aa-
gaard Melson (V) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen (V).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til, at Datatilsynet, ligesom Forbrugerombudsmanden, etablerer en forhåndsbeskedsordning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 459 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at forbedre Datatilsy-
nets vejledning om databeskyttelse, idet mange mindre virksom-
heder og foreninger er i tvivl om, hvorvidt de har indrettet sig
korrekt i forhold til overholdelse af databeskyttelseslovgivnin-
gen (GDPR, databeskyttelseslov mv.), og idet der også er rejst
samme bekymring fra KL?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Da-
tatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet er den centrale uafhængige statslige myndighed,
der fører tilsyn med databeskyttelsesforordningen, databeskyt-
telsesloven samt lov om retshåndhævende myndigheders be-
handling af personoplysninger (retshåndhævelsesloven) og sær-
lovgivning, der ligger inden for rammerne af disse.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 52 og data-
beskyttelseslovens § 27, stk. 1, at Datatilsynet udøver sine funk-
tioner i fuld uafhængighed, hvilket bl.a. indebærer, at Justitsmi-
nisteriet ikke kan give instruktioner til eller føre tilsyn med Da-
tatilsynet.
Datatilsynets arbejdsfelt er bredt og varieret og spænder fra at
vejlede og rådgive til at behandle klagesager og ansøgninger om
tilladelse til at behandle personoplysninger, ligesom tilsynet
også hvert år gennemfører forskellige typer af tilsyn hos myn-
digheder og virksomheder og deltager i bl.a. det fælles europæ-
iske samarbejde om databeskyttelse.
Det afgørende for Datatilsynet – tilsynets vision – er, at myn-
digheder og private kender og overholder reglerne for behand-
ling af personoplysninger, og at borgerne kender og kan bruge
deres rettigheder. Datatilsynet gør dette muligt og lettere gen-
nem synlighed, information, dialog og kontrol. Det er samtidig
Datatilsynets mission at rådgive om registrering, videregivelse
og anden behandling af personoplysninger og føre tilsyn med,
at myndigheder, virksomheder og andre dataansvarlige overhol-
der reglerne på området.
Datatilsynets forpligtelse til at yde en serviceorienteret og an-
vendbar rådgivning er ikke kun en del af Datatilsynets vision og
mission. Det følger således også direkte af databeskyttelsesfor-
ordningen, at tilsynet skal fremme offentlighedens kendskab til
og forståelse af risici, regler, garantier og rettigheder i forbin-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til, at Datatilsynet, ligesom Forbrugerombudsmanden, etablerer en forhåndsbeskedsordning, til justitsministeren
delse med behandling. Datatilsynet skal endvidere fremme da-
taansvarliges og databehandleres kendskab til deres forpligtel-
ser i henhold til forordningen.
Dette sikres bl.a. gennem de mange telefoniske og skriftlige fo-
respørgsler om reglerne, som Datatilsynet hver dag håndterer,
ligesom tilsynet også holder mange møder med bl.a. interesse-
og brancheorganisationer, men også enkeltstående dataansvar-
lige og databehandlere, hvis der måtte være behov herfor.
Endvidere sikres kendskab til lovgivningen gennem Datatilsy-
nets hjemmeside, hvor tilsynet løbende offentliggør relevant
praksis og vejledning i relation til databeskyttelsesforordningen
mv. Datatilsynet bruger også aktivt tilsynets LinkedIn-profil til
at komme ud med rådgivning og vejledning. På Datatilsynets
hjemmeside er offentliggjort en række nationale vejledninger,
der i visse tilfælde er udarbejdet i samarbejde med andre myn-
digheder, og en række fælleseuropæiske vejledninger mv. om
reglerne.
Datatilsynet prioriterer endvidere at komme ud og deltage med
indlæg mv. på konferencer, seminarer og lignende for at infor-
mere om de databeskyttelsesretlige regler og tilsynets praksis,
men også for, at tilsynet kan opnå større viden om, hvilke ud-
fordringer de registrerede, andre offentlige myndigheder og den
private sektor oplever inden for databeskyttelsesområdet.
Endelig har Datatilsynet i 2019 taget en række øvrige initiativer,
herunder deltagelse i Folkemødet på Bornholm, udarbejdelse af
en række podcasts samt et samarbejde med Erhvervsstyrelsen,
der specifikt har til formål at udbrede kendskabet til databeskyt-
telsesreglerne hos små og mellemstore virksomheder.”
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at der som led i gennemførelsen
af databeskyttelsesforordningen i dansk ret blev udarbejdet en betænkning
(betænkning nr. 1565/2017), som udkom i maj 2017. Betænkningen inde-
holder en analyse af databeskyttelsesforordningens bestemmelser.
Arbejdet med betænkningen var bredt forankret, idet bl.a. samtlige ministe-
rier, KL og Datatilsynet deltog i udarbejdelsen. Den udgør også af den grund
et vigtigt fortolkningsværktøj i forhold til overholdelse af reglerne. De vej-
ledninger, som er tilgængelige på henholdsvis Justitsministeriets og Datatil-
synets hjemmesider, og som vedrører databeskyttelsesreglerne, er også ud-
arbejdet med udgangspunkt i betænkningens analyser.
3