Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2107864_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. november 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Patrick Kofod Holm
2019-0030-2790
1257040
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 37 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. oktober 2019. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om ministerens kommentar til seniorforsker Peter Vedel Kessings artikel "Afslag på prøveløsladelse på grund af ny kriminalitet - en strafferetlig afgørelse?", til justitsministeren
Spørgsmål nr. 37 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere seniorforsker Peter Vedel Kes-
sings artikel "Afslag på prøveløsladelse på grund af ny krimina-
litet - en strafferetlig afgørelse?" i Ugeskrift for Retsvæsen, nr.
36/2019, litterær afdeling, side 255-265, herunder oplyse, om
artiklens kritik af gældende praksis i forhold til artikel 6 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention giver anledning til
overvejelser om ændringer i lovgivning og/eller praksis?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. I den i spørgsmålet nævnte artikel anfører seniorforsker, Pe-
ter Vedel Kessing, Institut for Menneskerettigheder, indled-
ningsvis, at indsatte i danske fængsler som udgangspunkt har
adgang til ordinær prøveløsladelse efter afsoning af to tredjedele
af straffetiden. Det anføres videre, at Direktoratet for Kriminal-
forsorgen i 2015 ændrede praksis for prøveløsladelse, idet ”ny
kriminalitet eller grove disciplinære forseelser begået under ind-
sættelsen nu med ”betydelig vægt” skal tale for afslag på prøve-
løsladelse.”. Det konkluderes herefter, at afslag på prøveløsla-
delse på grund af ny kriminalitet eller grove disciplinære forse-
elser under indsættelsen må anses for en straffesag efter art. 6 i
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, hvorved afgø-
relsen ikke kan træffes administrativt. Det konkluderes på den
baggrund, at den gennemførte praksisændring næppe kan opret-
holdes.
2.
Det er forudsat, at prøveløsladelse i medfør af straffelovens §
38, stk. 1, når to tredjedele af straffen, dog mindst 2 måneder, er
udstået, er et regelmæssigt led i fuldbyrdelse af fængselsstraffe.
Efter straffelovens § 38, stk. 4, er det dog bl.a. en forudsætning
for prøveløsladelse, at den dømtes forhold ikke gør prøveløsla-
delse utilrådelig, hvilket indebærer, at der ikke må foreligge en
væsentlig risiko for recidiv til ikke-bagatelagtig kriminalitet,
som ikke formodes at kunne begrænses ved tilsyn og eventuelle
særvilkår. Det bemærkes, at voldskriminalitet, uanset straffens
længde, ikke betragtes som bagatelagtig kriminalitet.
Afgørelsen om prøveløsladelse skal, når sagen er tilstrækkeligt
oplyst, træffes ud fra en samlet afvejning af alle omstændighe-
der, som taler enten for eller imod prøveløsladelse. Ved denne
vurdering skal der i alle tilfælde foretages en konkret og aktuel
utilrådelighedsvurdering, hvor der tages stilling til, hvor stor
vægt de forskellige omstændigheder skal tillægges i den aktu-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om ministerens kommentar til seniorforsker Peter Vedel Kessings artikel "Afslag på prøveløsladelse på grund af ny kriminalitet - en strafferetlig afgørelse?", til justitsministeren
elle sag. Der er således ikke mulighed for at fastlægge, at visse
momenter altid vil føre til, at prøveløsladelse enten meddeles el-
ler nægtes. Der henvises til pkt. 6-12 i vejledning nr. 9766 af 11.
september 2018 om løsladelse af dømte, der udstår fængselsstraf
(løsladelsesvejledningen), hvor den administrative praksis på
området er angivet.
3.
For så vidt angår den i artiklen nævnte praksisændring i 2015,
kan det oplyses, at Justitsministeriet ved brev af 27. marts 2015
på baggrund af Direktoratet for Kriminalforsorgens faktuelle
beskrivelse af sager vedrørende gerningsmanden bag terroran-
grebene i København den 14. og 15. februar 2015 bl.a. bad di-
rektoratet om at kortlægge praksis for prøveløsladelse og at
overveje, om prøveløsladelse bør ske i mindre omfang end efter
gældende praksis. Justitsministeriet tilkendegav videre, at der i
den forbindelse burde ses på, hvilken betydning forhold under
afsoning, herunder eventuelle disciplinære afgørelser, skal til-
lægges i relation til mulighed for prøveløsladelse.
På den baggrund sendte direktoratet den 30. juli 2015 en rede-
gørelse om praksis for prøveløsladelse og genindsættelse til Ju-
stitsministeriet, som den 24. august 2015 offentliggjorde dele af
denne.
Som det bl.a. fremgår af redegørelsen, fandt direktoratet, at en
af sagerne vedrørende gerningsmanden bag ovennævnte angreb
i København havde afdækket et behov for at tydeliggøre og ind-
skærpe praksis, således at det understreges med hvilken vægt
forhold under varetægtsfængsling og afsoning, herunder ny kri-
minalitet, disciplinære forhold, misbrug og manglende vilje til
at samarbejde med kriminalforsorgens personale, skal indgå i
utilrådelighedsvurderingen.
På baggrund af direktoratets forslag til uddybelse af løsladelses-
vejledningen, blev der med virkning fra den 27. august 2015 fo-
retaget ændringer i vejledningens pkt. 12. Det fremgik herefter
indledningsvis af pkt. 12, at den indsattes forhold under indsæt-
telsen (afsoningen og en eventuel varetægtsfængsling) skal til-
lægges vægt, i det omfang disse kan give anledning til at for-
mode, at der er risiko for recidiv til fornyet kriminalitet.
Da det ikke er muligt udtømmende at opregne, hvilke forhold
under afsoningen og en eventuel varetægtsfængsling der kan
være af relevans, blev der i pkt. 12 herefter opregnet nogle for-
hold af særlig relevans.
Det fremgik herefter bl.a.:
”Ny kriminalitet eller grove disciplinære forhold un-
der afsoningen/en eventuel varetægtsfængsling,
f.eks. i form af voldelig adfærd eller stofmisbrug, vil
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om ministerens kommentar til seniorforsker Peter Vedel Kessings artikel "Afslag på prøveløsladelse på grund af ny kriminalitet - en strafferetlig afgørelse?", til justitsministeren
typisk med betydelig vægt tale imod prøveløsla-
delse, medmindre den indsatte efterfølgende har un-
dergået en betydelig holdningsændring, gennemført
misbrugsbehandling, adfærdskorrigerende behand-
ling eller lignende. Tilsvarende gælder, hvis den
indsatte f.eks. ved en konfrontationssøgende adfærd
over for personalet har demonstreret manglende
vilje til at ophøre med kriminel adfærd.”.
Det bemærkes, at den indsattes forhold under indsættelsen, her-
under ny kriminalitet, også forud for ændringen af løsladelses-
vejledningen i 2015 skulle indgå i utilrådelighedsvurderingen, i
det omfang disse kan give anledning til at formode, at der er ri-
siko for recidiv til fornyet kriminalitet. Der var således ikke i
den henseende tale om en nyskabelse i 2015, hvilket også frem-
går af artiklen.
Det bemærkes i øvrigt, at løsladelsesvejledningens pkt. 12 efter-
følgende er blevet ændret, uden at der dog i forhold til ovenstå-
ende er foretaget ændringer rent indholdsmæssigt.”
Justitsministeriet finder ikke, at den tilrådelighedsvurdering, der ligger til
grund for en beslutning om at tillade eller nægte prøveløsladelse, har karak-
ter af straf, hvis vurderingen fører til, at prøveløsladelse nægtes. Det skyl-
des, at formålet med at inddrage ny kriminalitet og/eller disciplinære sank-
tion ved tilrådelighedsvurderingen sker med henblik på at vurdere risikoen
for recidiv til ikke-bagatelagtig kriminalitet. En afgørelse om at nægte prø-
veløsladelse vil derfor altovervejende have et præventivt sigte, hvilket også
understreges af, at prøveløsladelse, uanset de nævnte forhold, kan ske, hvis
den indsatte efterfølgende har undergået en betydelig holdningsændring,
gennemført misbrugsbehandling, adfærdskorrigerende behandling eller lig-
nende, jf. udtalelsen fra Direktoratet for Kriminalforsorgen. Justitsministe-
riet vurderer på den baggrund ikke, at ordningen rejser spørgsmål i forhold
til EMRK artikel 6.
4