Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2127091_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2019
Forvaltningsretskontoret
Jakob Liebetrau
2019-0030-3152
1309180
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Nick Hækkerup
/
Anne-Mette Lyhne Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om systemtransparens i den norske betænkning om ændring af forvaltningsloven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
»Kan ministeren oplyse, hvordan forslagene om systemtranspa-
rens i den norske betænkning om ændring af forvaltningsloven
og den svenske betænkning om ændring af offentlighedsloven
adskiller sig fra gældende ret i Danmark?«
Svar:
1.
Den 23. oktober 2015 blev der i Norge nedsat et udvalg til at revidere
Lov
om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven).
Den 14.
marts 2019 fremlagde udvalget sin udredning, som indeholder et udkast til
ny forvaltningslov (»Ny
forvaltningslov. Lov om saksbehandlingen i offent-
lig forvaltning (forvaltningsloven)«,
NOU 2019:5).
Udkastet indeholder bl.a. følgende bestemmelser:
Ȥ
11.
Helautomatisert
saksbehandling
Kongen kan gi
forskrift
om at forvaltningsorganet på bestemte
sakområder kan treffe avgjørelser ved helautomatisert saksbe-
handling. Avgjørelser som er lite inngripende overfor den en-
kelte, kan treffes ved helautomatisert behandling uten hjemmel i
forskrift.
§ 12.
Automatiserte
saksbehandlingssystemer
(1) Forvaltningsorganet skal dokumentere det rettslige innhol-
det i automatiserte saksbehandlingssystemer. Dokumentasjonen
skal offentliggjøres, hvis ikke annet følger av lov eller særlige
hensyn taler mot det.
(2) Kongen kan gi forskrift om krav til systemer og om offent-
liggjøring etter denne
paragrafen.«
2.
I Sverige blev der den 24. november 2016 nedsat en kommission, som
har haft til opgave at kortlægge og analysere, i hvilket omfang lovgivningen
unødigt komplicerer digital udvikling og samarbejde for den offentlige ad-
ministration. Kommissionen afgav sin udredning til den svenske regering i
marts 2018 (»Juridik
som stöd för förvaltningens digitalisering«,
SOU
2018:25).
Den svenske kommissionsudredning indeholder en række forskellige for-
slag til ændringer af gældende lovgivning. Udredningen indeholder føl-
gende forslag til nye bestemmelser i 4. kapitel i den svenske offentligheds-
lov (offentlighets-
och sekretesslagen):
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om systemtransparens i den norske betænkning om ændring af forvaltningsloven, til justitsministeren
»3
§
Om en myndighet för handläggning av ett mål eller ärende an-
vänder sig av ett underlag i en databas eller annan digital källa,
ska underlaget tillföras handlingarna i målet eller ärendet i läsbar
form. En myndighet behöver inte tillföra underlaget till handlin-
garna i målet eller ärendet enligt första meningen om det finns
särskilda skäl mot det.
När en myndighet tillämpar första stycket andra meningen ska
myndigheten se till att information kan lämnas om vilken eller
vilka databaser eller andra digitala källor som innehåller ett un-
derlag för handläggningen av målet eller ärendet.
3a§
En myndighet ska se till att information kan lämnas om hur
myndigheten vid handläggning av mål eller ärenden använder al-
goritmer eller datorprogram som, helt eller delvis, påverkar utfal-
let eller beslutet vid automatiserade urval eller beslut.«
3.
På nuværende tidspunkt ses den norske udredning ikke at have udmøntet
sig i vedtagelsen af en ny norsk forvaltningslov, ligesom heller ikke den
svenske offentlighedslov ses ændret i overensstemmelse med kommissions-
udredningens forslag.
Indholdsmæssigt synes de citerede udkast til bestemmelser fra den norske
udredning dels at fastsætte en bemyndigelsesbestemmelse, der giver mulig-
hed for at fastsætte regler om brug af automatiseret sagsbehandling, dels at
fastlægge hvornår der kan anvendes automatisk sagsbehandling uden sær-
skilt hjemmel. Herudover lægges der op til at fastsætte, hvilke dokumenta-
tionskrav der gælder for automatiske sagsbehandlingssystemer, herunder at
den påkrævede dokumentation som udgangspunkt skal offentliggøres.
For så vidt angår de citerede bestemmelser fra den svenske udredning, fore-
kommer disse umiddelbart at knytte sig til dokumentationskrav, når der i
sagsbehandling inddrages oplysninger fra databaser og andre digitale kilder,
eller gøres brug af algoritmer eller IT-programmer, der helt eller delvis på-
virker sagens resultat.
4.
Forvaltningsloven eller offentlighedsloven indeholder ikke udtrykkelige
regler om »systemtransparens«. Ordet ses heller ikke at optræde i de udred-
ninger fra Sverige og Norge, som spørgsmålet omtaler. Ved »systemtrans-
parens« forstås umiddelbart gennemsigtighed – navnlig for sagens parter –
i grundlaget for digitaliseret og automatiseret offentlig sagsbehandling (her-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om systemtransparens i den norske betænkning om ændring af forvaltningsloven, til justitsministeren
under afgørelsesvirksomhed), dvs. åbenhed om, hvordan sagsgange, vurde-
ringer og beslutninger er indbygget i og formes i digitale løsninger og sy-
stemer.
Der findes ikke særregler i forvaltningsloven eller offentlighedsloven for di-
gitaliseret eller automatiseret sagsbehandling, som svarer til det ovenfor
gengivne indhold af forslagene i de norske og svenske udredninger, men de
almindelige forvaltningsretlige regler og principper gælder.
I den forbindelse bemærkes det, at offentlighedslovens § 12, stk. 1, giver ret
til indsigt i en beskrivelse af de typer af oplysninger, der indgår i en data-
base, hvilket grundlag oplysningerne bygger på, samt oplysninger om,
hvilke formater en database anvender (databeskrivelse). Denne ret gælder i
forhold til databaser, som en forvaltningsmyndighed anvender i forbindelse
med konkret sagsbehandling eller i forbindelse med udarbejdelse af offent-
liggjorte analyser, beregninger og lignende.
Herudover er der adgang til oplysninger om indretningen af automatiserede
sagsbehandlingssystemer, hvori der behandles personoplysninger, efter ar-
tikel 13, stk. 2, litra f, i databeskyttelsesforordningen, der har følgende ord-
lyd:
»Stk.
2.
Ud over de oplysninger, der er omhandlet i stk. 1, giver
den dataansvarlige på det tidspunkt, hvor personoplysningerne
indsamles, den registrerede følgende yderligere oplysninger, der
er nødvendige for at sikre en rimelig og gennemsigtig behandling:
f) forekomsten af automatiske afgørelser, herunder profilering,
som omhandlet i artikel 22, stk. 1 og 4, og i disse tilfælde
som minimum meningsfulde oplysninger om logikken heri
samt betydningen og de forventede konsekvenser af en sådan
behandling for den registrerede«
Der kan desuden henvises til databeskyttelsesforordningens artikel 25, hvor-
efter den dataansvarlige skal gennemføre passende tekniske og organisato-
riske foranstaltninger med henblik på at sikre databeskyttelse gennem de-
sign og standardindstillinger.
Det følger heraf, at IT-systermer på forhånd skal indrettes således, at de kan
leve op til de databeskyttelsesretlige krav, herunder også krav om gennem-
sigtighed i f.eks. reglerne i artikel 13 og 14 om pligt til at oplyse de registre-
rede om behandling af personoplysninger.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om systemtransparens i den norske betænkning om ændring af forvaltningsloven, til justitsministeren
5.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 361
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
5