Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2128627_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. december 2019
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2019-0030-3133
1306682
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 345 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om myndighederne kan nikke genkendende til, at der har været kendskab til problemer med opdatering af mastekort siden 2015-2016, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 345 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren kommentere, om konklusionerne i svar på
REU alm. del - spm. 182 alm. del (2014-15, 2. samling) den-
gang gav anledning til nærmere undersøgelse af teledata og va-
liditeten heraf? Kan ministeren supplerende oplyse, om svaret
på REU alm. del - spm. 182 (2014-15, 2. samling) burde have
givet
anledning til nærmere undersøgelser af teledata ved tidligere
tidspunkt?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 20. oktober
2015 af spørgsmål nr. 182 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg, at Rigspolitiet på daværende tidspunkt havde kendskab til,
at teleudbydernes mastelister ikke i alle tilfælde var korrekte og
løbende ajourført, og at der var visse uregelmæssigheder vedrø-
rende masteoplysninger om datatrafik.
Sådanne fejl eller unøjagtigheder i teleudbydernes mastelister er
typisk blevet konstateret af den efterforskende politikreds i for-
bindelse med gennemgangen af de modtagne oplysninger fra
teleudbyderne. Det fremgår således af besvarelsen af spørgsmål
nr. 182 af 20. oktober 2015, at politiet i disse situationer har ta-
get kontakt til den pågældende teleudbyder med henblik på nær-
mere afklaring af de rejste spørgsmål, ligesom Rigspolitiets Te-
lecenter har orienteret politikredsene om sådanne identificerede
tekniske fejl. Det er endvidere oplyst, at Rigspolitiet har ført en
løbende dialog med de enkelte teleudbydere, der bl.a. skulle
sikre størst mulig validitet i forhold til de modtagne oplysninger
fra teleudbyderen. I den konkrete situation standsede en teleud-
byder i marts 2014 levering af masteoplysninger vedrørende da-
tatrafik til politiet som følge af problemer med kvaliteten af op-
lysningerne.
De pågældende udfordringer med masteoplysninger førte imid-
lertid ikke til, at Rigspolitiet på daværende tidspunkt foretog en
nærmere undersøgelse af validiteten af andre teledata.
Det fremgår på side 87 i Rigspolitiets og Rigsadvokatens rede-
gørelse i teledata-sagen, at Telecenteret har oplyst, at hvis et
problem har optrådt flere gange, har medarbejderne forsøgt at
finde en løsning, der kunne forhindre problemet i at optræde
fremadrettet. Der har dog i mindre grad været en fælles reflek-
sion over de konstaterede fejl, og det har medvirket til, at fejl
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om myndighederne kan nikke genkendende til, at der har været kendskab til problemer med opdatering af mastekort siden 2015-2016, til justitsministeren
blev løst, uden at det blev undersøgt, hvorfor fejl forekom igen
og igen.
Det fremgår endvidere på side 90, at der i store dele af undersø-
gelsesperioden ikke har været en struktureret opsamling, doku-
mentation og opfølgning på indmeldte fejl. Manglende systema-
tik og dokumentation i den generelle fejlløsning har gjort det
vanskeligt for Telecenteret at kategorisere de enkelte fejl og pri-
oritere den efterfølgende fejlløsning samt at tilrettelægge infor-
mationen om fejl.
Som tilkendegivet i rigspolitichefen og rigsadvokatens overvej-
elser og nye tiltag på baggrund af teledatasagen af 1. oktober
2019 har der hos Rigspolitiet hverken været tilstrækkelig kon-
trol med kvaliteten af teledata eller tilstrækkelig dokumentation
af og opfølgning på fejl, ligesom det ledelsesmæssige fokus på
Rigspolitiets Telecenters virksomhed igennem flere år været
utilstrækkeligt. Rigspolitiets håndtering af teledata har således
været særdeles utilfredsstillende, hvilket Rigspolitiet beklager
dybt.”
3