Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2128575_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. december 2019
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2019-0030-3123
1306553
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvornår fejlen vedrørende nye samtaletjenester opdages, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 337 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvornår fejlen vedrørende nye samta-
letjenester opdages, som Justitsministeriets departement orien-
teres om den 30. juni 2019, og hvordan fejlen opdages, herun-
der om det er den samme fejl, som omtales i et møde i Rigspo-
litiet den 13. marts: ”Telecentret oplyste desuden, at den type te-
ledata, der benævnes særlige tjenester, ikke i alle tilfælde indgik
i konverterede teledata, men at der på det foreliggende grundlag
ikke var klarhed over, om det kunne være en del af forklaringen
på, at der i visse sager manglede konverterede teleoplysninger,
ligesom det var uklart, hvad der var årsag til, at særlige tjenester
ikke indgik i alle konverterede datasæt."? Der henvises til REU
alm. del - bilag 9, bilag 2 side 26”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det fremgår af side 41 i Rigspolitiets og Rigsadvokatens rede-
gørelse om teledata-sagen af den 28. september 2019, at Rigs-
politiets Telecenter den 12. juni 2019 blev bekendt med fejlen
vedrørende nye samtaletjenester. Nye samtaletjenester omhand-
ler de internetbaserede tjenester VoLTE og VoWiFi, som er
nærmere beskrevet i redegørelsen på side 8-9.
Den fejl, der har været forbundet med nye samtaletjenester, er
ikke den samme som fejlen vedrørende særlige tjenester, der er
omtalt på side 26 i redegørelsen. Særlige tjenester er oplysnin-
ger om brugernes aktivering og deaktivering af forskellige sær-
lige tjenester såsom viderestilling og nummerblokering, jf. også
nærmere beskrivelse heraf på side 10 i redegørelsen.”
2