Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2123386_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2019
Politikontoret
Karoline Ove Dahl
2019-0030-3092
1304733
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 314 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. november 2019.
Spørgsmålet er stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU) Carsten Kudsk
(DF).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: MFU spm. om, hvorfor der ikke findes en ordning inden for politiet svarende til ordningen inden for forsvaret, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 314 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren forklare, hvorfor der ikke findes en ordning in-
den for politiet svarende til ordningen inden for forsvaret, hvor
en soldat, når denne forlader forsvaret, har mulighed for at indgå
en kontrakt, hvor forsvaret kan indkalde pågældende i 3 uger-1
måned om året, hvis der er behov for det?”
Svar:
Politiets ressourcesituation ligger mig meget på sinde, og det er et af de te-
maer, som jeg vil drøfte med Folketingets partier, når vi skal forhandle en
ny flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden næste år.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Siden den 1. januar 2012 har der ikke været nogen fast pen-
sionsalder for politibetjente. Det betyder, at politibetjente selv
vælger, hvor længe de ønsker at blive i tjeneste.
Politiet har tidligere haft en reserve, som blev etableret på bag-
grund af den tidligere gældende pligtige afgangsalder på 63 år
for polititjenestemænd og som led i politiets seniorpolitik.
Ordningen betød, at polititjenestemænd, der var afskediget på
grund af alder, hvis helbredstilstand fortsat var tilfredsstillende,
og som hidtil havde haft et tilfredsstillende tjenesteforløb, kunne
søge om ansættelse på særlige vilkår i politireserven. Formålet
med politireserven var at gøre brug af tidligere polititjeneste-
mænd som kunne aflaste politiet med nogle af de opgaver, der
lå uden for det beredskabsfaglige og operative område, herun-
der f.eks. køreprøver, automatisk trafikkontrol, paskontrol, be-
vogtning osv. Idet der ikke længere er en fast pensionsalder for
politibetjente, er der ikke længere brug for en særlig aftale om
ansættelse af alderspensionerede polititjenestemænd.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at der gennem en årrække er
arbejdet på at frigøre politibetjente fra netop opgaver som f.eks.
automatisk trafikkontrol, køreprøver og bevogtning til politio-
perative opgaver, blandt andet ved at lade disse opgaver overgå
til civilt ansatte og politikadetter. Fratrådte politibetjente har
fortsat mulighed for at søge civile stillinger i politiet, som ikke
kræver politimyndighed, på lige fod med andre civile. Det er
medvirkende til, at der i dag er ansat pensionerede politibetjente
til løsning af opgaver, som f.eks. automatisk trafikkontrol, kø-
reprøver mv.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 314: MFU spm. om, hvorfor der ikke findes en ordning inden for politiet svarende til ordningen inden for forsvaret, til justitsministeren
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at fratrådte politibetjente,
som ønsker at genindtræde i tjenesten som politibetjente, har
mulighed for dette, hvis vedkommende fortsat opfylder kravene
for ansættelse som politibetjente, herunder de helbredsmæssige
krav. Det er i den forbindelse afgørende, at de enkelte politibe-
tjente – i forhold til de opgaver, som de skal varetage – har gen-
nemført den forudsætningsskabende uddannelse og løbende har
vedligeholdt denne (f.eks. skydning)”.
3