Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2116454_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2019
Sikkerhedskontoret
Katrine Holst
2019-0030-3012
1291393
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 215 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Morten Duus
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om, hvordan regeringen forholder sig til det menneskeretlige og strafferetlige proportionalitetsprincip i forhold til de danske statsborgere, der befinder sig i al-Roj-lejren og al-Hol-lejren, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 215 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen forholder sig
til det menneskeretlige og strafferetlige proportionalitetsprincip
i forhold til de danske statsborgere, der befinder sig i al-Roj-
lejren og al-Hol-lejren
dette vurderet i forhold til på den ene
side forventelig straf i Danmark og på den anden side de forhold,
de danske statsborgere i lejrene har været udsat for, er udsat for
og kan forvente i fremtiden at blive udsat for, samt de risici for
såvel fysiske som psykiske skader, der er forbundet med ophold
i lejrene?”
Svar:
Det er regeringens holdning, at de personer, som er udrejst fra Danmark for
at tage ophold hos Islamisk Stat eller andre terrororganisationer, har vendt
os ryggen. De har forrådt det danske samfund og tilsluttet sig en kamp imod
vores demokratiske værdier om frihed og lighed. Vi taler om mænd og kvin-
der, som for få år siden sagde farvel til Danmark, og som nu må tage kon-
sekvensen af deres valg.
De har begået eller støttet uhyrlige forbrydelser, og de bør retsforfølges der,
hvor deres modbydelige handlinger er foretaget.
Danmark har ikke nogen generel retlig forpligtelse til aktivt at arbejde for at
bringe danske statsborgere, der har opholdt sig hos militant islamistiske
grupper i Syrien eller Irak, til Danmark.
Det følger dog af Danmarks internationale forpligtelser, at en dansk stats-
borger ikke kan frakendes sit statsborgerskab, hvis den pågældende dermed
gøres statsløs.
Det er samtidig en del af kernen i at have statsborgerskab i et land, at man
ikke kan udvises af det pågældende land, og at man ikke kan berøves retten
til indrejse i landet. Det indebærer også, at de danske myndigheder
hvis
der f.eks. modtages en ansøgning om pas fra en dansk statsborger, der be-
finder sig i udlandet
ikke kan nægte at udstede et pas til den pågældende,
hvis vedkommende dermed frarøves muligheden for at udøve sin kerneret-
tighed til at indrejse i Danmark.
De danske myndigheder kan således stå i en situation, hvor de er retligt for-
pligtet til
enten
at udstede et pas til den pågældende eller at arbejde på at få
den pågældende udleveret med henblik på strafforfølgning i Danmark.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om, hvordan regeringen forholder sig til det menneskeretlige og strafferetlige proportionalitetsprincip i forhold til de danske statsborgere, der befinder sig i al-Roj-lejren og al-Hol-lejren, til justitsministeren
Der tror jeg generelt, at det
af sikkerhedsmæssige og retshåndhævelses-
mæssige hensyn
vil være at foretrække, at den pågældende kommer til
Danmark på en kontrolleret måde, som bedst understøtter den videre straf-
forfølgning af vedkommende her i landet.
Det er regeringens linje, at fremmedkrigere skal straffes hårdt og konse-
kvent. Helst der, hvor de har begået deres forbrydelser. Hvis de kommer til
Danmark efter at være blevet straffet lokalt i regionen, må myndighederne
herhjemme se på, om de kan straffes yderligere her i landet.
3