Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2277290_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
3. september 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2020-0030-4589
Dok.:
1583025
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1661 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. august 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1660: Spm. om, hvor mange personer der er dømt efter bandebestemmelsen i relation til Bandepakke, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1661 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse følgende:
- hvor mange personer der, efter indførsel af Bandepakke III
kom i et exitforløb, fik tilladelse til at blive prøveløsladt,
- hvor mange af dem, der undervejs afbrød forløbet, og hvor
længe de havde været i exit, inden forløbet blev afbrudt,
- om den tid, de dømte havde brugt i exitforløbet, blev lagt oveni
den eksisterende straf efter afbrydelsen, samt hvor mange af
dem, der deltog i et exitforløb, der returnerede til den ordinære
straf?
Vil ministeren oplyse, hvordan forsøget med GPS-fodlænke er
forløbet i relation til Bandepakke III, herunder hvor mange
dømte, der har fået muligheden for at bære en fodlænke, og om
ordningen efter ministerens vurdering fungerer tilfredsstillende?
Vil ministeren oplyse i hvilken grad, der er sket en skærpelse af
disciplinære sanktioner i relation til Bandepakke III? Samt i
hvilken grad ledende bandemedlemmer har afsonet adskilt fra
andre medlemmer af samme gruppe?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Som led i Bandepakke III fra 2017 (Styrket indsats mod
rocker- og bandekriminalitet m.v.), blev der indført en ordning,
hvorefter løsladelse på prøve af en person dømt efter straffelo-
vens § 81 a, og som ikke er udvist ved dom
ud over betingel-
serne i straffelovens § 38, stk. 4
desuden forudsætter, at den
pågældende har deltaget i et program fastsat af kriminalforsor-
gen med henblik på at forebygge ny ligeartet kriminalitet. Der
henvises bl.a. til straffelovens § 38, stk. 6, 1. pkt. I forhold til
indsatte dømt efter straffelovens § 81 a vil et relevant program
ifølge lovbemærkningerne navnlig kunne bestå af et exit-forløb
med henblik på at få den indsatte til at forlade en rocker- eller
bandegruppering m.v.
Det er lagt til grund ved besvarelsen af første del af spørgsmålet,
at der spørges til personer, som er dømt efter straffelovens § 81
a, idet der alene for denne gruppe af personer og personer dømt
efter straffelovens kap. 12 og 13 kan fastsættes krav om delta-
gelse i exit-forløb som et vilkår for prøveløsladelse. Da spørgs-
målet i øvrigt knytter sig til Bandepakke III, ses i denne forbin-
delse bort fra personer dømt efter straffelovens kap. 12 og 13.
Direktoratet for Kriminalforsorgen skal bemærke, at det ikke via
dataudtræk fra kriminalforsorgens sagsbehandlingssystem er
muligt at opgøre, hvor mange personer dømt efter straffelovens
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1660: Spm. om, hvor mange personer der er dømt efter bandebestemmelsen i relation til Bandepakke, til justitsministeren
§ 81 a, og som ikke er udvist ved dom, der efter deltagelse i et
exit-forløb er blevet prøveløsladt. Opgørelsen er derfor baseret
på en manuel indberetningsordning fra kriminalforsorgsområ-
derne til direktoratet, og opgørelsen kan derfor være behæftet
med usikkerhed.
Direktoratet kan på baggrund af indberetninger fra kriminalfor-
sorgsområderne oplyse, at i alt tre personer dømt efter straffelo-
vens § 81 a, og som ikke er udvist ved dom, er blevet meddelt
tilladelse til prøveløsladelse efter at have deltaget i et exit-forløb
under afsoningen. Den ene person blev prøveløsladt i juni 2019
med vilkår om i prøvetiden at undergive sig tilsyn og fortsat del-
tagelse i exit-forløb. Prøvetiden udløb i juni 2020. De to andre
personer blev prøveløsladt i henholdsvis marts 2020 og juli
2020 med samme vilkår. De pågældendes prøvetid er endnu
ikke udløbet, og de pågældende er derfor fortsat undergivet vil-
kår om tilsyn og deltagelse i exit-forløb.
De nævnte personers exit-forløb har ikke været afbrudt efter
prøveløsladelsen.
2.
Som led i den politiske aftale om Bandepakke III fra marts
2017 blev det bestemt, at der skulle iværksættes et nyt forsøg
med GPS-fodlænke baseret på ny teknologi i forbindelse med
prøveløsladelse og udgang for indsatte, som havde en tilknyt-
ning til en gruppe af personer, der tilsammen stod bag omfat-
tende og alvorlig kriminalitet.
Forsøget med GPS-fodlænke blev påbegyndt den 5. april 2018,
og efter planen skulle forsøget afsluttes et år senere. I marts
2019 blev det imidlertid besluttet, at forsøgsordningen skulle
forlænges til og med udgangen af december 2019.
Forsøgsordningen omfattede dømte, hvor politiet skønnede, at
den pågældende havde en tilknytning til en gruppe af personer,
der tilsammen stod bag omfattende og alvorlig kriminalitet, og
hvor den dømte udstod straf i Enner Mark Fængsel, Nyborg
Fængsel eller Storstrøm Fængsel. Under forsøgsordningen har
det været muligt at fastsætte vilkår om GPS-overvågning i for-
bindelse med udgang og prøveløsladelse for disse dømte. Vilkå-
ret er blevet fastsat blandt andet for at overvåge, at domfældte
overholdt vilkår om ikke at tage ophold sammen med andre per-
soner med ovennævnte gruppetilknytning. I overvågningssyste-
met har der således været opsat særlige zoner omkring udpegede
kendte tilholdssteder for personer med den nævnte gruppetil-
knytning, således at GPS-overvågningen kunne afsløre, hvis den
dømte indfandt sig på et af tilholdsstederne under uledsaget ud-
gang eller prøveløsladelse.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1660: Spm. om, hvor mange personer der er dømt efter bandebestemmelsen i relation til Bandepakke, til justitsministeren
I den første del af forsøgsperioden var der tekniske udfordringer,
som bl.a. bestod i generelle udfordringer med kvaliteten af det
fysiske udstyr fra leverandøren.
Herudover er anvendeligheden af GPS-overvågning ved hjælp
af fodlænkeudstyr påvirket af de udfordringer, der generelt gør
sig gældende for teknologi, der kræver GPS-signal og mobil-
dækning. Der har således været problemer med aktivering af ud-
styr ved lav beliggenhed i landskabet, ligesom der generelt har
været udfordringer med at fastslå lokation ved den dømtes op-
hold i visse bygningstyper (f.eks. beton) og i kælderetager, lige-
som huller og udfald i teledækningen på tværs af landet har givet
en del udfordringer for den kontinuerlige kommunikation mel-
lem GPS-udstyret og kriminalforsorgen.
I alt 61 forskellige dømte har afviklet udgang med vilkår om
GPS-overvågning. Tallet omfatter afsonere, som har afviklet en-
kelte udgange til særlige formål, f.eks. lægebehandling, længe-
revarende forløb med regelmæssig weekendudgang hver tredje
uge med henblik på samvær med familien og nogle forløb med
daglige udgange i form af frigang til uddannelse.
I forsøgsperioden er der afviklet mere end 1.000 udgange med
vilkår om GPS-overvågning.
I ingen tilfælde er det konstateret, at de dømte under udgang
ikke overholdt vilkåret om ikke at have kontakt med andre per-
soner med ovennævnte gruppetilknytning ved at opsøge kendte
tilholdssteder. I tre sager har den dømte under udgang ladet ud-
styret løbe tør for strøm eller klippet fodlænken af, hvilket efter
anholdelse til fortsat afsoning har resulteret i disciplinære reak-
tioner. I nogle sager er det desuden konstateret ved hjælp af
GPS-overvågningen, at den dømte overtrådte andre vilkår for
udgangen, f.eks. ikke overholdt rejseplanen eller ikke overnat-
tede hos udgangsadressaten. Dette har f.eks. ført til tilbagekal-
delse af udgangstilladelse.
To dømte er i forsøgsperioden blevet løsladt på prøve med vilkår
om GPS-fodlænke.
3.
Det fremgår af den politiske aftale om Bandepakke III fra
marts 2017, at der skal ske en skærpelse af disciplinære sankti-
oner for overtrædelse af ordens- og sikkerhedsmæssige regler i
landets fængsler begået af indsatte med en stærkt negativ sty-
rende adfærd.
Direktoratet kan oplyse, at de vejledende retningslinjer for iken-
delse af disciplinærstraf blev ændret pr. 1. september 2017 med
en skærpet disciplinærstraf for negativ stærkt styrende indsatte,
når en konkret udvist adfærd vurderes til at være negativ stærkt
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1660: Spm. om, hvor mange personer der er dømt efter bandebestemmelsen i relation til Bandepakke, til justitsministeren
styrende. Det fremgår således af retningslinjerne, at disciplinær-
straffen skal skærpes med ca. 50 pct., såfremt der er anvendt
upassende sprogbrug eller adfærd, eller der er fremsat trusler el-
ler udøvet vold.
Der kan også være andre overtrædelser af orden og sikkerhed,
som er udtryk for en negativ stærkt styrende adfærd, og hvor de
indsatte bruger tilhørsforholdet til en bandegruppering m.v. til
at demonstrere en form for magt. Dette kan f.eks. være tilfældet,
når personalets anvisninger ikke efterkommes.
Endelig kan et disciplinært forhold begået i forening af indsatte
med tilhørsforhold til en bandegruppering m.v. kunne føre til en
skærpet sanktionering. Dette vil for eksempel gøre sig gæl-
dende, hvor flere er sammen om at indsmugle mobiltelefoner,
euforiserende stoffer eller andre ulovlige genstande.
4.
Det fremgår af den politiske aftale om Bandepakke III fra
marts 2017, at ledende bandemedlemmer så vidt muligt skal af-
sone adskilt fra andre medlemmer af samme gruppering.
Direktoratet kan oplyse, at der pr. 1. juli 2017 er etableret såvel
interne procedurer i kriminalforsorgen som procedurer i forhold
til politi og anklagemyndighed med henblik på at understøtte, at
bandemedlemmer med en ledende og koordinerende rolle som
det absolutte udgangspunkt ikke afsoner med andre personer,
som er relateret til den pågældende gruppering.
Anklagemyndigheden oplyser således i forbindelse med iværk-
sættelse af afsoning kriminalforsorgen om, hvorvidt en dom-
fældt er et ledende og koordinerende bandemedlem. Såfremt
kriminalforsorgen får en sådan oplysning, vil den domfældte
som det absolutte udgangspunkt blive placeret, så afsoningen
sker adskilt fra øvrige personer, som er relateret til den pågæl-
dende gruppering.”
Der er endnu ikke foretaget en endelig evaluering af forsøget med GPS-
fodlænke, jf. pkt. 2 i direktoratets udtalelse. Når evalueringen foreligger, vil
der blive foretaget en vurdering af ordningen.
5